DKIM bij STRATO voor een eigen mailserver configureren

DKIM bij STRATO voor een eigen mailserver configureren

Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.

DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.

STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.

DKIM-instellingen in de klantenlogin

Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.

Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.

Naar de STRATO klantenlogin gaan.

Zoekwoorden:

Delen

  1. Jessy zei op

    Ik ondervind sinds 2 weken een soortgelijk probleem als kirsten.
    sinds die tijd kan ook ik geen mails meer versturen naar gmail adressen.
    Met exact dezelfde foutmelding in de retourmail.

    Bij mij gaat het voornamelijk over offertes en facturen die ik verstuur vanuit mijn boekhoudprogramma e-boekhouden.
    Zelf heb ik al het een en ander aan proberen te passen in de SPF/DKIM instellingen.
    Echt gaat dit mij helaas niet zo goed af en zit ik dus nog steeds met hetzelfde probleem.

    Graag z.s.m. een helpende oplossing.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Jessy,

      Bedankt voor je vraag. Ik zie dat de genoemde tool bekend is met dit probleem:
      https://www.e-boekhouden.nl/specials/spf-records

      De aanbevolen instellingen uit de FAQ kun je bij ons als volgt omzetten:
      1. Ga naar je STRATO omgeving en open Domeinbeheer
      2. Open de instellingen voor het domein via het tandwiel-icoon
      3. Ga naar het tabblad DNS en open TXT- en CNAME-records inclusief SPF en DKIM-instellingen
      4. Bij type kies je nu TXT. Bij waarde vul je ‘v=spf1 include:_spf.strato.com include:_spf.e-boekhouden.nl ~all’ in.
      5. Kies instellingen doorvoeren

      SPF-record instellen

      Ik hoop dat deze informatie je verder helpt en de mails voortaan ook bij Gmail-adressen aankomen. Heb je verdere vragen, neem dan gerust contact met ons op!

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  2. Kirsten zei op

    Wij kunnen sinds kort niet meer mailen naar gmail. Iedere mail komt terug met de melding:
    Last reason: 550 5.0.0
    Explanation: host gmail-smtp-in.l.google.com [64.233.167.26] said: 5.7.26 This mail
    is unauthenticated, which poses a security risk to the
    5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked.
    The sender must 5.7.26 authenticate with at least one
    of SPF or DKIM. For this message, 5.7.26 DKIM checks
    did not pass and SPF check for [traditions.wine] did
    not 5.7.26 pass with.

    Onze mail loopt via Strato en de website loopt bij WIX. Via de klantenservice wordt het niet opgelost dus daarom nu op deze manier proberen. Hoe zorg ik ervoor dat de mails weer aankomen? Ik kan bij WIX een SPF record toevoegen maar die heb ik dan nodig van mijn mailprovider en dat is Strato maar nergens is deze record te vinden en de klantenservice geeft hem ook niet. Wat kan ik nu doen, behalve alles wegtrekken bij Strato en overzetten naar WIX?

    Beantwoorden
  3. Robert zei op

    Beste,

    Wij willen de SPF aanpassen in een van onze domeinen, zoals gevraagd wordt door ons email-platform.

    Maar als ik het voorvoegsel invul, dan geeft hij telkens aan dat dit niet klopt. Hoe kan dit?

    Voorvoegsel: *************************
    Waarde: *************************
    Type: TXT

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Robert,

      Bedankt voor je vraag. Ik begrijp dat al contact met ons hebt gehad en je de SPF hebt kunnen aanpassen door het voorvoegsel weg te laten.

      Tussen haakjes: Omdat dit een openbare reactie is, heb ik de door jou meegestuurde gegevens onleesbaar gemaakt.

      Laat het gerust weten als je nog vragen hebt. We helpen je graag verder.

      Vriendelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
  4. Denise Kroesen zei op

    Beste Philipp,

    Ik zou graag mijn DKIM-instellingen willen configureren zodat ik vanuit mijn administratietool facturen kan e-mailen. Ik heb de volgende gegevens doorgekregen:

    – Subdomein: 20190324194201pm._domainkey.portalingua.nl
    – Sleutel: k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQDBZnjBxeTe8jfACuPVntRYDQkpQCBk/9JwyKVRoIB0vikmjH89qOGFibgya1gSTSmpgZqmW0lMThNBA8zWBYDmYNpDQ1+auwwF8AcwJpdR1uZBxHW7izfmpCKG+FuafaJYL2dCwPQ5O2qPyMkDLaJP1Tir1Ps8wHn5SGTARBlPQwIDAQAB

    Bij de DKIM-instellingen van STRATO staan als invulvelden ‘Voorvoegsel’ en ‘Waarde’. Ik heb geprobeerd het subdomein bij ‘Voorvoegsel’ in te vullen en de sleutel bij ‘Waarde’, maar toen kreeg ik een foutmelding. Vervolgens heb ik geprobeerd alleen de sleutel bij ‘Waarde’ in te vullen. Toen lukte het wel om de instellingen op te slaan. Ik heb 24 uur gewacht, maar de DKIM-check van mijn administratietool gaf nog steeds aan dat mijn instellingen niet correct zijn.

    Zou jij me kunnen helpen?

    Vriendelijke groeten,
    Denise Kroesen

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts zei op

      Beste Denise,

      Bedankt voor je vraag. Ik heb dit doorgestuurd aan een van mijn collega’s bij onze klantenservice. Hij heeft je instellingen gecontroleerd en nu correct ingevoerd. Het zou nu moeten werken.

      Ik hoor graag of het gelukt is!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
    • Tim zei op

      Hai Denise,

      Ik heb hetzelfde probleem met dat voorvoegsel. Staat ook helaas heel summier beschreven. Wat was uiteindelijk de oplossing?

      Grt Tim

      Beantwoorden
      • Sjef Huijbregts zei op

        Beste Tim,

        Sorry voor mijn late reactie. Bij “Voorvoegsel” vul je het gedeelte in dat voor je domeinnaam komt – zonder punt op het einde. In het voorbeeld van Denise is dat dus:
        20190324194201pm._domainkey

        Ik zie dat je hierover ook inmiddels met onze klantenservice contact hebt gehad. Ik ga ervan uit dat mijn collega’s je verder hebben kunnen helpen. Mocht je toch nog vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag!

        Met vriendelijke groet,
        Sjef

        Beantwoorden
  5. tim zei op

    Als ik gebruik maak van de dkim dan komt de sleutel als niet geldig uit de bus, dit omdat de server een andere naam heeft dan de email (plesk onyx, door strato)

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts zei op

      Beste Tim,

      Bedankt voor je vraag. In dit geval gebruik je waarschijnlijk je eigen server om mails te versturen. Wanneer je je eigen server als mailserver gebruikt, dien je zelf het DKIM-record te configureren.

      Het DNS van je domein beheer je in de STRATO klantenlogin. Hier kun je, zoals in bovenstaand blogartikel beschreven, ook een DKIM-record toevoegen. Hiervoor dien je wel de DKIM-key voor je domein te weten. In de volgende handleiding van Plesk wordt beschreven hoe je deze kunt genereren: https://support.plesk.com/hc/en-us/articles/115000214973.

      Ik hoop dat dit je verder op weg helpt!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie