Heb je een restaurant, kapperszaak of ander bedrijf waar klanten afspraken of reserveringen kunnen maken? Dan wordt het natuurlijk een stuk gemakkelijker als dat via je website kan. Met STRATO Sitebuilder gaat dat heel eenvoudig!
Heb je een restaurant of wellness-studio? Of ben je een kapper of personal trainer? Als je als dienstverlener met klanten werkt, moet je vrijwel altijd afspraken en reserveringen bijhouden.
De Sitebuilder-widget Afspraak maken en de dienst Timify zijn precies daarvoor bedoeld en besparen je veel gedoe. Als jouw klanten hun afspraken online kunnen aanvragen via je website, kun je hun verzoeken beantwoorden wanneer het jou uitkomt. Zo hoef je niet telkens weer de telefoon op te nemen. Sommige klanten vinden bellen sowieso niet zo prettig en boeken je service veel liever online.
Maar hoe ziet zo’n formulier op je website er eigenlijk uit en hoe pas je het precies aan?
Sitebuilder-widget: Afspraak maken
Je weet zelf het beste welke informatie belangrijk is voor een afspraak of reservering, en welke niet. Daarom hoef je alleen maar deze vragen te beantwoorden:
1. Welke gegevens moet je klant op het formulier invullen?
2. Zijn de gegevens verplicht of vrijwillig?
Een voorbeeld: Laura runt een schoonheidssalon in Zwolle en biedt afspraken aan op haar website. Omdat ze voornamelijk particuliere klanten heeft, schrapt Laura het standaard formulierelement ‘Bedrijfsnaam’. Omdat Laura zelf een klantenbestand bijhoudt, voegt ze een veld aan het formulier toe waarop de klant kan aangeven of hij of zij al eerder in de schoonheidssalon is geweest.


Laura wil haar klanten bovendien de mogelijkheid bieden om een afspraak te maken met een voorkeursmedewerker. Dat kan ze doen door een nieuw veld in het formulier op te nemen, ‘Medewerker’. Ze kiest het selectiemenu als veldtype en voert daar de namen van haar drie collega’s Julia, Hendrik en Charlotte in onder de opties. Maar klanten hoeven natuurlijk niet te beslissen, zodat Laura dit veld niet als verplichte invoer markeert.
Wat moet je klant weten?
Moet je klant iets bevestigen of noteren voordat hij een afspraak of reservering kan aanvragen? Je kunt deze optie naar eigen inzicht in- of uitschakelen. Op die manier vraag je de klant bijvoorbeeld om in te stemmen met de verwerking van gegevens en met het privacybeleid. De klant kan het formulier vervolgens alleen versturen door hiermee akkoord te gaan.

Wat staat er nog meer in?
Overigens hoeft die knop niet per se ‘Verzenden’ te heten. Je kunt namelijk alle onderdelen van het formulier hernoemen of in een andere taal zetten. Dat geldt ook voor de introductietekst, het bevestigingsbericht, de knop en de melding over verplichte invoer.

Mis geen aanvragen
Als je wilt, stuurt de widget je een bericht per e-mail voor elke binnenkomende aanvraag of reservering. Zo mis je nooit een potentiële klant. Je kunt zelf het onderwerp van de berichten kiezen.
Houd er rekening mee dat je de reservering nog zelf moet bevestigen.
Afspraken aanbieden met Timify
Timify is een extern inhoudselement dat voor je klanten op dezelfde manier werkt als de afspraak-widget. Voor jezelf biedt het echter een aantal extra mogelijkheden die erg handig zijn. Om van Timify gebruik te maken is een registratie vereist. Je kunt je bedrijf op de site van Timify aanmelden. Er zijn drie pakketten: De gratis Classic-versie, evenals Premium en Enterprise met extra functies. De Classic variant is voldoende voor het boeken van afspraken, administratie en planning.
Met Classic heb je al de mogelijkheid om medewerkers, kamers en nog veel meer te beheren. Nadat je je hebt aangemeld, vindt er een onboarding plaats, waarin alle belangrijke functies aan je worden uitgelegd.

Om Timify in Sitebuilder te kunnen gebruiken, moet je eerst je Timify-account online zetten. Dat doe je met de schakelaar links onderin het scherm. Nu is je account-ID actief. Vervolgens kopieer je je de widget-URL:

Dan open je Sitebuilder en plaats je het Timify-element op de gewenste plek met behulp van het Scripts-widget:

De diensten die je zelf op Timify hebt ingevuld, zijn dan direct te boeken via de widget. Via Timify verschijnt de boeking bovendien automatisch in je kalender en ontvang je ook een e-mail. Het grote voordeel van Timify is dan ook dat je afspraken, medewerkers, werktijden en meer via het Timify-dashboard kunt organiseren.
Een boeking ziet er voor je klanten als volgt uit:

OpenTable: reserveringen automatisch bevestigen
Heb je niet zoveel zin om reserveringen telkens handmatig te bevestigen? Met de widget van OpenTable kun je jezelf deze laatste stap besparen. Net als bij Timify moet je je eerst bij de aanbieder registreren. Hiervan ontvang je dan je eigen restaurant-ID. Plaats de OpenTable-widget in Sitebuilder en voer de ID in. Voilà: Vanaf nu boeken klanten automatisch reserveringen via je website. De widget bevestigt de reservering direct.

Maak je eigen website – zonder deadline!
Wil je aan de slag met je eigen website? Dan kun je STRATO Sitebuilder direct en zonder formulier hier vinden:
Naar STRATO Sitebuilder
Esme Le Fevre zei op
Beste,
Tijdens het aanmaken van de activiteitenagenda heb ik een datum en tijd ingevoerd.
Maar op mijn pagina krijg ik alleen de datum te zien, pas als met op meer klikt zie je ook de tijd.
Graag zou ik naast de datum ook de tijd willen zien op de activiteitenpagina.
Is dit mogelijk?
Sjef Huijbregts zei op
Beste Esme,
Bedankt voor je vraag. Helaas is het niet mogelijk om meteen in het overzicht ook het tijdstip te laten zien.
Als workaround zou je het tijdstip eventueel aan het begin van de titel van de activiteit kunnen toevoegen. Een andere optie is dat je het in de tekst van de activiteit plaatst. Zorg er in het laatste geval voor dat het vakje “Samenvattingen van items weergeven in overzicht” is aangevinkt.
Ik heb jouw wens wel doorgestuurd naar ons productmanagement. Wellicht is dit een feature die in een toekomstige update van Sitebuilder mogelijk kan worden gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Sjef
Patrick Horn zei op
Goedemiddag,
Ik zou graag bij het afrekenen mijn klant een afleverdatum willen laten kiezen hoe kan ik dit implementeren? is dit uberhaupt mogelijk?
Alvast hartelijk dank voor je reactie.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Patrick,
Bedankt voor je vraag. In de webshop kan de klant aan het eind van het bestelproces onder Opmerkingen bestelling en levering een wensdatum aangeven. Het kan handig zijn om klanten tijdens het bestelproces op deze mogelijkheid te wijzen. Deze instellingen vind je onder Kassa en vervolgens Aangepaste teksten. Hier kies je het veld Controleren & bestellen om een passende tekst in te voeren. De klant weet dan dat hij zelf een leveringsdatum kan aangeven.
Ik hoop dat dit antwoord je verder kon helpen. Laat het gerust weten als je er niet uitkomt.
Hartelijke groet,
Jorrit
Gilbert Ars zei op
Is het ook mogelijk om een agenda te tonen waarin de vrije mogelijke datums zichtbaar zijn? En dat ze vanuit de agenda een reservering kunnen doen
Jorrit van der Heide zei op
Beste Gilbert,
Bedankt voor je vraag. Momenteel is het in Sitebuilder helaas niet mogelijk om je klanten direct vanuit je agenda een afspraak te laten maken. Wel kun je bijvoorbeeld met de elementen Google Kalender of activiteitenagenda vrije timeslots weergeven. Ook zou je naar een externe aanbieder kunnen kijken en diens agenda-functie op je site kunnen embedden.
Laat het graag weten als je nog vragen hebt.
Hartelijke groet,
Jorrit