Aan de slag: een e-maillijst maken

Aan de slag: een e-maillijst maken

Wat is de beste manier om meer interactie met je klanten te krijgen? Dat is al lastig genoeg voor een groot bedrijf, maar misschien is het nog wel lastiger voor een klein bedrijf. Bereik je ze via sociale media? Of maak je daarnaast gebruik van e-mailmarketing?

Het lijkt misschien ouderwets, maar e-mailmarketing is nog steeds relevant. Ondanks alle voordelen, zoals bereik en interactiemogelijkheden, schieten sociale media tekort als het gaat om conversies. E-mailmarketing heeft daarom wel degelijk een meerwaarde.

Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom mailinglijsten zo effectief zijn. Je kunt er een ​​veel sterkere relatie met je klanten mee opbouwen, zodat de boodschap – net als in een goed gesprek – beter beklijft. Ook bereik je er de oudere generaties beter mee, en mensen die niet veel gebruikmaken van sociale media.

Als je geen idee hebt waar je moet beginnen als het gaat om het opbouwen van je zakelijke mailinglijst, raak dan niet in paniek. We beginnen bij het begin en leggen uit hoe je in een mum van tijd een eigen mailinglijst maakt.

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst voor e-mail is in wezen een lijst met e-mailadressen die een bedrijf of persoon heeft verzameld. Deze zijn verzameld met toestemming van de eigenaar van het e-mailadres. Meestal gaat het om bezoekers en klanten die je website gebruiken. Mensen kunnen je bijvoorbeeld hun e-mailadres verstrekken om:

  • zich te abonneren op je blog
  • gratis downloadbare inhoud te ontvangen
  • aanbiedingen te ontvangen
  • zakelijke updates te krijgen
  • iets op je site te kopen

Je kunt een e-maillijst gebruiken om aanbiedingen, kortingen en follow-ups aan jouw klanten te sturen en doelgericht het contact op te bouwen.

Je doet er uiteraard goed aan hierbij op de AVG-wetgeving te letten en alleen met gebruikers contact op te nemen voor de doeleinden waarvoor ze toestemming hebben gegeven.

Hoe maak je een mailinglijst aan

Begrijpen hoe een e-mailinglijst moet worden gemaakt, is een must voor iedereen die het meeste uit zijn klantenbestand wil halen. Als je weet hoe je een mailinglijst maakt, blijf je de concurrentie voor. De stappen die je moet volgen zijn eenvoudig:

1. Heb een website

Allereerst moet je een website opzetten, als je dat nog niet hebt gedaan. Websites zijn een onmisbaar onderdeel van elk bedrijf, ongeacht de grootte. Als je nog geen website hebt, bieden Sitebuilder of WordPress uitkomst – ze zorgen ervoor dat je binnen de kortste keren aan de slag kunt. 

2. Gebruik een e-mailmarketingtool

Zodra jouw website in de lucht is, is het zinvol om je aan te melden bij een e-mailmarketingservice. Er bestaan veel populaire diensten, zoals MailChimp of ConvertKit. Als je een van deze gebruikt, wordt het beheer van je mailinglijst een stuk eenvoudiger. Bovendien krijg je hulp bij het uitvoeren van mailcampagnes en zorg je ervoor dat je niet per ongeluk privacywetten overtreedt.

Als je kiest voor een WordPress site, zijn er ook tal van plug-ins voor e-mailmarketing die je kunt gebruiken om je e-maillijst te beheren.

3. Zorg voor een professioneel e-mailadres

Het is belangrijk om jouw eigen domeinnaam in je e-mailadres te gebruiken, zodat jouw e-mails er altijd professioneel uitzien. Bij al onze hostingpakketten is e-mail inbegrepen. Je hoeft alleen een e-mailadres aan te maken en je kunt beginnen met mailen.

4. Maak het gemakkelijk om je te abonneren

Als je eenmaal een professioneel e-mailadres hebt ingesteld, moet je het voor mensen zo eenvoudig mogelijk maken om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Het enige dat je hoeft te doen, is een call-to-action (CTA) onderaan je pagina’s toevoegen.

5. Trek de aandacht

Een andere manier om CTA’s toe te voegen is bijvoorbeeld het gebruik van pop-ups met een uitnodiging. Je kunt ze gebruiken om bezoekers te attenderen op jouw nieuwsbrief, aanbiedingen en meer. Ze kunnen best goed werken, tenminste als ze niet te opdringerig overkomen op het scherm van de gebruiker. Zorg er in ieder geval voor dat ze niet te groot zijn voor de kleinere schermen van smartphones en tablets.

6. Bied abonnees een cadeautje

Je kunt de effectiviteit van je CTA’s vergroten door de toevoeging van zogenaamde lead magnets. Denk bijvoorbeeld aan een e-book met tips of een gids met trainingsroutines voor beginners. Zo’n weggever ontvangen de bezoekers gratis als ze zich registreren met hun e-mailadres.

Hoe maak je een mailinglijst in Excel?

Als je een relatief klein of lokaal bedrijf bent en het je niet kunt veroorloven om in een e-mailmarketingtool te investeren, kun je de organisatie van jouw mailinglijst natuurlijk gemakkelijker maken met een programma zoals Excel.

Excel is een prima hulpmiddel bij het organiseren van je lijst. Deel de spreadsheet op een logische manier in, en kopieer en plak vervolgens eenvoudig de e-mailadressen die je wilt gebruiken in je mailberichten. Het is vooral handig wanneer je een kleinere lijst hebt.

Een mailinglijst bijhouden

Zodra je e-maillijst is gemaakt, moet je deze regelmatig onderhouden en reorganiseren. Op den duur kan het handig zijn om je e-maillijst naar demografische kenmerken, zoekvoorkeuren, aankoopgeschiedenis en meer in te delen.

Je doet er ook goed aan om de prestaties van je mailcampagnes in de gaten houden, zodat je weet welke e-mails het goed doen bij welke abonnees en welke abonnees mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van jouw diensten. Je kunt deze informatie gebruiken om je e-mails verder te verfijnen en relevanter te maken. Ook kun je gericht abonnees mailen die je website al lang niet meer hebben gebruikt. Dit is vaak veel succesvoller dan proberen nieuwe abonnees aan boord te krijgen.

Waarom werken mailinglijsten zo goed?

Hoewel sociale media perfect zijn om het laatste nieuws en updates te delen, zijn er een paar belangrijke redenen waarom mailinglijsten doorgaans beter presteren dan social media-platforms wat betreft conversies.

Om te beginnen is een e-mail een stuk persoonlijker. Wanneer was de laatste keer dat je een advertentie op sociale media zag die specifiek op jou was gericht en waarin je met je voornaam werd aangesproken? Gepersonaliseerde marketing blijkt doorgaans efficiënter te zijn, omdat mensen eerder geneigd zijn om actief te worden bij een op maat gemaakte ervaring.

Dit persoonlijke element heeft ook andere voordelen. Je kunt op deze manier doelgericht je boodschap formuleren en e-mails ontwerpen voor verschillende doelgroepen, waardoor meer mensen je mails lezen en eerder iets bij je aanschaffen.

Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie