Webshop Now: de nieuwste features

Webshop Now: de nieuwste features

De nieuwe versie van Webshop Now is uit. Hier zetten wij de belangrijkste updates op een rij.

Verlanglijstje

Wie kent het niet: een webwinkel vol met mooie producten en je weet niet wat je moet kiezen. Om het overzicht te bewaren, kunnen bezoekers van je webshop nu hun favoriete items opslaan op een eigen verlanglijstje. Deze voorselectie is handig voor de klant die wat meer bedenktijd nodig heeft. Via dit lijstje kunnen de producten met één klik aan de winkelwagen worden toegevoegd.

Screenshot STRATO webshop Now verlanglijstje winkelwagentje

Direct in het wagentje of eerst op de verlanglijst? Klanten hebben nu de keus.

Het verlanglijstje biedt nog een ander voordeel. Als een klant het product opnieuw wil kopen, kan hij het lijstje gebruiken als springplank naar de kassa en zonder omwegen het gewenste product afrekenen. Een bestelling is dan snel gedaan.

Minimale bestelwaarde

Soms kunnen kleine bestellingen meer inspanning vergen dan voor jou als shopeigenaar de moeite waard is. In de webshop kun je vanaf nu een minimale bestelwaarde instellen. Je kunt dan zelf vastleggen vanaf welk bestelbedrag klanten een bestelling kunnen plaatsen. Klanten herkennen aan hun winkelwagentje of het totaalbedrag op dat moment “te laag” is.

Screenshot STRATO webshop Now: minimale bestelwaarde vastleggen
Je kunt de minimale bestelwaarde instellen via Instellingen → Kassa.

Naast het hoofdmenu boven in de webshop kunnen klanten ook het voettekstmenu gebruiken om zich door jouw winkel te bewegen. Tot dusver bevat het hoofdmenu alle inhoudspagina’s van jouw shop. Pagina’s als de juridische kennisgeving, algemene voorwaarden en het herroepingsrecht zijn meestal in de footer te vinden. Vanaf nu kun je hier zelf aanpassingen maken en bepalen welke navigatiepunten boven- of onderin te vinden zijn.

Verloot je een prijs? De voorwaarden voor deelname zijn belangrijk, maar hoeven niet per se in het hoofdmenu te staan. Of je wilt de kwaliteitsnormen die jij aan je producten stelt onder de aandacht brengen? Je hebt nu zelf in de hand in welk menu je deze informatie deelt.

Dat werkt zo: al bij het inrichten van je webwinkel kun je vastleggen aan welk menu je de pagina toewijst. Als je later aanpassingen wilt doen, klik dan op “Pagina’s” in de editor en vervolgens op het tandwiel naast de pagina die je wilt bewerken. Onder pagina-instellingen bepaal je in welk menu de pagina getoond wordt.

Screenshot STRATO webshop Now: pagina-links aan hoofd- of voettekstmenu toewijzen
In het hoofdmenu of in het voettekstmenu? Jij bepaalt in welk menu de pagina te vinden is.

Google Tag Manager

Met de gratis Google Tag Manager kun je gemakkelijk webanalysetools zoals Google Analytics in je webshop integreren. Hiervoor heb je geen programmeerkennis nodig. Want tags zoals trackingpixels of individuele codefragmenten, die je helpen om het gedrag van je bezoekers te analyseren, kun je eenvoudig aan Google Tag Manager toevoegen. Je hoeft dus niet aan de broncode van je winkel te sleutelen.

Ga naar de editor van je webshop om Google Tag Manager in te stellen. Klik op de drie tandwieltjes in de balk onderin:

En klik vervolgens op het pictogram van Google Tag Manager:

Screenshot STRATO webshop Now: Google Tag Manager

Ontdek bijvoorbeeld:

  • … hoe succesvol een campagne is: als je op Instagram een van jouw producten adverteert, kun je het beste een conversiepixel gebruiken. Je kunt dan onder meer bijhouden hoeveel gebruikers op de link hebben geklikt en het product hebben gekocht.
  • … hoe de bezoekers van jouw webshop zich gedragen: op welke knoppen klikken ze het meest? Scrollen gebruikers naar de onderkant van een pagina? Daar biedt een zogenaamde heatmap uitkomst, deze kun je maken met tools als Mouseflow.
  • … hoe gebruikers jouw producten beoordelen: met Google Surveys kun je enquêtes integreren in je webshop.

Google Search Console

De Google Search Console is ook een gratis tool waarmee je het succes van je webshop in de gaten kunt houden. Het laat zien hoe zichtbaar je bent in de zoekresultaten van Google en in welke mate je jouw positie nog kunt verbeteren. Je kunt de statistieken inzien en blijft op de hoogte van foutmeldingen zoals indexeringsproblemen of spam-alerts in je webshop. Op deze manier kun je jouw shop regelmatig optimaliseren en verbeter je jouw ranking, waarmee je meer winkelbezoekers kunt aantrekken.

Screenshot STRATO webshop Now: Google Search Console instellen
Zoekwoorden: ,

Delen

  1. Sylwia zei op

    Jammer dat ik niet kan zien welke producten er toegevoegd zijn aan een verlanglijstje van de klant. Is dit nog een update die in de toekomst komt? Het is namelijk ontzettend handig voor als je inkopen wil gaan doen.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Sylwia,

      Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je graag meer inzicht wilt krijgen in de wensen van je klanten. Je feedback heb ik dan ook doorgegeven aan mijn webshop-collega’s. Op het blog houden we je op de hoogte van alle updates omtrent de webshop.

      Met hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  2. Jimmy zei op

    Bovenstaande wordt aangegeven dat je via Google Tag manager inzicht krijgt wie en hoelang je site bezocht wordt. Nu heb ik hier de tag van google ingevuld en ook alles gedaan wat ik bij tag manager moest doen maar het werkt niet.

    Beantwoorden
  3. CC Hofman zei op

    Helaas staat dit er niet bij, ik heb
    webshop basic, hoop niet dat het alleen bij webshop advanced is, dan ben ik pleite bij strato

    Beantwoorden
  4. CC Hofman zei op

    De optie minimaal bestelbedrag staat nog niet in mijn kassa?
    Wanneer word deze update doorgevoerd? Of moet ik zelf een update doen?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo CC,

      Dank voor je vraag. Je zou deze optie onder “instellingen” bij het menupunt “kassa” moeten vinden, ook in de Webshop Now Basic. Daar kun je dan een minimale bestelwaarde invoeren. Mocht dit in jouw webshop niet het geval zijn, kun je het beste even met onze klantenservice contact opnemen. Zij kunnen je zeker verder helpen.

      Hartelijke groet,

      Jorrit van der Heide

      Beantwoorden
  5. Martijn zei op

    Leuke toevoegingen, maar persoonlijk wacht ik echt al maaaanden op de meest belangrijke voor een goede conversie. Namelijk sub-pagina keuze voor bezoekers van de webshop.
    Je weet wel:

    Onder het laatste getoonde product.

    Als je een webshop hebt met 200 producten binnen 1 categorie, is een “Toon meer producten” absoluut niet klantvriendelijk voor potentiële kopers om doorheen te navigeren. 🙂

    Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie