Geef je webshop een boost met een blog

Geef je webshop een boost met een blog

Als je een webshop hebt en daar een interessant blog aan toevoegt, kun je meer traffic genereren en dus nieuwe klanten werven. Ook is het goed voor je klantenbinding. Maar hoe zet je een blog naast je STRATO Webshop op?

Hoe bekender een webshop is, hoe meer je verkoopt. Dat is een waarheid als een koe. Dus is het uiterst belangrijk om je eigen webshop zo prominent mogelijk op internet te krijgen. Je kunt je shop promoten via zoekmachineoptimalisatie en door ‘m te laten opnemen in online-directories. Ook kan het zinvol zijn om je aanbod actief onder de aandacht te brengen via Google-advertenties.

Maar je concurrenten zetten al deze maatregelen waarschijnlijk ook al in. Zoek je naar een extra mogelijkheid om je webshop meer bekendheid te geven? Kies dan voor een blog dat je speciaal voor je webshop opzet en bijhoudt.

Waarom een blog belangrijk is voor een webshop

Een extra blog klinkt naar extra werk. Dat klopt ook: je moet het blog bouwen, er moet een stijl gevonden worden, je moet artikelen bedenken en schrijven. Bovendien ontkom je er niet aan om regelmatig nieuwe zaken te posten. Maar dit werk is niet voor niets, je kunt er geld mee verdienen. Het blog is immers bedoeld om mensen die informatie op internet zoeken naar je webshop te lokken. In tegenstelling tot korte berichten op social media als Facebook, Instagram of Twitter biedt een blog je de gelegenheid om allerlei achtergrondinformatie te verstrekken over je producten en je shop. Dat komt je Google-positie ten goede, het lokt nieuwe klanten naar je webshop én het bindt je bestaande klanten.

Een blog moet informeren

Stel dat je de eigenaar bent van een webshop voor Aziatische levensmiddelen en je wilt je onderscheiden van je concurrenten. Dan kun je dat doen met je prijzen en het uiterlijk van je webwinkel, maar ook met een blog. Hiermee kun je namelijk meer dan alleen reclame maken voor producten in de winkel. Je kunt er uitgebreide achtergrondinformatie publiceren over je assortiment. Ook aanvullende zaken als recepten, achtergrondverhalen over producten en zelfs culinaire reisverslagen zijn zinvol. Kortom, je zet zo allerlei informatie online die de eetlust aanwakkert, en waarnaar potentiële klanten op internet zoeken. Een prominente link naar je eigen webshop zorgt ervoor dat je klanten lokt die anders misschien nooit de weg naar je webwinkel hadden gevonden.

Hoe maak je een blog?

Een blog opzetten is niet moeilijk. STRATO biedt een hele reeks betaalbare opties waarmee je een blog aan je webshop kunt toevoegen. Enerzijds is er de klassieke STRATO webhosting, waarmee je een eigen blog kunt bouwen met WordPress, Joomla, Drupal of een ander contentmanagementsysteem. Anderzijds kun je direct voor WordPress hosting kiezen en zo alle voordelen van WordPress gebruiken. STRATO biedt je dus alle mogelijkheden om op een handige manier een blog aan je webshop toe te voegen.

Een blog op een subdomein

Je kunt het blog natuurlijk ook op een eigen subdomein laten draaien. Bij je webshoppakket heb je al een domein geregistreerd in de vorm ‘webshopnaam.nl’ en zulke STRATO domeinen bevatten altijd zogenaamde subdomeinen. Die kun je gebruiken om je blog op een extra adres te laten draaien, bijvoorbeeld blog.webshopnaam.nl. Dit is niet alleen gebruikelijk, maar heeft ook het voordeel dat lezers van je blog direct het adres van je webshop kunnen herkennen. Daarnaast scheidt het je blog duidelijk van de webshop zélf, zonder het domein van de webshop uit het oog te verliezen. Let er wel op dat je een zogenaamd wildcard SSL-certificaat nodig hebt voor het veilig gebruik van subdomeinen.

Als laatste stap moet je natuurlijk je blog en je webshop effectief met elkaar verbinden. Zorg er daarom voor dat je blog naar je webshop linkt en omgekeerd. Zo toon je jouw klanten, lezers en natuurlijk zoekmachines dat de twee sites bij elkaar horen.

Zo link je van je webshop naar je blog
Met de linkfunctie in de teksteditor kun je het blog linken.
  1. Link van webshop naar blog
    In de webshop kun je eenvoudig de editor openen en hier een nieuwe inhoudspagina maken. Die pagina noem je bijvoorbeeld ‘Blog’ en plaats je in het hoofdmenu of in de footer van je webshop. Je kunt vervolgens de pagina gemakkelijk bouwen met de inhoudselementen ‘Tekst’ en ‘Afbeeldingen’. Zo maak je een beetje reclame voor je blog. Vergeet niet om ook een link naar je blog te plaatsen met de functie in de tekstelementen. Zo kunnen bezoekers van je webshop direct doorklikken naar je blog.
  2. Blog naar webshop linken
    Veel belangrijker is een link op je blog naar je webshop. Het blog moet immers potentiële klanten aantrekken en hen ertoe verleiden om je webshop te bezoeken. Daarom moet die link naar de webshop een vast element van je blog zijn. Bijvoorbeeld in het menu, de zijbalk of de footer. Bovendien is het belangrijk dat je ook in de afzonderlijke blogberichten een link opneemt naar producten in je webshop. Dit doe je met de linkfunctie van het blogsysteem dat je gebruikt.
Zo link van je blog naar je webshop
In de artikelen op je blog kun je gemakkelijk webshopproducten invoegen via een link.

Welke producten moet je op je blog vermelden?

Natuurlijk rijst al snel de vraag welke producten je überhaupt op je blog moet presenteren (inclusief link). Het antwoord is logisch: link alleen naar productpagina’s die goed bij het blogbericht passen. Welke pagina’s dat zijn, hangt dus volledig af van het onderwerp van je artikel én van je assortiment. Het is belangrijk dat de teksten en links niet als opdringerige reclame worden ervaren, want dat jaagt bezoekers van je blog juist weg. Daardoor komen ze misschien ook niet meer in je webshop. 

Zo blog je goed

Het is belangrijk om je blog meer te laten zijn dan alleen een marketingplatform voor je webshop. Social media zijn geschikt voor het plaatsen van korte posts, het blog is er voor langere teksten. Geef je lezers dus algemene informatie die actueel is. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel? Dan kun je bloggen over stijlen, trends en accessoires. Verkoop je eten? Dan vormen recepten en achtergrondinformatie over de ingrediënten dankbare en vrijwel altijd zinvolle onderwerpen.

Uiteindelijk moet je er lol aan hebben

Voorop staat altijd dat je plezier moet hebben in wat je doet: het bloggen over onderwerpen die bij je webshop horen, moet voor jou persoonlijk leuk zijn. Want de lezer merkt dat in je artikelen en laat zich door de positieve stemming meeslepen. Vind dus een leuke schrijfstijl, gebruik mooie foto’s, zet regelmatig nieuwe berichten op je blog en (last but not least) plaats jezelf en je team af en toe in de schijnwerpers. Dan is de kans groot dat je blog een succes wordt en zo een perfecte promotie voor je webshop vormt.

Ben je nog op zoek naar de passende hosting voor je blog?

Naar onze WordPress pakketten
Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie