De nieuwe versie van Webshop Now is uit. Hier zetten wij de belangrijkste updates op een rij.
Verlanglijstje
Wie kent het niet: een webwinkel vol met mooie producten en je weet niet wat je moet kiezen. Om het overzicht te bewaren, kunnen bezoekers van je webshop nu hun favoriete items opslaan op een eigen verlanglijstje. Deze voorselectie is handig voor de klant die wat meer bedenktijd nodig heeft. Via dit lijstje kunnen de producten met één klik aan de winkelwagen worden toegevoegd.

Direct in het wagentje of eerst op de verlanglijst? Klanten hebben nu de keus.
Het verlanglijstje biedt nog een ander voordeel. Als een klant het product opnieuw wil kopen, kan hij het lijstje gebruiken als springplank naar de kassa en zonder omwegen het gewenste product afrekenen. Een bestelling is dan snel gedaan.
Minimale bestelwaarde
Soms kunnen kleine bestellingen meer inspanning vergen dan voor jou als shopeigenaar de moeite waard is. In de webshop kun je vanaf nu een minimale bestelwaarde instellen. Je kunt dan zelf vastleggen vanaf welk bestelbedrag klanten een bestelling kunnen plaatsen. Klanten herkennen aan hun winkelwagentje of het totaalbedrag op dat moment “te laag” is.

Paginalinks aan het hoofd- of voettekstmenu toewijzen
Naast het hoofdmenu boven in de webshop kunnen klanten ook het voettekstmenu gebruiken om zich door jouw winkel te bewegen. Tot dusver bevat het hoofdmenu alle inhoudspagina’s van jouw shop. Pagina’s als de juridische kennisgeving, algemene voorwaarden en het herroepingsrecht zijn meestal in de footer te vinden. Vanaf nu kun je hier zelf aanpassingen maken en bepalen welke navigatiepunten boven- of onderin te vinden zijn.
Verloot je een prijs? De voorwaarden voor deelname zijn belangrijk, maar hoeven niet per se in het hoofdmenu te staan. Of je wilt de kwaliteitsnormen die jij aan je producten stelt onder de aandacht brengen? Je hebt nu zelf in de hand in welk menu je deze informatie deelt.
Dat werkt zo: al bij het inrichten van je webwinkel kun je vastleggen aan welk menu je de pagina toewijst. Als je later aanpassingen wilt doen, klik dan op “Pagina’s” in de editor en vervolgens op het tandwiel naast de pagina die je wilt bewerken. Onder pagina-instellingen bepaal je in welk menu de pagina getoond wordt.

Google Tag Manager
Met de gratis Google Tag Manager kun je gemakkelijk webanalysetools zoals Google Analytics in je webshop integreren. Hiervoor heb je geen programmeerkennis nodig. Want tags zoals trackingpixels of individuele codefragmenten, die je helpen om het gedrag van je bezoekers te analyseren, kun je eenvoudig aan Google Tag Manager toevoegen. Je hoeft dus niet aan de broncode van je winkel te sleutelen.
Ga naar de editor van je webshop om Google Tag Manager in te stellen. Klik op de drie tandwieltjes in de balk onderin:

En klik vervolgens op het pictogram van Google Tag Manager:

Ontdek bijvoorbeeld:
- … hoe succesvol een campagne is: als je op Instagram een van jouw producten adverteert, kun je het beste een conversiepixel gebruiken. Je kunt dan onder meer bijhouden hoeveel gebruikers op de link hebben geklikt en het product hebben gekocht.
- … hoe de bezoekers van jouw webshop zich gedragen: op welke knoppen klikken ze het meest? Scrollen gebruikers naar de onderkant van een pagina? Daar biedt een zogenaamde heatmap uitkomst, deze kun je maken met tools als Mouseflow.
- … hoe gebruikers jouw producten beoordelen: met Google Surveys kun je enquêtes integreren in je webshop.
Google Search Console
De Google Search Console is ook een gratis tool waarmee je het succes van je webshop in de gaten kunt houden. Het laat zien hoe zichtbaar je bent in de zoekresultaten van Google en in welke mate je jouw positie nog kunt verbeteren. Je kunt de statistieken inzien en blijft op de hoogte van foutmeldingen zoals indexeringsproblemen of spam-alerts in je webshop. Op deze manier kun je jouw shop regelmatig optimaliseren en verbeter je jouw ranking, waarmee je meer winkelbezoekers kunt aantrekken.

Sylwia zei op
Jammer dat ik niet kan zien welke producten er toegevoegd zijn aan een verlanglijstje van de klant. Is dit nog een update die in de toekomst komt? Het is namelijk ontzettend handig voor als je inkopen wil gaan doen.
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Sylwia,
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je graag meer inzicht wilt krijgen in de wensen van je klanten. Je feedback heb ik dan ook doorgegeven aan mijn webshop-collega’s. Op het blog houden we je op de hoogte van alle updates omtrent de webshop.
Met hartelijke groet,
Jorrit
Jimmy zei op
Bovenstaande wordt aangegeven dat je via Google Tag manager inzicht krijgt wie en hoelang je site bezocht wordt. Nu heb ik hier de tag van google ingevuld en ook alles gedaan wat ik bij tag manager moest doen maar het werkt niet.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Jimmy,
Bedankt voor je reactie. Je kunt bij Google Tag Manager in je webshop verschillende codefragmenten invoegen. Als je meer over de bezoekers van je shop wilt weten, is Google Analytics een populaire optie. De inrichting vergt een aantal stappen.
Bij Google Analytics dien je eerst een account aan te maken en een property in te richten. (https://support.google.com/analytics/answer/9304153?hl=nl#zippy=%2Cde-tag-toevoegen-aan-een-websitebouwer-of-een-op-een-cms-gehoste-website-bijv-wordpress-of-shopify%2Cuw-tag-toevoegen-met-google-tag-manager)
Vervolgens dien je Google Tag Manager in te stellen en het codefragment van Google Analytics in de webshop (via de Tag Manager) te plaatsen. Is de tracking-code succesvol opgeslagen, begint Google Analytics met het bijhouden van statistieken over je bezoekers.
Ik hoop dat je hiermee verder komt. Laat het gerust weten wanneer je verdere vragen hebt.
Hartelijke groet,
Jorrit
CC Hofman zei op
Helaas staat dit er niet bij, ik heb
webshop basic, hoop niet dat het alleen bij webshop advanced is, dan ben ik pleite bij strato
CC Hofman zei op
De optie minimaal bestelbedrag staat nog niet in mijn kassa?
Wanneer word deze update doorgevoerd? Of moet ik zelf een update doen?
Jorrit van der Heide zei op
Hallo CC,
Dank voor je vraag. Je zou deze optie onder “instellingen” bij het menupunt “kassa” moeten vinden, ook in de Webshop Now Basic. Daar kun je dan een minimale bestelwaarde invoeren. Mocht dit in jouw webshop niet het geval zijn, kun je het beste even met onze klantenservice contact opnemen. Zij kunnen je zeker verder helpen.
Hartelijke groet,
Jorrit van der Heide
Martijn zei op
Leuke toevoegingen, maar persoonlijk wacht ik echt al maaaanden op de meest belangrijke voor een goede conversie. Namelijk sub-pagina keuze voor bezoekers van de webshop.
Je weet wel:
Onder het laatste getoonde product.
Als je een webshop hebt met 200 producten binnen 1 categorie, is een “Toon meer producten” absoluut niet klantvriendelijk voor potentiële kopers om doorheen te navigeren. 🙂
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Martijn,
Dankjewel voor je feedback. Wij werken constant aan verbeteringen van onze webshops en nemen jouw wens graag mee.
Hartelijke groet,
Jorrit van der Heide