Het maatpak voor je website: corporate design

Het maatpak voor je website: corporate design

Als je een eigen bedrijf hebt, is het belangrijk dat je merk op internet een sterke uitstraling heeft. Het corporate design is hier in hoge mate bepalend. Maar wat is corporate design? We leggen in dit artikel uit hoe je voor een uniforme uitstraling op internet zorgt.

Niet alleen de innerlijke waarden tellen

Het corporate design is onderdeel van je hele corporate identity. We geven je een voorbeeld:

De kleding die je draagt is je corporate design. Je persoonlijkheid, dat is je corporate identity. Als je ‘s ochtends voor je kledingkast staat, denk je na over wat je precies moet dragen. Wat je draagt, moet bij je passen.

Hetzelfde geldt voor de uitstraling van je merk. Een uniforme uitstraling is niet alleen bepalend voor je zakelijke imago. Het zorgt er ook voor dat klanten, medewerkers en het algemene publiek een emotionele binding krijgen met jouw merk.

Stap voor stap naar de perfecte outfit

Ga niet meteen als een kip zonder kop aan de slag! Bepaal eerst precies welke waarden voor jou belangrijk zijn en wat je nodig hebt om je site af te stemmen op de behoeften van je doelgroep. Vraag eens rond in je omgeving: hoe zien anderen je merk tot nu toe? Wat zeggen vrienden en familie? Hoe kun je je onderscheiden van de concurrentie?

“De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen, zijn: wie wil ik zijn en hoe moeten anderen mijn merk zien? Als je geen identiteit hebt, ben je doelloos bezig”, zegt Kati, hoofd marketing bij STRATO. “Zowel je missie en visie als je merkwaarden moeten duidelijk zijn. Anders is het moeilijk om een corporate design te ontwikkelen.”

Maak een mindmap om je corporate design te bepalen.
Schets van een mindmap.

Maak bijvoorbeeld eens een mindmap op papier. Zet je bedrijf in het midden en noteer eromheen alles wat je ermee associeert, zoals kenmerken, afbeeldingen, kleuren of de doelgroep. Als je weet hoe jij je bedrijf wilt presenteren, kun je beginnen met het corporate design.

Eerst de basis, dan de rest

Maar waar begin je dan precies?

“Het corporate design kan heel gedetailleerd worden”, zegt collega Guido, hoofd user experience. “Concentreer je eerst eens op drie essentiële onderdelen: kleuren, logo en typografie.”

Typografie

Typografie is het lettertype van je bedrijf dat je consequent gebruikt. Vaak kan hieruit iets over je merk worden afgeleid. Ben je een brutale en speelse speelgoedfabrikant? Dan kan de typografie bijvoorbeeld versierd of krullend zijn. Ben je management consultant? Dan kies je waarschijnlijk eerder voor een leesbaar, recht en strak lettertype. Bovenal is het belangrijk dat het lettertype duidelijk is en staat voor je merk.

Let bij het selecteren van lettertypen op de volgende punten:

  • SEO: om goed gevonden te worden door zoekmachines, moet je de typografie niet als afbeeldingen inbedden, maar web-fonts gebruiken. Dit zijn lettertypen die specifiek zijn bedoeld voor gebruik op websites.
  • Google Fonts: gebruik de gratis en vrij beschikbare lettertypen van Google – je loopt dan niet tegen problemen met auteursrechten aan. Als je de STRATO Sitebuilder voor je website gebruikt, zijn deze lettertypen al inbegrepen.
  • Responsive: let er op dat het lettertype ook leesbaar blijft op mobiele telefoons.
  • Alternatieven: soms kun je lettertypen combineren. Bijvoorbeeld als het gekozen lettertype wel geschikt is voor je website, maar niet voor correspondentie per brief.
  • Beschikbaarheid: zorg ervoor dat het lettertype beschikbaar is voor iedereen in je bedrijf.

Het ligt voor de hand om ideeën voor je logo te ontlenen aan je merknaam of je bedrijf. Als we het voorbeeld van de speelgoedfabrikant aanhouden, kan een bal of een pop deel uitmaken van het logo.

Maar je kunt ook een veel vrijere aanpak hanteren en doelbewust van gedetailleerd naar abstract schuiven. “Het is belangrijk om af en toe een pauze in te lassen om de eerste schetsen met frisse ogen te bekijken”, voegt Guido toe.

Er zijn nog een paar andere punten waarmee je rekening moet houden:

  • Eerst zwart-wit, dan kleur: je logo moet herkenbaar zijn en er goed uitzien, zelfs als je het bijvoorbeeld in zwart-wit moet drukken. Ontwikkel daarom eerst je logo zonder kleuren.
  • Uniek: vergeet niet om in het merkenregister te kijken en onderscheid je van je concurrenten.
  • Overal inzetbaar: als je social media gebruikt, moet je logo op verschillende resoluties en beeldschermformaten blijven functioneren, bijvoorbeeld ook als pictogram in een app. Een overzicht van de belangrijkste formaten voor social media vind je hier. Denk ook aan de mobiele weergave, het favicon (preview-pictogram in de webbrowser) en visitekaartjes.
  • Witruimte: om ervoor te zorgen dat je logo altijd correct verschijnt en op een optimale afstand van andere designelementen staat, moet je een witruimte of kader definiëren. Dit is een witte ruimte rondom het logo.

Kleur

Esthetiek is alles! Daarom is het belangrijk dat je complementaire kleuren gebruikt. Met gratis tools zoals Adobe Color CC of Paletton kun je verschillende kleurcombinaties testen. Guido raadt je aan om niet té kleurrijk te werken en je te beperken tot één primaire kleur en twee of drie secundaire kleuren.

Zodra je de kleuren hebt gedefinieerd, kun je eventueel nog derivaten kiezen. Dit zijn kleuren die afgeleid zijn van je primaire kleuren. Als je bijvoorbeeld kiest voor een rijke en diepe kleur groen, kun je ook groene tinten gebruiken die lichter zijn.

Kleuren bepalen is heel belangrijk voor je corporate identitiy
Je bent natuurlijk niet gebonden aan een diepe groene toon. Indien nodig kun je ook derivaten gebruiken.

Als je jouw kleur eenmaal hebt gedefinieerd, neem je ze op in je typografie en logo.

Hoe gaat het verder?

Lettertype, logo en kleurkeuze vormen weliswaar slechts het begin, maar zijn beslist belangrijke keuzes. Met onze tips heb je de eerste stappen naar een corporate design voor je webshop of website genomen. Je kunt je keuze vervolgens finetunen. Heb je andere tips? Laat het ons dan weten in de commentaren hieronder. Wij horen graag van je!

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie