Zoeken in de buurt: local SEO voor je bedrijf

Zoeken in de buurt: local SEO voor je bedrijf

Veel mensen zoeken naar lokale bedrijven. Ze googelen dan bijvoorbeeld ‘kapper Amsterdam-Oost’. Als je zelf een winkel hebt, wil je natuurlijk vooral in dit soort lokale zoekresultaten hoog staan. Maar hoe doe je dat?

Local SEO: zoekmachineoptimalisatie voor lokale bedrijven

Of het nu gaat om een kapper, café, wijnwinkel of garage: elk bedrijf waar klanten direct binnen kunnen lopen, heeft lokale SEO nodig. Zoek je naar een bepaalde winkel of dienst? Dan zie je vrijwel altijd als eerste een kaart van Google met de verschillende winkels in de omgeving.

Heb je alleen een online bedrijf en ook geen afhaalpunt voor je producten? Dan is lokale SEO voor jou minder belangrijk. Het is immers onwaarschijnlijk dat klanten fysiek bij je langs willen komen.

Google My Business

Google My Business is een gratis online bedrijvengids en gekoppeld aan Google Maps. Vaak verschijnt een bedrijf zelfs in de resultaten zonder dat het zich heeft aangemeld. Dit komt omdat Google ook gegevens opneemt die het zelf heeft verzameld, bijvoorbeeld door het lezen van je website. Dit is een kwestie van geluk. Een plek in de featured results, ofwel in de top-zoekresultaten, is niet gegarandeerd. Maar als je bedrijf toch zo’n automatische vermelding krijgt, is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat de informatie ook correct is. Alleen als je zelf een profiel maakt en beheert, weet je zeker dat Google niet om je heen kan.

Jouw vermelding

Vul naast de standaardinformatie, zoals je bedrijfsnaam en adres, bijvoorbeeld ook je openingstijden in. Upload je bedrijfslogo en foto’s van je pand. Heb je een restaurant? Dan hoort je menu ook thuis in je profiel. Verder mag een beschrijving van je bedrijf met relevante keywords niet ontbreken.

Uiteraard moet je ook jouw website in je profiel opnemen. Alleen zo kunnen potentiële klanten een directe indruk krijgen van je bedrijf. Bijvoorbeeld van je zonnige terras of het aanbod in je wijnwinkel.

Extra tip: kies het perspectief van de bezoeker en publiceer foto’s van je voordeur, de deurbel en de omgeving van je winkel. Dit maakt het makkelijker voor je klanten om je te vinden. Ook zien ze dan meteen dat ze aan het juiste adres zijn zodra ze bij je op de stoep staan. Verdere tips voor een goed onderhouden My Business-profiel vind je bij Google zelf.

Let op: zelfs een volledig ingevuld en onderhouden profiel is helaas geen garantie voor een hoge plek in de zoekresultaten.

Met één tool in alle top-overzichten

We bieden een handig hulpmiddel dat je niet alleen helpt met je zakelijke vermelding in Google My Business, maar ook in tal van andere online directories, zodat je nog beter wordt gevonden.

Naar STRATO listingCoach

Denk lokaal zodra je online gaat

Heb je nog geen website, maar ben je wel van plan online te gaan? Overweeg dan om een herkenbare domeinextensie te nemen, zoals .amsterdam of .frl. Dit zorgt niet direct voor een betere Google-ranking. Echter zijn zulke domeinen gemakkelijk te onthouden en scheppen een band tussen jou en je lokale doelgroep. Zo word je sneller als een lokaal bedrijf waargenomen.

Zoekwoorden: , , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie