WordPress: zichtbaarheid verhogen met gestructureerde gegevens

WordPress: zichtbaarheid verhogen met gestructureerde gegevens

Als je de data van je website structureert, leidt dit vaak tot een betere zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Deze kunnen je content in de zoekresultaten dan als rich snippets tonen. Dat wil zeggen dat er extra informatie wordt weergegeven, zoals beoordelingen en afbeeldingen. Zoekmachines kunnen gestructureerde gegevens namelijk beter lezen. Gebruik je WordPress? Dan is de integratie van rich snippets heel eenvoudig. Je hebt alleen een plug-in nodig en uiteraard een hostingpakket met een WordPress-installatie.

Wat zijn gestructureerde gegevens?

Het initiatief schema.org heeft een uniforme standaard ontwikkeld voor de weergave van gegevens. Deze standaard is gebaseerd op bestaande opmaaktalen. Je kunt tags gebruiken om zoekmachines te vertellen wat de content is. Bijvoorbeeld een recept, een beoordeling of een locatie. Google, Bing en andere zoekmachines interpreteren de gegevens op deze manier beter. De weergave in de zoekresultaten is dan aangepast op het type dat je hebt aangegeven.

Rich snippets voor aardbeienvlaai: Google toont recepten met een preview.

Je kunt de weergave van je content in de zoekresultaten dus met een datatype beïnvloeden, maar er zijn nog andere manieren. Zoals in het bovenstaande voorbeeld van de aardbeienvlaai te zien is, kunnen verschillende datatypes als recipe (recept), breadcrumb (broodkruimelnavigatie) en rating (beoordeling) worden gecombineerd. Daarnaast kun je sitelinks aanmaken en zelfs een zoekfunctie toevoegen die de zoekopdracht direct op je website uitvoert, in plaats van in de zoekmachine.

Zoekfunctie en sitelinks in de zoekresultaten

Hoe gebruik je gestructureerde gegevens in WordPress?

Je kunt de schema.org-markup handmatig invoeren of de Google Tag Manager gebruiken. Dit laatste is handiger, maar het werkt alleen met Google. De eenvoudigste manier is om een plug-in te gebruiken.

We kunnen bijvoorbeeld Schema – All In One Schema Rich Snippets aanraden. De opties in de gratis versie zijn beperkt, maar je kunt in ieder geval aan je berichten en pagina’s een eigen datatype toekennen. Op dit moment zijn deze datatypes beschikbaar:

  • Item Review
  • Events
  • Person
  • Product
  • Recipe
  • Software Application
  • Video
  • Article
  • Service

Na het installeren en activeren van de plug-in maak je eerst nieuwe content aan of bewerk je een bestaande tekst. Onder de editor zie je vervolgens het gedeelte Configure Rich Snippet. Om bij het voorbeeld van de aardbeienvlaai te blijven: kies als type Recipe en vul alles in. Let bij Time required op het juiste formaat en upload tot slot een afbeelding als preview.

Test je gegevens na het opslaan met de testtool voor gestructureerde gegevens. In het horizontale menu, bovenin WordPress, zie je het item Test Rich Snippets. Het resultaat zou foutloos moeten zijn, maar bevat zeer waarschijnlijk enkele waarschuwingen. Geen zorgen – dit komt omdat de plug-in niet alle tags van schema.org ondersteunt.

Na het opslaan verschijnt er onder de post of pagina een box met een deel van de gegevens die je boven hebt ingevuld. De ingebouwde beoordelingsfunctie is direct klaar voor gebruik. In de instellingen van de plug-in kun je de lay-out van de box aanpassen aan je website.

Meer zichtbaarheid dankzij rich snippets

Rich snippets nemen meer ruimte in beslag, zien er overzichtelijk uit en worden daarom vaker aangeklikt dan normale zoekresultaten. De geoptimaliseerde weergave maakt het voor gebruikers duidelijker om te zien wat ze van een link kunnen verwachten. Dit verhoogt de CTR (click-through-rate, klikfrequentie) en verlaagt de bounce rate. Daardoor kunnen gestructureerde gegevens dus een positieve invloed hebben op de ranking van je website, waardoor het de moeite waard is om er tijd in te steken.

Als je gestructureerde data inzet, wordt je content niet direct als rich snippets getoond. Dit duurt een tijdje, afhankelijk van het moment waarop de crawler je site opnieuw bezoekt (een crawler is een zoekmachinebot die automatisch je website indexeert). Publiceer je regelmatig interessante content? Dan hoef je niet zo lang te wachten. Meer informatie over zoekmachineoptimalisatie lees je hier en hier.

Zoekwoorden: , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie

OK