Maatregelen na wachtwoordmisbruik: veiligheidstips
Er zijn verschillende redenen waarom iemand ongeautoriseerde toegang zou kunnen krijgen tot je STRATO klantenlogin. Het kan zijn dat je een te eenvoudig wachtwoord gebruikt, hetzelfde wachtwoord op meerdere plaatsen gebruikt of je apparaat geïnfecteerd is met malware. Daardoor kan je wachtwoord snel worden achterhaald.
Als derden ongeautoriseerde toegang hebben tot je account, kunnen ze bijvoorbeeld nieuwe pakketten of domeinen bestellen, bestaande contracten opzeggen of ongemerkt applicaties installeren of wijzigen.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een veilig wachtwoord gebruikt en dat je regelmatig je apparaten en systemen controleert op malware om ongeautoriseerde toegang te voorkomen.
Als we ongewone activiteit in/op je STRATO pakket of server ontdekken, word je door onze afdeling Abuse op de hoogte gebracht en wordt je account indien nodig geblokkeerd. Je wordt ook verzocht om passende maatregelen te nemen, omdat anders het platform en dus ook andere klanten schade kunnen oplopen. Beveiliging en continue updates maken deel uit van het gebruik van internetdiensten en zijn de verantwoordelijkheid en verplichting van de afnemer van deze dienst.
In dit artikel informeren we je over de noodzakelijke maatregelen na zo'n geval van misbruik.
Wachtwoord veranderen
1. Een belangrijk onderdeel van je STRATO login is het e-mailadres dat je bij ons hebt opgegeven. Het eerste wat je moet doen is het wachtwoord van dit e-mailadres wijzigen. Dit zou doorgaans een extern e-mailadres moeten zijn (Gmail, Outlook.com, Hotmail, ...) dat niet bij STRATO ligt. Daarom vind je alleen daar instructies en ondersteuning voor het wijzigen van je wachtwoord. Meestal bestaat er een functie 'wachtwoord vergeten'.
Meestal gebruik je meerdere wachtwoorden voor de STRATO diensten waar je gebruik van maakt.
→ STRATO wachtwoordsysteem
→ Advies voor veilige wachtwoorden
2. Wijzig alle wachtwoorden bij STRATO (masterwachtwoord, pakketwachtwoord, DynDNS-wachtwoord, wachtwoorden van postvakken).
→ Hoe kan ik de wachtwoorden voor mijn STRATO pakket in de klantenlogin wijzigen?
→ Wachtwoord wijzigen voor STRATO Webmail
Gebruik indien nodig de functie 'wachtwoord vergeten' op onze login-pagina's.
Tip:
Activeer als extra beveiliging Twee-factor-authenticatie voor de STRATO klantenlogin.
Malware verwijderen
3. Controleer je computer op malware (virussen, trojans, malware, spyware, enz.) met een actueel antivirusprogramma.
4. Controleer je webspace (opslagruimte voor je websites bij STRATO) op malware.
→ Zo verwijder je malware van je webspace
Deze instructies helpen je ook bij de bovengenoemde stappen:
→ Zo deblokkeer je jouw pakket
Gegevens en instellingen controleren
5. Controleer de persoonsgegevens die bij ons geregistreerd staan (adres, mobiel telefoonnummer, enz.).
→ Hoe wijzig ik mijn klantgegevens?
6. Controleer de DNS-instellingen en omleidingen van je domeinen.
→ Welke DNS-items kun je bij STRATO configureren?
→ Belangrijke informatie over domeinomleiding
7. Verwijder postvakken en subdomeinen die je niet zelf hebt aangemaakt.
→ Hoe kan ik bij STRATO e-mailadressen instellen en bewerken?
→ Subdomeinen aanleggen in de klantenlogin
8. Controleer of de bestelde diensten legitiem zijn. Als je iets opvalt, ga dan te werk zoals beschreven onder punt 9 en meld alle diensten die je niet zelf hebt besteld bij onze klantenservice.
Ongeoorloofde afschrijvingen
9. Controleer of er op je bankrekening ongeautoriseerde afschrijvingen door STRATO hebben plaatsgevonden die in verband staan met punt 8. Heb je bestellingen gevonden die niet door jouzelf zijn geplaatst? Laat de afschrijvingen dan door je bank terugstorten.
Je kunt bij je bank bezwaar maken tegen afschrijvingen die maximaal 8 weken oud zijn.
Neem voor oudere afschrijvingen contact op met je bank en vraag om terugbetaling van de geïncasseerde bedragen met de reden 'ongeldig mandaat'. Deze terugbetalingen zijn mogelijk voor afschrijvingen die maximaal 13 maanden oud zijn.
Aanvullende informatie:
https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-en-incassoprocedures/automatisch-incasso-terugboeken
Als je bank niet in staat is om deze terugbetalingen uit te voeren, laat de bank dan schriftelijk en ondertekend op officieel briefpapier bevestigen dat een terugbetaling op grond van een 'ongeldig mandaat' niet mogelijk is.
De bevestiging moet de volgende informatie bevatten:
- lijst van relevante facturen met factuurnummer
- de bankrekening waarvan werd afgeschreven
- bevestiging dat je de rekeninghouder bent
We raden je aan aangifte te doen bij de politie.