Geld verdienen met een website, hoe doe je dat?

Geld verdienen met een website, hoe doe je dat?

Met een WordPress-blog of een website kun je geld verdienen. Mits je natuurlijk weet hoe. We geven je een paar tips waarmee je een omzet kunt genereren én maximaliseren.

Als je met een website geld wilt verdienen, heb je diverse interessante opties. Je kunt bijvoorbeeld reclamebanners van een advertentienetwerk gebruiken, zoals Google AdSense. Of banners van een affiliate provider als Awin. Ook is het mogelijk om productlinks in te zetten via Amazon Affiliates of het partnerprogramma van Bol.com. Natuurlijk zijn er nog veel andere aanbieders. Maar niet elke aanbieder of elk type reclame is voor jouw website geschikt. De positionering van banners en hun aantal kunnen je omzet positief, maar ook negatief, beïnvloeden.

Wat voor soort website heb je?

Het type website dat je beheert, bepaalt welke advertentienetwerken geschikt zijn. Productlinks van bol.com passen bijvoorbeeld heel goed op een website waarop je producten presenteert of test.

Als je een website over een specifiek onderwerp hebt, kan het beter zijn om affiliate banners te plaatsen. Je kunt dan precies kiezen welke advertenties je bezoekers te zien krijgen. Die moeten uiteraard passen bij het thema of de inhoud van je site.

Staat op jouw site of blog daarentegen van alles en nog wat? Dan is een advertentienetwerk dat inhoudelijke of gepersonaliseerde advertenties levert een goede keuze. Als je bijvoorbeeld vandaag schrijft over je iPhone, morgen over de politiek en overmorgen over je vakantie, dan is deze vorm van adverteren de beste keuze. Maar natuurlijk kun je ook alle vormen op één pagina combineren.

Houd reclame beperkt

Het is verstandig om niet alles met reclamebanners vol te zetten. Weliswaar klinkt ‘meer reclame = meer verkoop’ logisch, maar het tegendeel is waar.

Ten eerste maakt elke reclamebanner die uit een ander netwerk afkomstig is, je website een beetje langzamer. En langzame pagina’s worden in de Google-zoekresultaten lager weergegeven. Dit leidt uiteindelijk tot minder bezoekers.

Ten tweede worden je bezoekers afgeleid door te veel reclame. Of ze vinden het zelfs vervelend. Plaats dus niet te veel banners, maar richt je op de meest efficiënte advertentieruimte. Posities die minder goed scoren, kun je weglaten. Welke dat zijn, zie je gewoonlijk in het overzicht van advertentie-performance van het reclamenetwerk dat je gebruikt.

De optimale advertentiepositie

Maar welke posities zijn geschikt voor reclame? Google AdSense helpt je op weg: advertenties ‘boven de vouw’, die dus zónder scrollen al zichtbaar zijn op het scherm, presteren meestal beter dan advertenties die lager op de pagina staan. Dat komt simpelweg doordat veel gebruikers direct doorklikken. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor AdSense, maar ook voor andere netwerken. Maar als de lezer wél op je site blijft, klikt hij waarschijnlijk eerder op een banner in het midden van het artikel of op een productaanbeveling eronder.

Ook productpromo-links in de tekst kunnen een goede omzet genereren. Gebruikers die klaar zijn met het lezen van een artikel, zijn erg geïnteresseerd in het onderwerp dat je beschreef. Daarop kun je inspelen door onder het artikel advertenties op provisiebasis te plaatsen, waarvan de inhoud aansluit op dat artikel. Heb je bijvoorbeeld over je reis naar Frankrijk geschreven? Dan kun je een affiliate-link naar vakantiehuizen in Frankrijk plaatsen.

Gebruik standaardformaten en ‘klikvangers’

Van belang zijn de inhoud en positie, maar ook het formaat van de advertenties. Zo vormt de 728×90-banner in de kop van de site een bekend element. Als de site responsive is, past die advertentie niet meer op mobiele schermen. Dan moet je een ander formaat of een andere positie kiezen.

Hoewel veel netwerken nu ook gebruikmaken van responsive advertenties, kan het de moeite waard zijn om de ‘klassieke’ formaten uit te proberen. Een 300×200-banner of een 336×280×200-banner ziet er goed uit op alle schermen en is gemakkelijk als advertentie te herkennen. Wie hierop klikt, is ook echt geïnteresseerd in de advertentie. Dat kan een omzet verhogende factor vormen.

De vaak verwaarloosde tekst- en linkadvertenties bieden zich overigens aan als ‘klikvangers’: hoewel ze niet opvallen, passen ze naadloos in de inhoud en worden daarom vaker aangeklikt dan klassieke reclamebanners. Veel gebruikers negeren al die kleurrijke of bewegende advertenties namelijk allang.

WordPress: reclameposities gemakkelijk testen met een plug-in

Heb je een WordPress-pagina? Dan kun je de reclameblokken eenvoudig beheren met de gratis plug-in Ad-Inserter. Deze plug-in helpt je om overal op je site advertentieblokken te plaatsen en ze vervolgens uit te proberen. Het voordeel is dat je thema geen eigen advertentieposities hoeft te bevatten. Je kunt bovendien snel de plek van een banner wijzigen. Op deze manier kun je ook prachtig testen welke formaten op welke positie op je pagina het beste scoren. Ook dit helpt je weer om de omzet van je website te verbeteren.

Wil je ook een eigen website maken?

Naar de hostingpakketten

Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.