Storytelling voor webshops: de ultieme gids voor webshophouders

Storytelling voor webshops: de ultieme gids voor webshophouders

Met storytelling kun je nieuwe klanten naar je shop lokken en ervoor zorgen dat ze die niet meer vergeten. Zo onderscheid je jezelf van de concurrentie. Het mooiste is: het kost niets. Je hoeft ook geen Stephen King te zijn om je klanten met verhalen te boeien. In dit artikel laten we je zien hoe je het verhaal van je shop perfect kunt vertellen.

De journalisten Rob Walker en Joshua Glenn wilden testen of storytelling in online retail inderdaad tot meer omzet leidt. Daartoe lanceerden ze een eenvoudig experiment. Ze kochten een hoop rommel op eBay, namelijk 200 voorwerpen met een gemiddelde waarde van $1,25 per stuk. Vervolgens vroegen ze verschillende schrijvers om voor elk van de producten een kort verhaal te bedenken. Daarna plaatsten ze de producten weer op eBay, waarbij ze elk verhaal als de productbeschrijving gebruikten. Het resultaat: ze haalden een omzet van bijna $ 8.000. Een piepklein potje mayonaise werd zelfs voor $ 51 verkocht dankzij het korte verhaal in de productbeschrijving.

Als je storytelling op de juiste manier gebruikt, kan het je online een concurrentievoordeel opleveren. Het zorgt ervoor dat bezoekers van je shop de beste indruk van jou en je producten krijgen. Er staan veel kanalen en formaten ter beschikking om dit te doen. Je kunt je verhaal bijvoorbeeld direct in je shop vertellen op een ‘Over ons’-pagina, of je publiceert het op social media, zoals Instagram. Uiteraard kun je het verhaal ook persoonlijk met je klanten delen.

Waarom webshophouders storytelling moeten gebruiken

Ons familiebedrijf maakt al sinds 1976 rattengif in een fabriek in Amsterdam.

Deze beschrijving van een fictief bedrijf voldoet aan alle eisen. De belangrijkste W-vragen worden beantwoord (wie, waar, wanneer, wat?), zodat klanten eigenlijk alle info over het bedrijf krijgen die ze nodig hebben.

Maar in plaats van alleen maar nuchtere feiten op te sommen, zou je ook een mooi verhaal over dit bedrijf kunnen vertellen:

Het was 1976, de heetste zomer van het decennium. Omdat de vuilnismannen staakten, stonden bergen afval in de straten van Amsterdam. De stank was ondraaglijk en er heerste een rattenplaag. Toen mijn vader ’s nachts wakker werd omdat een rat zo groot als een teckel over zijn bed rende, was hij het beu. Er moest een eind komen aan deze plaag. Dus haalde hij zijn oude scheikundedoos uit de kelder en ging aan de slag….

Er zijn talloze redenen waarom ook jij storytelling kunt gebruiken om je producten te verkopen. We geven er een paar:

  1. Verhalen vallen op: tegenwoordig worden we overspoeld met reclame. Wetenschappers schatten dat elke persoon dagelijks meer dan 10.000 reclameboodschappen ziet. Daardoor nemen we de meeste gewoon niet meer waar. Met verhalen is het anders: in de regel kiezen klanten er bewust voor om een verhaal te lezen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen vinden dat reclames een uniek verhaal moeten vertellen in plaats van alleen een product promoten. Met storytelling krijg je dus de onverdeelde aandacht van je doelgroep.
  2. Verhalen worden onthouden: een goede story wordt door lezers niet snel vergeten. De psycholoog Jerome Bruner ontdekte dat mensen feiten 22 keer beter onthouden als ze deel uitmaken van een verhaal.
  3. Verhalen maken je uniek: als je producten ook in andere webwinkels verkrijgbaar zijn, kun je storytelling gebruiken om je te onderscheiden van die anderen. Dit geeft je ook een voorsprong op platforms als Amazon. Overigens heeft dat bedrijf ook een interessant verhaal: een jonge man (oprichter Jeff Bezos) komt op het idee geld te verdienen door boeken op internet te verkopen. Daardoor wordt hij de rijkste persoon ter wereld. De story van jouw shop is waarschijnlijk sympathieker en emotioneler dan dat van de e-commerce-gigant en zal daarom meer resoneren bij je bezoekers.
  4. Verhalen worden naverteld: je bent vast al eens uit de bioscoop gekomen en wilde meteen je vrienden vertellen over de film die je net had gezien. Als we een echt goed verhaal gehoord hebben, willen we het met anderen delen. In dit tijdperk van social media gaat dat zelfs sneller en gemakkelijker dan ooit. Je kunt hiervan profiteren en je publiek tot een soort ‘reclame-ambassadeurs’ maken voor jouw webshop.
  5. Verhalen wekken emoties op: een goed verhaal maakt een breed scala aan emoties los. We vinden het spannend, het maakt ons aan het lachen of aan het huilen – soms zelfs alles tegelijk. Hersenwetenschappers hebben ontdekt dat ons lichaam een grote verscheidenheid aan neurotransmitters vrijmaakt als we een goed verhaal horen. Bijvoorbeeld het ‘knuffelhormoon’ oxytocine, dat geassocieerd wordt met liefde en vertrouwen. Dit stelt ons in staat een sterke band te vormen met de hoofdpersonen van een verhaal. Ook kunnen we ons daardoor beter met hen identificeren.
  6. Journalisten hebben goede verhalen nodig: redacteuren hebben de moeilijke taak om lezers en kijkers elke dag interessante verhalen voor te schotelen. Je kunt hiervan profiteren in je marketing en nieuwe klanten bereiken door de pers zo’n kant-en-klare story te bieden.
  7. We luisteren naar storytellers: ken je Ola Källenius? Waarschijnlijk niet. Hij is sinds mei 2019 de topman van Daimler AG, een bedrijf met een jaaromzet van € 154 miljard (2020). Vergelijk het eens met Tesla, dat in 2020 een omzet van € 27 miljard had. Tesla-oprichter Elon Musk ken je daarentegen ongetwijfeld. Waarom? Omdat hij een storyteller is, hij is overal aanwezig. Maakt niet uit over welk onderwerp Musk spreekt, het komt altijd in de media.

Soorten storytelling in e-commerce

1. Het bedrijfsverhaal vertellen

De gemakkelijkste manier van storytelling in e-commerce is het verhaal van je bedrijf vertellen. Beschrijf gewoon waarom je een webshop wilde bouwen en welk probleem je met je producten wilt oplossen. Chanella, die de webshop Olijfhelden oprichtte, ondersteunt met de verkoop van Griekse olijfolie bijvoorbeeld bewoners en vluchtelingen op Lesbos en heeft een duidelijk verhaal.

2. Storytelling met productverhalen

In plaats van over je bedrijf te praten, kun je ook aandacht besteden aan je producten. Wat maakt ze zo bijzonder? Waarom raken je klanten er enthousiast over? Voor de shop Mio Boards is bijvoorbeeld de manier van fabricage belangrijk. Dat verhaal wordt niet alleen in de shop verteld, maar ook op YouTube.

3. Verhalen over mensen

In zijn boek ‘Over Leven En Schrijven’ zegt Stephen King: ‘Ik geloof dat de beste verhalen over de mensen gaan en minder over de gebeurtenissen.’ Daarom is het belangrijk dat mensen centraal staan in de story van je webshop.

Het is een slim idee om als bedrijf je klanten verhalen te laten vertellen. Een voorbeeld hiervan is Nike. Het sportartikelenbedrijf heeft een boeiend verhaal dat je kunt lezen in ‘Shoe Dog’, de biografie van oprichter Phil Knight. Maar in plaats van dát verhaal te vertellen, toont het bedrijf de mensen die producten van Nike gebruiken. Denk aan sportlegendes als Michael Jordan, Cristiano Ronaldo en Tiger Woods.

Ook al heeft jouw webwinkel waarschijnlijk geen sportmiljardairs als klant, toch kun je van de mensen die bij je winkelen je ambassadeurs maken. Neem contact met hen op en vraag waarom ze vooral bij jou bestellen. Hoe is hun leven veranderd na het kopen van je producten? Als je hun woorden mag gebruiken in een korte testimonial, is dat perfect.

Zo lukt storytelling-marketing in jouw shop 

Ook jouw webshop heeft een verhaal dat de moeite waard is om te vertellen. Je hoeft het alleen maar te vinden. Deze vragen helpen je verder:

  • Waardoor besloot je om met e-commerce te starten en een webshop te bouwen?
  • Wat is er bijzonder aan je bedrijfsidee? Wat onderscheidt jou van je concurrentie?
  • Wat heb je geleerd van het starten van je shop?
  • Heb je grappige of spannende anekdotes die je kunt delen?
  • Gebeurden er onvoorziene dingen in de geschiedenis van je shop?
  • Hoe is je leven veranderd sinds je de webshop hebt?
  • Welke hindernissen en problemen kwam je tegen?
  • Waarom houden je klanten van jou, je shop en je producten?
  • Welke wensen hebben je vaste klanten en potentiële nieuwe klanten?
  • Wat voelen ze als ze je producten gebruiken?

Emma Coats werkte als editorial lead bij Google en heeft een eenvoudig sjabloon ontwikkeld voor de structuur van een meeslepende story:

Er was eens een ___________________.

Elke dag ___________________.

Op een dag ___________________.

Daarom ___________________.

Daarom ___________________.

… enzovoort…

Tot uiteindelijk ___________________.

Scenarioschrijver Pete Docter werkte mee aan de scripts van twee van de populairste verhalen van de laatste decennia – de films ‘Toy Story’ en ‘Wall-E’. Zijn recept voor goede storytelling: je moet schrijven over een ervaring in je leven die je iets specifieks liet voelen, en dan proberen dat precieze gevoel op je publiek over te brengen.

Checklist voor de story van je shop

Met de onderstaande checklist kun je zelf controleren of je verhaal de ingrediënten heeft om succesvol te zijn.

  • Is het verhaal interessant?
  • Zijn er conflicten in het spel?
  • Is het emotioneel?
  • Past het bij je doelgroep?
  • Is het eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen?
  • Is het echt zo gebeurd?
  • Is het onderhoudend verteld en niet te lang?

Je verhaal in de shop

Presenteer in je shop het verhaal achter het bedrijf op een aparte pagina, die je bijvoorbeeld ‘Over ons’ noemt. Vertel je verhaal met teksten, foto’s en in het beste geval ook video’s. Bovendien kun je op de startpagina van je shop een image-slider gebruiken om gebruikers naar deze pagina te loodsen.

Ook een webwinkel starten?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie