Afspraken en reserveringen direct op je website aanbieden

Afspraken en reserveringen direct op je website aanbieden

Heb je een restaurant, kapperszaak of ander bedrijf waar klanten afspraken of reserveringen kunnen maken? Dan wordt het natuurlijk een stuk gemakkelijker als dat via je website kan. Met STRATO Sitebuilder gaat dat heel eenvoudig!

Heb je een restaurant of wellness-studio? Of ben je een kapper of personal trainer? Als je als dienstverlener met klanten werkt, moet je vrijwel altijd afspraken en reserveringen bijhouden.

De Sitebuilder-widget Afspraak maken en de dienst Timify zijn precies daarvoor bedoeld en besparen je veel gedoe. Als jouw klanten hun afspraken online kunnen aanvragen via je website, kun je hun verzoeken beantwoorden wanneer het jou uitkomt. Zo hoef je niet telkens weer de telefoon op te nemen. Sommige klanten vinden bellen sowieso niet zo prettig en boeken je service veel liever online. 

Maar hoe ziet zo’n formulier op je website er eigenlijk uit en hoe pas je het precies aan?

Sitebuilder-widget: Afspraak maken

Je weet zelf het beste welke informatie belangrijk is voor een afspraak of reservering, en welke niet. Daarom hoef je alleen maar deze vragen te beantwoorden:

1. Welke gegevens moet je klant op het formulier invullen?

2. Zijn de gegevens verplicht of vrijwillig?

Een voorbeeld: Laura runt een schoonheidssalon in Zwolle en biedt afspraken aan op haar website. Omdat ze voornamelijk particuliere klanten heeft, schrapt Laura het standaard formulierelement ‘Bedrijfsnaam’. Omdat Laura zelf een klantenbestand bijhoudt, voegt ze een veld aan het formulier toe waarop de klant kan aangeven of hij of zij al eerder in de schoonheidssalon is geweest.

Eigen formuliervelden toevoegen aan de afspraken-widget.
Je bent vrij om verschillende opties aan het formulier toe te voegen.
Medewerker kiezen bij het maken van een afspraak.

Laura wil haar klanten bovendien de mogelijkheid bieden om een afspraak te maken met een voorkeursmedewerker. Dat kan ze doen door een nieuw veld in het formulier op te nemen, ‘Medewerker’. Ze kiest het selectiemenu als veldtype en voert daar de namen van haar drie collega’s Julia, Hendrik en Charlotte in onder de opties. Maar klanten hoeven natuurlijk niet te beslissen, zodat Laura dit veld niet als verplichte invoer markeert.

Wat moet je klant weten?

Moet je klant iets bevestigen of noteren voordat hij een afspraak of reservering kan aanvragen? Je kunt deze optie naar eigen inzicht in- of uitschakelen. Op die manier vraag je de klant bijvoorbeeld om in te stemmen met de verwerking van gegevens en met het privacybeleid. De klant kan het formulier vervolgens alleen versturen door hiermee akkoord te gaan.

Privacybeleid accepteren
Als je deze optie activeert, moeten klanten een bepaalde tekst bevestigen.

Wat staat er nog meer in?

Overigens hoeft die knop niet per se ‘Verzenden’ te heten. Je kunt namelijk alle onderdelen van het formulier hernoemen of in een andere taal zetten. Dat geldt ook voor de introductietekst, het bevestigingsbericht, de knop en de melding over verplichte invoer.

Standaardteksten aanpassen
Pas teksten en knoppen aan of vertaal ze.

Mis geen aanvragen

Als je wilt, stuurt de widget je een bericht per e-mail voor elke binnenkomende aanvraag of reservering. Zo mis je nooit een potentiële klant. Je kunt zelf het onderwerp van de berichten kiezen.

Houd er rekening mee dat je de reservering nog zelf moet bevestigen.

Afspraken aanbieden met Timify

Timify is een extern inhoudselement dat voor je klanten op dezelfde manier werkt als de afspraak-widget. Voor jezelf biedt het echter een aantal extra mogelijkheden die erg handig zijn. Om van Timify gebruik te maken is een registratie vereist. Je kunt je bedrijf op de site van Timify aanmelden. Er zijn drie pakketten: De gratis Classic-versie, evenals Premium en Enterprise met extra functies. De Classic variant is voldoende voor het boeken van afspraken, administratie en planning.

Met Classic heb je al de mogelijkheid om medewerkers, kamers en nog veel meer te beheren. Nadat je je hebt aangemeld, vindt er een onboarding plaats, waarin alle belangrijke functies aan je worden uitgelegd.

Timify Dashboard
Het dashboard van Timify: al je afspraken in één overzicht

Om Timify in Sitebuilder te kunnen gebruiken, moet je eerst je Timify-account online zetten. Dat doe je met de schakelaar links onderin het scherm. Nu is je account-ID actief. Vervolgens kopieer je je de widget-URL:

Timify-widget-URL kopieren

Dan open je Sitebuilder en plaats je het Timify-element op de gewenste plek met behulp van het Scripts-widget:

Sitebuilder Scripts-element Timify insluiten

De diensten die je zelf op Timify hebt ingevuld, zijn dan direct te boeken via de widget. Via Timify verschijnt de boeking bovendien automatisch in je kalender en ontvang je ook een e-mail. Het grote voordeel van Timify is dan ook dat je afspraken, medewerkers, werktijden en meer via het Timify-dashboard kunt organiseren.

Een boeking ziet er voor je klanten als volgt uit:

Timify boeking-widget

OpenTable: reserveringen automatisch bevestigen

Heb je niet zoveel zin om reserveringen telkens handmatig te bevestigen? Met de widget van OpenTable kun je jezelf deze laatste stap besparen. Net als bij Timify moet je je eerst bij de aanbieder registreren. Hiervan ontvang je dan je eigen restaurant-ID. Plaats de OpenTable-widget in Sitebuilder en voer de ID in. Voilà: Vanaf nu boeken klanten automatisch reserveringen via je website. De widget bevestigt de reservering direct.

OpenTable

Maak je eigen website – zonder deadline!

Wil je aan de slag met je eigen website? Dan kun je STRATO Sitebuilder direct en zonder formulier hier vinden:

Naar STRATO Sitebuilder
Zoekwoorden:

Delen

  1. Tauvic zei op

    Ik zoek een oplossing om een telefoonnummer te tonen. En dan zo dat de klant dat nummer gemakkelijk kan bellen. Bel: 1234567890 in een script werkt niet want Strato vervangt de href door een eigen url.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Tauvic,

      Bedankt voor je vraag. Als je je website met Sitebuilder maakt, kun je het volgende doen:

      Je gaat naar Instellingen ⮕ Mobiel . Hier kun je een telefoonnummer invoegen dat onderaan in het scherm verschijnt. Bezoekers kunnen op het telefoonicoon tikken en dan direct het nummer bellen.

      Ik hoop dat dit een oplossing voor je is. Mocht je er niet uitkomen, laat het graag weten!

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  2. Bouwhuis zei op

    Goedendag, de klanten vragen steeds vaken om een bevestiging van de afspraak. Waar is dit mogelijk.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hi,

      Bedankt voor je vraag over het bevestigen van een afspraak. Voor elke nieuwe afspraak ontvang je een mail, als je dit in de afspraak-widget van Sitebuilder hebt ingesteld. De aanvraag dien je echter zelf nog te bevestigen.

      Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

      Met hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie