8 valkuilen waar je als beginnende blogger op moet letten

8 valkuilen waar je als beginnende blogger op moet letten

Na maanden of zelfs jaren nadenken, besluit je eindelijk om je eigen blog te beginnen. Je werkt hard en zet je eerste serie blogposts online. En dan? De feedback die je krijgt, is van het soort dat 95 procent van de bloggers doet stoppen, namelijk oorverdovende stilte. Vaak wordt dit veroorzaakt door een aantal valkuilen. Wij zetten ze voor je op een rij en vertellen wat je ertegen kunt doen.

1. Je bent geobsedeerd door alles (behalve de inhoud)

Je bent geobsedeerd door het design van je blog. Je steekt veel tijd in de zoektocht naar het perfecte thema en blijft net zolang aan de knoppen draaien totdat alles klopt. Je wilt gewoon dat het er gelikt uitziet, dat mensen verliefd worden. 

Natuurlijk moet je blog een goede eerste indruk maken, maar bloggers overschatten vaak het belang dat bezoekers hechten aan een gezandstraald thema. Zij komen voor wat jij te vertellen hebt. Belangrijker is dus dat jouw lezers op de een of andere manier hun weg vinden naar jouw blog. 

Je tweede obsessie: SEO. Je besteedt bijna al je tijd en energie aan SEO, dus URL-structuur, trefwoorden, backlinks en alles wat daarbij hoort. Je leest al het SEO-advies dat je kunt vinden en haalt handige tools in huis. Ja, SEO is ontzettend belangrijk en je doet er goed aan om je erin te verdiepen, maar uiteindelijk gaat de inhoud voor. 

2. Je maakt geen netwerk

Netwerken is essentieel voor het succes van je blog. Het is waarschijnlijk het belangrijkste dat je kunt doen, naast het schrijven van geweldige content.

Hoe gaat dat in zijn werk? Het is eigenlijk heel eenvoudig: een goede start is het reageren op reacties. Neem hier de tijd voor. Reageert nog niemand? Zoek dan andere bloggers die al langer actief zijn in jouw niche. Lees hun nieuwste artikelen en deel je gedachten in een reactie. Misschien willen ze wel door jou geïnterviewd worden? Of kun je een gastblog voor ze schrijven. 

Netwerken vergt uiteraard tijd en geduld, maar helpt je blog wel vooruit.

3. Je hoopt ‘viraal te gaan’

Je kunt erop hopen dat je bezoekersaantallen van de ene dag op de andere exploderen. De misvatting hier is echter dat succes je komt aangevlogen. Houd er rekening mee dat dit niet zo is en dat de resultaten waar je van droomt, eerst uitblijven. 

De realiteit is dat blogsucces vooral met doorzettingsvermogen te maken heeft. Dat wil niet zeggen dat je onder alle omstandigheden stug de ingeslagen weg moet aanhouden. Soms moet je juist je strategie veranderen. Experimenteer daarom en kijk wat werkt en wat niet. Aan het eind van de dag telt dat je groeit – stap voor stap. De hoop om ‘viraal te gaan’ is wensdenken en helpt je niet om het publiek te bereiken dat je verdient.

4. Je bent dol op statistieken

Natuurlijk wil je weten hoeveel bezoekers je blog aantrekt, welke berichten aanslaan en waar je lezers vandaan komen. Misschien hou je zelfs nog andere KPI’s bij. Het is verleidelijk om de vinger aan de pols te houden en dagelijks meerdere keren de statistieken te bestuderen. Aan te raden is echter om je hier niet al te zeer in te verliezen en er geen dagtaak van te maken.

5. Je bent niet consistent

Consistentie is de sleutel tot het maken van een geweldig blog. Mensen moeten weten wat ze kunnen verwachten en wanneer ze het kunnen verwachten. Het kan niemand iets schelen als je een verontschuldiging schrijft omdat je zes maanden niets hebt gepost. Sterker nog, de meesten zullen al zijn vergeten wie je bent.

6. Je bent in gedachten al gestopt

Dit is een van de meest voorkomende fouten. Dat is de reden waarom mensen tegen zichzelf zeggen dat ze alleen bloggen ‘voor zichzelf’ bij wijze van uitlaatklep. Of dat ze niet populair zijn omdat ze geen geluk hebben. Of ze focussen op een heel specifiek onderwerp dat maar een handjevol mensen op deze aardbol interesseert en menen dat het daaraan ligt. Wie in gedachten al stopt, vindt geen noodzaak meer om beter te worden. Daarom worden veel blogs niet ouder dan drie maanden. Laat je dus niet op een zijspoor brengen door het gebrek aan resultaten, maar werk eraan om een betere blogger te worden.

7. Je post te vaak

Het is verleidelijk om in een fase van inspiratie de ene post naar de andere met de wereld in te slingeren. Je kunt je echter afvragen of dit een duurzame gang van zaken is. Hoeveel maanden houd je dit tempo vol? Tenzij je geweldige artikelen levert, waar niemand genoeg van kan krijgen, is de kans groter dat je mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat ze je tijd en moeite waarderen. Bovendien hoef je niet elke tekst heet van de naald online te gooien. Integendeel, teksten profiteren er vaak juist van als je ze een tijdje laat rusten, voordat je de puntjes op de I zet.

8. Je besteedt niet genoeg tijd aan het schrijven van de best mogelijke content

Je raadt het al: de primaire focus moet de inhoud zijn. Je moet constant bezig zijn met de vraag wat jouw lezers van jou willen lezen. Daarbij moet je zo authentiek mogelijk blijven. Hoe beter je artikelen, hoe sneller je blog groeit. Het zou echter niet je enige focus moeten zijn. Dit is dus precies wat bloggen zo lastig maakt. Je moet waarde bieden, tot het uiterste gaan en je lezers bedienen. Maar dat alleen is niet voldoende. Het is ook belangrijk om te promoten, te netwerken, te leren en door te groeien. En je moet ervoor zorgen dat mensen erom geven. De crux zit hem in hoe de informatie wordt overgebracht.

Tot slot, durf je eigen weg te gaan en de adviezen van zogenaamde experts te negeren (knipoog).

Heb je nog geen WordPress? 

Onze WordPress-features maken je site nog veiliger. Bovendien kun je door je site te klonen updates en andere veranderingen risicovrij uitvoeren in een testomgeving.

Naar onze WordPress-pakketten

Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie