Waardebonnen en kortingsacties in je STRATO Webshop

Waardebonnen en kortingsacties in je STRATO Webshop

Kortingen en waardebonnen zijn ideale tools om klanten te binden en nieuwe bezoekers naar je webshop te lokken. Dat merk je natuurlijk in de omzet. Wist je dat je zulke kortingscampagnes met een paar eenvoudige stappen kunt opzetten?

Je kent het ongetwijfeld: als je een gewild product voor een goede prijs vindt, voelt dat goed. Als webshopbeheerder kun je inspelen op dat gevoel en zo je omzet verhogen. Met kortings- en waardeboncampagnes kun je bestaande klanten motiveren om je STRATO Webshop opnieuw te bezoeken. Ook trek je zo nieuwe klanten aan. Wie weet, misschien klikt zo’n klant dan ook nog een niet-afgeprijsd artikel aan, dat hij anders niet in zijn winkelwagentje had gelegd.

Kortingen en waardebonnen

Natuurlijk moet een waardebon of een korting op een product goed doordacht zijn. Bedenk dus eerst welke korting je op welke producten wilt geven. In de STRATO Webshop vind je vervolgens twee manieren om klanten korting te geven. De eerste manier is een klassieke couponcode voor een- of meermalig gebruik. De tweede manier is de functie ‘doorgehaalde prijs’. Daarmee kun je heel gemakkelijk en efficiënt verlaagde prijzen in je webshop weergeven.

Doorgehaalde prijzen: kleine maatregel, groot effect

De gemakkelijkste manier om een voordeelprijs of korting voor een product te communiceren, vind je in het productoverzicht onder Producten > Product weergeven. Klik op het product dat je voor een actieprijs wilt aanbieden. Klap het vervolgens open met het pijltje dat omlaag wijst. Hier vind je de functie ‘doorgehaalde prijs’, die direct op de productpagina een actieprijs toont náást de oorspronkelijke prijs.

Webshop-artikel met doorgehaalde prijs

De toepassing is heel eenvoudig. Als je verkoopprijs permanent of tijdelijk onder de aanbevolen verkoopprijs van de fabrikant ligt, vul je jouw prijs hier in. Kost een sjaal bijvoorbeeld 34,99 euro zoals in de voorbeeldfoto, maar hanteert de fabrikant een prijs van 39,99 euro? Dan kun je deze informatie gemakkelijk aan je klanten doorgeven als een voordeelprijs. Dit toont de klant dat hij bij jou geld bespaart.

Webshop Now: oorspronkelijke prijs en adviesprijs

De inspanning is gering, maar het effect is enorm. Met de doorgehaalde prijs kun je permanent een goede verkoopprijs in je shop adverteren. Dat verleidt klanten ertoe om bij jou te kopen in plaats van elders. Je kunt de functie ook gebruiken om prijsverlagingen door te geven, bijvoorbeeld als een nieuw model uitkomt of je een uitverkoop houdt. Ook hier is het gebruikelijk om de aanbevolen prijs als doorgehaalde prijs te tonen en de werkelijke, lage verkoopprijs in je shop ernaast te zetten.

Meer omzet door waardebonnen

Nog effectiever is de waardebonfunctie, die je in het webshopbeheer vindt via het menu Marketing > Waardebonnen > Toevoegen. Hier kun je in een paar eenvoudige stappen kortingsbonnen aanmaken, die de klant later bij de kassa kan inwisselen. Natuurlijk kun je deze bonnen ook op elk moment wissen. Ze verliezen dan automatisch hun geldigheid. De bonnen worden ingewisseld via het winkelwagentje bij het afronden van de bestelling. Het is belangrijk dat je van te voren bedenkt welke kortingen of waardebonnen je hoe lang en voor welke producten wilt aanbieden.

Webshop Now: zo maak je waardebonnen voor je klanten
De keuzemogelijkheden voor waardebonnen zijn zeer gevarieerd en helpen je om precies de juiste waardebon samen te stellen.

Gedetailleerde functies

Je kunt een periode kiezen waarin de bon geldig moet zijn, bijvoorbeeld voor een voorjaarsuitverkoop. Daarnaast kun je instellen of de klant de bon eenmalig kan inwisselen of voor elke bestelling in de gegeven periode. Vervolgens kun je een vaste korting of een percentage opgeven. Ook is het mogelijk om de klant een waardebon te geven die de verzendkosten omvat. Natuurlijk kun je dit alles koppelen aan een bepaalde bestelwaarde (bijvoorbeeld: 10 procent korting vanaf een bestelwaarde van 100 euro) of het aantal inwisselbare waardeboncodes beperken. Ten slotte kun je de tabs Producten en Producten toewijzen gebruiken om te bepalen op welke producten de bon betrekking moet hebben. Natuurlijk is er niets dat je tegenhoudt om meerdere waardebonnen aan te maken.

In het winkelwagentje wordt de waardebon toegepast
Een waardebon verlaagt de prijs bij de kassa.

Over waardebonnen communiceren

Waardebonnen krijgen ofwel automatische codes ofwel codes die je zelf maakt. Hiermee kun je heel aantrekkelijke bonnen in het leven roepen, zoals ‘lentekriebels2021’. Automatisch gegenereerde codes bestaan daarentegen uit een willekeurige reeks tekens die je individueel aan bepaalde klanten kunt uitdelen.

Eenmaal aangemaakt hoef je deze vouchers alleen nog maar door te geven. Je kunt bijvoorbeeld een klant op een factuur vertellen dat binnenkort een kortingsactie begint. Of je deelt de coupon via social media. Natuurlijk kun je ook direct in de webshop waardebonnen vermelden of via een e-mailnieuwsbrief versturen. Zo heb je allerlei mogelijkheden om met de waardebonnen bestaande en nieuwe klanten te benaderen. Heb je een bijzonder goede aanbieding? Dan is het misschien handig om die te communiceren op een aanbiedingensite. Zo spreek je veel klanten tegelijk aan en verhoog je beslist je omzet.

De mogelijkheid om waardebonnen aan te bieden is beschikbaar vanaf het pakket STRATO Webshop Now Advanced.

Naar de STRATO Webshops
Zoekwoorden: ,

Delen

  1. Rowena zei op

    Hallo,
    Ik heb het webshop now advanced pakket. Ik wilde een openingsactie doen van 10% korting voor de eerste 10 klanten. Ik heb een code aangemaakt en aangegeven dat deze 10 keer geldig is.
    De code is door mijn eerste klant ingewisseld en kon vervolgens niet door andere gebruikt worden. Hij geeft dan aan dat de code al gebruikt was.

    Ook als ik een 2e code er naast aan maak krijgt de klant een foutmelding
    Kan ik maar 1 code tegelijk aanmaken? Want dat zou niet handig zijn?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Rowena,

      Dank voor je vraag. Je kunt inderdaad een waardeboncode in het leven roepen waar alleen de eerste 10 klanten gebruik van kunnen maken. De 11e keer is deze code niet meer geldig.
      Dat gaat als volgt:

      – Je maakt een nieuwe actie aan en kiest de gewenste instellingen, bijv. 20 procent korting bij een minimale bestelwaarde van 30 €
      – Onder “Aantal geldige waardeboncodes” geef je “10” aan
      – Onder “Code slechts één keer geldig” geef je “nee” aan, want je wilt één code aanmaken die meerdere keren geldig is
      – Dan maak je nog de waardeboncode aan, bijv. “welkom!”
      – Deze nieuwe actie sla je op

      Je hebt nu een code die je bijvoorbeeld op social media of in een nieuwsbrief kunt delen, die precies 10 keer geldig is.

      Ik hoop dat deze tips je verder helpen. Veel succes!

      Hartelijke groet,
      Jorrit

      Beantwoorden
  2. René zei op

    Beste,

    Zover ik nu kan zien kunnen waardebonnen alleen ingewisseld worden bij het afrekenen ?
    Graag zou ik de bonnen in de webshop aanbieden, is dit mogelijk en zo ja, hoe ?
    Bijvoorbeeld: iemand koopt een bon van € 25,- geeft deze cadeau op een verjaardag en diegene maakt gebruik van de bon door de code in te voeren bij afrekenen.
    Pakket: webshop now advanced

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo René,

      Bedankt voor je vraag. Momenteel kun je in de webshop geen cadeaubonnen zoals bij bol.com aanbieden. Wat je eventueel zou kunnen doen, hoewel het wat meer tijd kost, is het volgende:

      1. Je maakt bij wijze van cadeaubon een nieuw product aan.
      2. Je creëert productvariaties met de verschillende prijzen (bijv. 10, 20, 30, 50, 100)
      3. Zodra een bestelling binnenkomt, maak je een waardebon aan die exact 1 keer geldig is en geeft deze een geldigheid.
      4. Daarvan maak je een PDF en deze verstuur je per mail aan de klant.

      Hier is een voorbeeld van een Duitse webshop om het nog iets duidelijker te maken: https://www.whisky-erlebnis-ol.de/p/whisky-tasting-geschenkgutschein

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes en laat het graag weten als je nog vragen voor ons hebt!

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  3. Door zei op

    Beste Jorrit,
    Bedankt voor de reactie.
    Kan dit ook voor verschillende producten, zoals bijvoorbeeld 10 verschillende kaarten met dezelfde prijs?
    Of is dit enkel voor 1 product waar je precies 10 dezelfde voor koopt bijvoorbeeld?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Door,

      Helaas kun je bulkprijzen inderdaad alleen per product instellen. Ik weet niet of je aan waardebonnen met een minimumwaarde hebt gedacht? De korting geldt dan bijv. alleen vanaf een bedrag van € 10,00 zoals hier:

      Hopelijk kan je er iets mee! : )

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  4. Door zei op

    Hoi,
    Ik heb het pakket Now Advanced en wil graag invoeren dat 1 kaart €1, kost en 10 kaarten €10-.
    (Hoe) kan ik dit doen?

    Groet, Door

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Door,

      Bedankt voor je vraag. Ik hoop dat ik je goed begrijp: wil je je klanten een lagere prijs aanbieden als ze meer kaarten kopen? Dan kun je bulkprijzen instellen, zodat iemand die 10 kaarten koopt bijv. € 1 betaalt in plaats van € 1,25.

      Laat het graag weten als je nog vragen hebt. Je kunt ook altijd direct met onze klantenservice contact opnemen.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  5. Sharon zei op

    beste, ik heb net dit artikel gelezen, en zou deze optie ook graag gebruiken bij mijn strato webshop. ik heb het basic pakket, maar zie in mijn optie bij pagina marketing alleen google en facebook staan, dit vind ik erg jammer, want ik wil mijn klanten graag kortingen aanbieden alleen is hier nu helaas niet de optie voor, dit is mij van te voren ook niet gemeld toen ik dit pakket afsloot. is er een optie dat dit wel kan bij het basic pakket, voor evt een klein bedrag? ik wil namelijk niet overstappen, want ben verderest volledig tevreden.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Sharon,

      Bedankt voor je vraag. Helaas is het zo dat de optie om waardebonnen aan te bieden in de Webshop Now Basic niet inbegrepen is. Hiervoor zou je inderdaad naar de Webshop Now Advanced moeten upgraden. Ik heb dit nu ook in het artikel verduidelijkt om misverstanden te voorkomen.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie