Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 08 mei 2019

Content voor je website: tekst

Goede teksten zorgen ervoor dat de lezer jou en je bedrijf beter leert kennen en een idee krijgt van je diensten en aanbiedingen. Tegelijkertijd verhogen zoekmachinegeoptimaliseerde teksten de vindbaarheid en populariteit van je website. Maar welke content moet je op je eigen website zetten en waar moet je rekening mee houden?

Wat moet – wat kan?

Er zijn twee teksten die vrijwel altijd behoren tot de ‘basisuitrusting’ van je website of blog: het impressum en het privacybeleid.

Voor de rest ben je geheel vrij in het schrijven van je inhoud:

Belangrijk: het concept voor je website is niet los te zien van de teksten. Denk dus eerst na over de inhoud en informatie die je op de pagina’s van je site wilt presenteren. Pas daarna begin je met schrijven – dit bespaart je echt veel tijd.

Dit telt bij de inhoud

Of je nu een tekst voor je aanbiedingen of een over-mij-pagina schrijft, je moet je lezer binnen enkele seconden overtuigen. Een online lezer klikt namelijk heel snel verder. Kom dus meteen ter zake. Gebruik korte zinnen, houd je aan de vuistregel van maximaal 20 woorden per zin. Vermijd ook lastige zinsbouw, zoals tangconstructies. Controleer hiervoor of je komma’s en de woorden ‘en’ en ‘of’ kunt vervangen door een punt.

Zorg er met korte zinnen en afbeeldingen voor dat de bezoeker direct weet waar hij moet zijn

Houd ook altijd het hoofddoel van elke pagina in het oog. Wat wil je ermee? Moet de websitegebruiker contact met je opnemen? Zijn e-mailadres achterlaten? Of iets kopen? Geef je lezer altijd een concrete instructie, de zogenaamde Call to Action (CTA). Daarmee leid je hem door je website. Wil je dat je lezer het contactformulier gebruikt om je een vraag te stellen? Zeg dit dan duidelijk: ‘Heb je vragen? Vul dan het contactformulier in. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.’

In ieder geval moeten je teksten de toegevoegde waarde uitstralen die jou en je aanbod kenmerken. Het is dan ook belangrijk om altijd de behoeften van je doelgroep te kennen. Verplaats jezelf in de positie van je klanten om te ontdekken wat ze willen lezen. Bijvoorbeeld een uitleg: hoe werkt het product? Of een tekst waarmee ze kunnen bepalen of je dienst geschikt is voor hen. Wanneer moet iemand jouw dienst of product gebruiken? Ontdek welke antwoorden je doelgroep zoekt en pas je teksten hierop aan.

Met afbeeldingen maak je de tekst overzichtelijker en illustreer je jouw boodschap

Waarop moet je letten bij het schrijven?

Als je zelf de teksten voor je website schrijft, raden we je aan om te letten op de volgende punten:

  1. Uniforme taal & stijl
  2. Structuur
  3. Begrijpelijkheid & actualiteit
  4. SEO

1. Uniforme taal en stijl

Hoe je gebruikers op je website moet aanspreken, is altijd voer voor discussie. Er is geen goed of fout. Jouw aanpak hangt af van je doelgroep en van wat je zélf prettig vindt. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of je kiest voor het persoonlijke ‘jij’ of het beleefde ‘u’, zolang je maar consequent blijft.

De stijl van je website is eveneens belangrijk. Wil je een ontspannen, jonge toon aanslaan? Besteed dan speciale aandacht aan eenvoudige en directe formuleringen. Gebruik meer spreektaal. Of wil je juist nuchter en volwassen klinken? Dan is het misschien beter om een conservatieve woordkeuze te hanteren.

Ook bij STRATO hebben we er lang over gedaan om onze eigen stijl te vinden. Ooit spraken we al onze klanten met ‘u’ aan. Maar tegenwoordig hanteren we consequent de jij-stijl.

2. Structuur

Een lange lap tekst zonder foto’s en structuur is dé manier om je lezer weg te jagen. Gebruik dus alinea’s om je tekst te structureren. Met kopjes bied je de lezer oriëntatie. En via foto’s en video’s kun je de tekst ‘opleuken’ en je boodschap illustreren.

Maak je website visueel aantrekkelijker met foto’s en afbeeldingen

Niet alleen de optische, maar ook de inhoudelijke structuur is belangrijk: zorg voor een rode draad en vermijd zijsprongen en nevenzaken.

3. Begrijpelijkheid & actualiteit

Zorg ervoor dat je doelgroep je begrijpt. Gebruik dus geen jargon of vreemde woorden die de lezer niet kent. Schrijf bovendien korte en beknopte zinnen met een duidelijk boodschap. Vermijd zo veel mogelijk tangconstructies en bijzinnen.

Vermeld je data, prijzen of cijfers? Controleer dan of de gegevens kloppen en houd alle teksten en informatie op je website actueel.

4. SEO

De meeste bezoekers gebruiken Google of een andere zoekmachine om jouw site te vinden. Dus is het uiterst belangrijk om op je website rekening houden met SEO (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie). Zorg er bijvoorbeeld voor dat je het belangrijkste trefwoord aan het begin van de tekst plaatst. Gebruik ook zinvolle en populaire synoniemen.

Een SEO-analyse helpt je bij het optimaliseren van je website. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de SEO-tool rankingCoach van STRATO gebruiken. Wil je suggesties voor relevante zoektermen? Dan is de gratis tool Ubersuggest handig. En op de website van Browseo zie je hoe zoekmachines jouw website waarnemen en waar nog belangrijke informatie ontbreekt.

Heb je ook zin gekregen om je eigen website met content te vullen? Ga dan direct aan de slag met de STRATO Sitebuilder.

De Auteur:

Auteur: Ann-Christin Schmitt

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Daniël de Swart
Project manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers

Thomas Ritter
Bericht over de laatste ontwikkelingen rondom STRATO