Jouw online etalage: 5 tips voor succesvolle e-commerce

Jouw online etalage: 5 tips voor succesvolle e-commerce

Zelfs de kleinste details kunnen bepalen of iemand een product op internet koopt of niet. Maar hoe verleid je als online winkelier je klanten ertoe om te klikken op de bestelknop op een productpagina van je webshop? We geven je vijf tips om je ‘online etalage’ winstgevend te maken.

Goed geschreven is bijna verkocht

Investeer tijd en moeite in goede teksten. Ze zijn immers de online-versie van het verkooppraatje in de winkel. Spreek daarom bezoekers persoonlijk aan, benoem de belangrijkste voordelen van een product, overtuig je klanten. En geef ook antwoord op veelgestelde vragen. We raden je aan de meest overtuigende verkoopargumenten te benadrukken, bijvoorbeeld als productslogan, in de titel of in een beknopte opsomming. Lezers nemen korte en bondige teksten overigens serieuzer dan lange artikelen met veel superlatieven.

Kies foto’s die triggeren

Productfoto’s moeten realistisch, duidelijk en verleidelijk zijn. Gebruik dus foto’s die het product uit verschillende perspectieven tonen en waarop je kunt inzoomen. Goede foto’s roepen emoties op bij de bezoeker en zijn een belangrijke stimulans om te kopen. Stel, je verkoopt chocolade. Dan kun je met een goede foto ervoor zorgen dat de bezoeker ook daadwerkelijk zin krijgt in een pistache-chocolade-bonbon.

Probeer ook te experimenteren met foto’s. Als je sieraden verkoopt, kun je bijvoorbeeld foto’s met en zonder modellen gebruiken en vervolgens het koopgedrag van bezoekers kort ná het bekijken van foto’s analyseren. Dit kan verrassende resultaten opleveren. Maar houd foto’s hoe dan ook professioneel. Vage foto’s maken een slechte indruk op klanten en in het ergste geval brengen ze hen aan het twijfelen over jouw betrouwbaarheid als leverancier.

Soms heb je geen woorden nodig

Niet alleen woorden kunnen bezoekers tot betalende klanten maken. Ook kleuren hebben een onbewust effect op koopbeslissingen. Blauw staat bijvoorbeeld voor vertrouwen – banken en verzekeringsmaatschappijen gebruiken deze kleur graag. En als je goederen in het buitenland aanbiedt, moet je extra goed nadenken over kleuren. In andere culturen kunnen kleuren soms een hele andere betekenis hebben dan in Nederland. In China is wit bijvoorbeeld een rouwkleur. Gebruik indien mogelijk niet meer dan vier kleuren en kies kleuren die bij elkaar passen. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op het gebied van kleuren, zoals bij kinderkleding of speelgoed.

Steek tijd in SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Om zichtbaar te zijn in zoekmachines, moet je eigen, individuele productteksten schrijven. De teksten van fabrikanten staan vaak overal op internet en worden vanwege dubbele content door Google afgestraft. Probeer ook eens video’s op je productpagina’s te gebruiken. Hierdoor krijgen klanten een nóg beter beeld van je product. Ook scoor je hierdoor een hogere ranking bij Google. Lees hiervoor ons artikel met SEO-tips.

En vergeet de service niet

Geef je klanten zo veel mogelijk informatie over het product. Beantwoord hun vragen onmiddellijk, laat andere klanten je product evalueren en bied klanten de mogelijkheid om direct contact met je op te nemen. Cross-selling en productaanbevelingen via geïntegreerde social media-knoppen kunnen bovendien tot nóg betere verkoopcijfers leiden.

Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie