WooCommerce (deel 1): de eerste stappen

WooCommerce (deel 1): de eerste stappen

Met de plug-in WooCommerce bouw je WordPress om naar een volwaardige webshop. In dit artikel laten we je kennismaken met de basisfuncties en gaan we in op de voor- en nadelen van WooCommerce.

Vergeleken met andere plug-ins voor e-commerce biedt WooCommerce één groot voordeel. Het is open source en door WordPress zelf ontwikkeld. Daardoor kun je het relatief makkelijk integreren in je blog. Met meer dan vijf miljoen actieve installaties is het ook een toekomstbestendige plug-in. Reden genoeg voor een korte kennismaking met WooCommerce.

Tip: voordat je WooCommerce installeert en configureert, moet je jouw website tijdelijk ontoegankelijk maken voor bezoekers. Een winkel die nog niet klaar is, ziet er immers niet erg goed uit. Een eenvoudige manier om je website offline te schakelen is met een plug-in als site offline. Daarmee kun je een mededeling instellen dat je website tijdelijk niet beschikbaar is.

1. De installatiewizard starten

Het configureren van WooCommerce gaat eenvoudig. Na installatie en activering klik je in het dashboard op Installatiewizard uitvoeren.

Dashboard na het activeren van WooCommerce

De wizard leidt je dan in vijf stappen door de installatie.

Je winkel instellen
  • Shopconfiguratie: Hier voer je jouw adres in en stel je de valuta in. Je kunt ook instellen of je fysieke, digitale of beide soorten producten verkoopt. Heb je een bedrijf? Dan moet je een vinkje plaatsen naast ‘Ik verkoop ook producten of bied ook services aan in een winkel.’
  • Betaling: de standaard-betaalmethoden zijn stripe, Klarna en PayPal. Je kunt er later nog meer installeren.
  • Verzending: deze instelling verschijnt alleen als je fysieke producten verkoopt. Je kunt hier verzendzones met andere leveringsvoorwaarden aanmaken, bijvoorbeeld met gratis verzending alleen binnen Nederland.
Aanbevolen gratis functies
  • Aanbevolen: in de volgende stap zijn alle selectievakjes geactiveerd. Je kunt deze vinkjes op elk moment weer wegklikken. De bijbehorende plug-ins kunnen indien nodig ook later worden geïnstalleerd.
  • Activeren: om functies zoals het automatisch verrekenen van belastingen te gebruiken, moet je JetPack activeren. Deze allround plug-in biedt veel extra functies en is ook door WordPress zelf ontwikkeld. In dit artikel lees je wat JetPack doet en hoe je het inschakelt. Net als in de vorige stap kun je de plug-in ook later installeren.
WooCommerce instellingen

Ben je klaar bent met de installatiewizard? Open dan de instellingen in de backend (WooCommerce -> Instellingen). Via de tabbladen kun je de instellingen die je zojuist hebt gemaakt, weer wijzigen.

Onder instellingen vind je alle opties om je webshop te configureren

Daarnaast zijn er vele andere opties om je webshop naar wens aan te passen. Maar we willen dit artikel niet al te lang maken en geven je daarom een paar voorbeelden:

  • In het gedeelte Instellingen kun je kortingsbonnen activeren, bijvoorbeeld voor tijdelijke kortingsacties. Je kunt deze tegoedbonnen aanmaken onder WooCommerce -> Coupons inschakelen.
  • Met de functie Producten kun je een algemene afbeelding als pictogram voor alle producten instellen. Natuurlijk is het beter om voor elk product een aparte afbeelding te gebruiken.
  • De BTW-functie is vooral belangrijk als je producten of diensten met verschillende belastingtarieven aanbiedt.
  • In Accounts en Privacy kun je aangeven of klanten ook zonder account kunnen bestellen. Ook de opslagduur voor inactieve accounts en bestellingen zijn hier van belang.
  • Als je naar E-mails gaat, krijg je een overzicht van alle e-mails die door het systeem worden verzonden. Om de teksten te wijzigen, moet je de bijbehorende sjablonen via SFTP downloaden, bewerken en vervangen. Doe dit alleen als je bekend bent met PHP.
  • In de sectie Geavanceerd kun je aangeven waarheen klanten tijdens het bestel- en betalingsproces worden geleid.

Voor- en nadelen van WooCommerce

De voordelen van WooCommerce

  • Laagdrempelig: Je kunt met behulp van de plug-in relatief eenvoudig je eigen webshop opzetten. Handig dus als je klein wilt beginnen en nog niet zoveel ervaring hebt. Heb je bijvoorbeeld al een goedlopende WordPress-site, dan kun je er zonder al te veel rompslomp een webwinkel aan koppelen.
  • Extensies: Voor WooCommerce zijn een hoop add-ons verkrijgbaar die extra functionaliteit en klantvriendelijkheid aan je webshop toevoegen.
  • SEO: Als je WooCommerce combineert met Yoast SEO, heb je veel controle over de SEO-vriendelijkheid van je webshop.

De nadelen van WooCommerce

  • Heb je een groot aantal producten in je shop? Dan wordt het productbeheer lastig met WooCommerce. Ook als er wekelijks veel bestellingen binnenkomen, is WooCommerce misschien niet de slimste keus en ben je met een professionele webshop beter bediend.
  • Houd er verder rekening mee dat voor sommige standaard-functies zoals facturen toch nog extra plug-ins noodzakelijk zijn. Zo is WooCommerce dus zelden de all-in-one oplossing. Vaak moet je zelf nog naar plug-ins op zoek om ontbrekende functies te compenseren.

In het tweede deel van dit artikel lees je hoe je producten aanmaakt en het design wijzigt.

Wil je liever meteen aan de slag met je shop? Dan is de STRATO Webshop de perfecte oplossing:

Naar de webshop

Zoekwoorden: , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.