Afspraken en reserveringen direct op je website aanbieden

Afspraken en reserveringen direct op je website aanbieden

Heb je een restaurant, kapperszaak of ander bedrijf waar klanten afspraken of reserveringen kunnen maken? Dan wordt het natuurlijk een stuk gemakkelijker als dat via je website kan. Met STRATO Sitebuilder gaat dat heel eenvoudig!

Heb je een restaurant of wellness-studio? Of ben je een kapper of personal trainer? Als je als dienstverlener met klanten werkt, moet je vrijwel altijd afspraken en reserveringen bijhouden.

Er zijn Sitebuilder-widgets die precies daarvoor zijn bedoeld en die je veel gedoe besparen. Als jouw klanten hun afspraken online kunnen aanvragen via je website, kun je hun verzoeken beantwoorden wanneer het jou uitkomt. Zo hoef je niet telkens weer de telefoon op te nemen. Sommige klanten vinden bellen sowieso niet zo prettig en boeken je service veel liever online. 

Maar hoe ziet zo’n formulier op je website er eigenlijk uit en hoe pas je het precies aan?

Welke informatie heb je nodig van je klant?

Je weet zelf het beste welke informatie belangrijk is voor een afspraak of reservering – en welke niet. Daarom hoef je alleen maar deze vragen te beantwoorden:

1. Welke gegevens moet je klant op het formulier invullen?

2. Zijn de gegevens verplicht of vrijwillig?

Een voorbeeld: Laura runt een schoonheidssalon in Zwolle en biedt afspraken aan op haar website. Omdat ze voornamelijk particuliere klanten heeft, schrapt Laura het standaard formulierelement ‘Bedrijfsnaam’. Omdat Laura zelf een klantenbestand bijhoudt, voegt ze een veld aan het formulier toe waarop de klant kan aangeven of hij of zij al eerder in de schoonheidssalon is geweest.

Eigen formuliervelden toevoegen aan de afspraken-widget.
Je bent vrij om verschillende opties aan het formulier toe te voegen.
Medewerker kiezen bij het maken van een afspraak.

Laura wil haar klanten bovendien de mogelijkheid bieden om een afspraak te maken met een voorkeursmedewerker. Dat kan ze doen door een nieuw veld in het formulier op te nemen, ‘Medewerker’. Ze kiest het selectiemenu als veldtype en voert daar de namen van haar drie collega’s Julia, Hendrik en Charlotte in onder de opties. Maar klanten hoeven natuurlijk niet te beslissen, zodat Laura dit veld niet als verplichte invoer markeert.

Wat moet je klant weten?

Moet je klant iets bevestigen of noteren voordat hij een afspraak of reservering kan aanvragen? Je kunt deze optie naar eigen inzicht in- of uitschakelen. Op die manier vraag je de klant bijvoorbeeld om in te stemmen met de verwerking van gegevens en met het privacybeleid. De klant kan het formulier vervolgens alleen versturen door hiermee akkoord te gaan.

Privacybeleid accepteren
Als je deze optie activeert, moeten klanten een bepaalde tekst bevestigen.

Wat staat er nog meer in?

Overigens hoeft die knop niet per se ‘Verzenden’ te heten. Je kunt namelijk alle onderdelen van het formulier hernoemen of in een andere taal zetten. Dat geldt ook voor de introductietekst, het bevestigingsbericht, de knop en de melding over verplichte invoer.

Standaardteksten aanpassen
Pas teksten en knoppen aan of vertaal ze.

Mis geen aanvragen

Als je wilt, stuurt de widget je een bericht per e-mail voor elke binnenkomende aanvraag of reservering. Zo mis je nooit een potentiële klant. Je kunt zelf het onderwerp van de berichten kiezen.

Houd er rekening mee dat je de reservering nog zelf moet bevestigen.

Maak je eigen website – zonder deadline!

Wil je aan de slag met je eigen website? Dan kun je de STRATO Sitebuilder direct en zonder formulier hier vinden:

Naar STRATO Sitebuilder
Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie