Is een keurmerk voor je webshop nuttig?

Is een keurmerk voor je webshop nuttig?

Dit is een gastbijdrage van WebwinkelKeur

De vraag in de titel is een veelgestelde. Onderstaande citaten van webwinkeliers horen we vaak bij WebwinkelKeur. Wij geven hen deels gelijk, omdat de webwinkelkeurmerken in het verleden geen mooi imago hebben opgebouwd door twijfelachtige partijen. Graag bespreken wij hier de vele misverstanden.

“Een keurmerk heb ik niet nodig, want ik lever uitstekende klantenservice”

Het is erg belangrijk dat je goede klantenservice levert. Als je slechte klantenservice levert maar wel een keurmerk hanteert, zal je webwinkel echt geen succes worden. In zo’n geval verdien je eigenlijk geen keurmerk. Andersom kan je webshop, wanneer je uitstekende service levert, ook zonder een keurmerk best succesvol zijn.

Als je goede service levert, wil je dat je bezoekers dit ook weten. Bij het tonen van recensies in je webwinkel ziet de bezoeker wat anderen van jouw service vinden. Dit kan voor sommige bezoekers net het laatste zetje zijn om alsnog een bestelling te plaatsen. Sommige keurmerken bieden ook een klantbeoordelingssysteem aan, zodat je naast het keurmerk ook actief beoordelingen kunt verzamelen en tonen.

“Er kijkt toch niemand naar een keurmerk”

In de praktijk is juist bewezen dat dit wel het geval is. Het vergelijken van een webwinkel met en een webwinkel zonder keurmerk kan gemakkelijk met een A/B-test.

Hierbij laat je aan 50% van je bezoekers een webwinkel zonder een keurmerk zien, en aan de overige 50% een webwinkel met keurmerk. Vele A/B-tests hebben als resultaat dat de conversie van een webwinkel met een keurmerk significant hoger ligt dan de conversie in een winkel zonder keurmerk.

Het is vooral belangrijk om je keurmerk juist te positioneren. Verstop deze niet in de footer, maar plaats het bijvoorbeeld naast de bestelknop op je productpagina.

“Een leuk plaatje maken kan toch iedereen?”

Een keurmerk opzetten kan in principe iedereen. Beloftes die keurmerkstarters in het verleden hebben gemaakt, zijn echter niet altijd waargemaakt. Daarnaast is er een ware wildgroei aan keurmerken ontstaan.

In werkelijkheid is het opzetten van een kwalitatief keurmerk moeilijker dan het lijkt. Slechts een paar keurmerken hebben werkelijk bekendheid opgebouwd en zijn in het bezit van een groot ledenbestand.

“Het is toch vreemd om te betalen voor een keurmerk?”

Eens! Een keurmerk moet je juist verdienen. Dit betekent echter niet dat een keurmerk voor webwinkels kosteloos moet zijn. Om kwaliteit te kunnen leveren, wordt er een vergoeding gevraagd. In de meeste gevallen verdienen de webwinkeliers deze kleine vergoeding weer snel terug.

Bij WebwinkelKeur zitten we in ieder geval niet stil na het ontvangen van jouw bijdrage. We ontwikkelen mooie software voor je webshop, controleren of je shop voldoet aan de regelgeving, bemiddelen bij conflicten, geven updates over nieuwe wetgeving, verstrekken gratis voorbeelddocumenten en geven (juridisch) advies. Een keurmerk zomaar kopen zit er niet in; ongeveer driekwart van de aanmeldingen wordt zelfs in eerste instantie afgekeurd. Dankzij deze strenge controle verminder je de kans op boetes en weet de consument dat je webshop in orde is.

Samenvattend

Het is geen vereiste om een keurmerk te hebben voor je webwinkel. Een kwalitatief product en goede klantenservice vormen de basis voor iedere succesvolle webwinkel.

Maar met een kleine investering per maand kun je je webshop met behulp van een keurmerk tot een hoger niveau tillen. Maak ook zeker gebruik van de extra diensten, zoals een reviewsysteem, gratis documentatie en hulp bij bemiddeling. Sindskort biedt STRATO ook een integratie aan met WebwinkelKeur. Met een Webshop Now Advanced, Pro of Ultimate kun je de speciale WebwinkelKeur-app installeren.

Bij WebwinkelKeur werken we dagelijks hard aan een betrouwbaar keurmerk. Dit doen we zowel voor de ondernemers als voor de consumenten die op ons vertrouwen.

Sibel Soykan is online marketeer bij WebwinkelKeur

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.