Betaling vergeten? Zo voorkom je dat je pakket wordt opgezegd

Betaling vergeten? Zo voorkom je dat je pakket wordt opgezegd

Als je nog een openstaande factuur hebt, kunnen de gevolgen groot zijn. Een betalingsachterstand kan namelijk leiden tot het opzeggen van je pakket en een incassoprocedure. In dit artikel lees je hoe je dit voorkomt en wat je het beste kunt doen als je een factuur niet hebt betaald.

Incasso niet afgeboekt – en nu?

Als je een pakket bij STRATO bestelt, ga je akkoord met betaling via automatische incasso. Je geeft ons dan toestemming om openstaande factuurbedragen tijdig van je rekening of creditcard af te schrijven. Als dit niet lukt, bijvoorbeeld omdat je geen geld op je rekening hebt staan, markeert ons systeem deze factuur als openstaand.

Als klant moet je dan de automatische incasso opnieuw uitvoeren. In een aparte e-mail informeren we je over je niet-betaalde facturen. Dit mailtje sturen we naar het e-mailadres dat je ons hebt opgegeven. In totaal ontvang je maximaal drie betalingsherinneringen van ons, in tussenpozen van vijf tot twaalf dagen. Je hebt dus ongeveer vier weken na de daadwerkelijke factuurdatum de tijd om de factuur alsnog te voldoen. 

Belangrijk: we sturen de betalingsherinnering altijd naar het e-mailadres dat je hebt opgegeven in de klantenlogin. Gebruik daarvoor een adres buiten je STRATO pakket. Alleen zo kun je nog je betalingsherinneringen ontvangen als je pakket al is geblokkeerd. Overigens kun je openstaande facturen altijd terugvinden in de klantenlogin onder ‘Online factuur’. 

Pakket opgezegd – waarom?

Is je pakket wegens te late betaling geblokkeerd of opgezegd? Dat gebeurt als er na het verstrijken van de tweede herinnering nog steeds niet-betaalde facturen in ons systeem staan. Je hebt dan nog vijf dagen de tijd om de automatische incasso opnieuw in te dienen via de STRATO klantenlogin. Je kunt het bedrag ook overmaken onder vermelding van je klant- en factuurnummer. Doe je dat tijdig? Dan wordt je pakket of domein
zodra de betaling is verwerkt automatisch gedeblokkeerd.

In de vierde en laatste stap moeten we helaas een incassobureau inschakelen om de open factuur voor ons te incasseren.

Belangrijk: die laatste stap proberen we altijd te vermijden. Maar wij vragen om begrip voor het feit dat wij al drie herinneringen hebben verstuurd en een uniforme procedure volgen voor openstaande factuurbedragen.

Incasso – wat moet je doen?

Wil je zien welke factuur we aan het incassobureau hebben doorgegeven? Kijk dan in de klantenlogin in de rubriek ‘Online factuur’. Om ervoor te zorgen dat een incassobrief altijd correct kan worden toegewezen aan een nog openstaande factuur, bevat die brief het factuurnummer van STRATO.

Als we eenmaal een incassobureau hebben ingeschakeld, kunnen we bij STRATO geen verdere actie meer ondernemen. Deze opdracht kunnen we dus niet meer ongedaan maken. Incassobedrijven sturen gewoonlijk snel een brief. Toch kan het gebeuren dat de deadline voor het derde betalingsverzoek al voorbij is, maar dat je nog geen brief van het incassobureau hebt ontvangen. In dit geval kun je natuurlijk contact met ons opnemen en geven we je de contactgegevens van het bureau.

Belangrijk: denk eraan dat je zowel de openstaande facturen als de aanmaningskosten moet betalen. We informeren je over deze kosten. Maar over de kosten van het incassobureau kunnen we geen uitspraak doen. Die zijn afhankelijk van het bureau, de hoogte van de onbetaalde rekeningen en eventueel genomen maatregelen.

Je betaalt – wat gebeurt er met je pakket?

Zodra je de betaling aan het incassobureau hebt voldaan, kun je ons de betalingsbevestiging van het bureau per e-mail toesturen. We kunnen het incassoproces dan zo snel mogelijk afsluiten.

Wil je niet dat je pakket wordt opgezegd? Laat ons dit weten! Zodra we een openstaande factuur aan een incassobureau overhandigen, is de ontvangst van de betaling namelijk niet meer gekoppeld aan het automatisch herstellen van je pakket.

Belangrijk: je ontvangt de brief van het incassobureau per post. Zorg er daarom voor dat zowel je e-mailadres als je postadres in de klantenlogin actueel is.

Geen informatie ontvangen – waarom niet?

In principe geldt het volgende: zodra een automatische incasso is mislukt en je factuur onbetaald blijft, informeren wij je automatisch per e-mail. Wij schakelen altijd pas na de derde herinnering van onze kant een incassobureau in. 

We raden je dan ook aan om je contactgegevens en adresgegevens up-to-date te houden. Daarnaast raden we je aan om regelmatig een kijkje te nemen in je factuuroverzicht. 

Belangrijk: we weten dat het altijd een keer kan gebeuren dat je niet tijdig kunt betalen. Neem in dat geval meteen contact met ons op – in de meeste gevallen vinden we samen een oplossing. Je bereikt ons snel en eenvoudig via ‘Hulp & contact’ op onze website.

Tot slot merken we nog op dat we op ons blog geen vragen over individuele gevallen kunnen beantwoorden. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice.

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie