Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.
DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.
STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.
DKIM-instellingen in de klantenlogin
Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.
Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.
Naar de STRATO klantenlogin gaan.
Jessy zei op
Ik ondervind sinds 2 weken een soortgelijk probleem als kirsten.
sinds die tijd kan ook ik geen mails meer versturen naar gmail adressen.
Met exact dezelfde foutmelding in de retourmail.
Bij mij gaat het voornamelijk over offertes en facturen die ik verstuur vanuit mijn boekhoudprogramma e-boekhouden.
Zelf heb ik al het een en ander aan proberen te passen in de SPF/DKIM instellingen.
Echt gaat dit mij helaas niet zo goed af en zit ik dus nog steeds met hetzelfde probleem.
Graag z.s.m. een helpende oplossing.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Jessy,
Bedankt voor je vraag. Ik zie dat de genoemde tool bekend is met dit probleem:
https://www.e-boekhouden.nl/specials/spf-records
De aanbevolen instellingen uit de FAQ kun je bij ons als volgt omzetten:
1. Ga naar je STRATO omgeving en open Domeinbeheer
2. Open de instellingen voor het domein via het tandwiel-icoon
3. Ga naar het tabblad DNS en open TXT- en CNAME-records inclusief SPF en DKIM-instellingen
4. Bij type kies je nu TXT. Bij waarde vul je ‘v=spf1 include:_spf.strato.com include:_spf.e-boekhouden.nl ~all’ in.
5. Kies instellingen doorvoeren
Ik hoop dat deze informatie je verder helpt en de mails voortaan ook bij Gmail-adressen aankomen. Heb je verdere vragen, neem dan gerust contact met ons op!
Hartelijke groet,
Jorrit
Kirsten zei op
Wij kunnen sinds kort niet meer mailen naar gmail. Iedere mail komt terug met de melding:
Last reason: 550 5.0.0
Explanation: host gmail-smtp-in.l.google.com [64.233.167.26] said: 5.7.26 This mail
is unauthenticated, which poses a security risk to the
5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked.
The sender must 5.7.26 authenticate with at least one
of SPF or DKIM. For this message, 5.7.26 DKIM checks
did not pass and SPF check for [traditions.wine] did
not 5.7.26 pass with.
Onze mail loopt via Strato en de website loopt bij WIX. Via de klantenservice wordt het niet opgelost dus daarom nu op deze manier proberen. Hoe zorg ik ervoor dat de mails weer aankomen? Ik kan bij WIX een SPF record toevoegen maar die heb ik dan nodig van mijn mailprovider en dat is Strato maar nergens is deze record te vinden en de klantenservice geeft hem ook niet. Wat kan ik nu doen, behalve alles wegtrekken bij Strato en overzetten naar WIX?
Jorrit van der Heide zei op
Hi Kirsten,
Bedankt voor je vraag. Ik neem aan dat je externe nameservers van Wix hebt ingesteld op je domeinnaam bij STRATO. Hierdoor kun je problemen ondervinden met je mailverkeer, omdat dan ook de mail over de mailserver van Wix moet.
Mocht je jouw e-mailverkeer via STRATO laten lopen en je website via Wix, dan kan het domein gekoppeld worden aan Wix zonder dat dit effect heeft op je e-mail dienst.
Dit gaat bij WIX middels de zogenaamde pointing methode.
De pointing gegevens vind je terug op de volgende pagina als je op Wix bent ingelogd:
https://www.wix.com/support/html5/article/domain-pointing-records
Je krijgt hier dan een scherm met de volgende gegevens:
To connect your domain to Wix, setup your DNS records as follows:
For yourdomain.com, create an A record that points to: XXXXXXXXX
For http://www.yourdomain.com, create a Cname record that points to: XXXXXXXX
Met deze informatie ga je vervolgens naar je STRATO omgeving. Allereerst moet je je nameservers resetten.
Na het inloggen ga je naar de menupunten Domeinen –> Domeinbeheer. Daar klik je op het tandwieltje ⚙ rechts van het betreffende domein. Vervolgens ga je naar het tabblad DNS en kies je de optie: DNS instellingen resetten.
Hoe je de A-record in je klantenlogin kunt instellen lees je op:
https://www.strato.nl/faq/domeinnaam/welke-dns-items-kun-je-bij-STRATO-configureren/#A-record
en hoe je de CNAME bij ons kunt instellen :
https://www.strato.nl/faq/domeinnaam/welke-dns-items-kun-je-bij-STRATO-configureren/#cname
De FAQ van wix een-domein-koppelen-aan-wix-met-behulp-van-doorverwijzing-pointing vind je hier:
https://support.wix.com/nl/article/een-domein-koppelen-aan-wix-met-behulp-van-doorverwijzing-pointing.
Met de domain-pointing-records van Wix kun je dus de DNS-instellingen voor je domein dusdanig wijzigen dat je mail weer functioneert.
Ik hoop dat deze tips je verder helpen. Mocht je ergens vastlopen, laat het ons dan graag weten.
Hartelijke groet,
Jorrit
Robert zei op
Beste,
Wij willen de SPF aanpassen in een van onze domeinen, zoals gevraagd wordt door ons email-platform.
Maar als ik het voorvoegsel invul, dan geeft hij telkens aan dat dit niet klopt. Hoe kan dit?
Voorvoegsel: *************************
Waarde: *************************
Type: TXT
Jorrit van der Heide zei op
Beste Robert,
Bedankt voor je vraag. Ik begrijp dat al contact met ons hebt gehad en je de SPF hebt kunnen aanpassen door het voorvoegsel weg te laten.
Tussen haakjes: Omdat dit een openbare reactie is, heb ik de door jou meegestuurde gegevens onleesbaar gemaakt.
Laat het gerust weten als je nog vragen hebt. We helpen je graag verder.
Vriendelijke groet,
Jorrit
Denise Kroesen zei op
Beste Philipp,
Ik zou graag mijn DKIM-instellingen willen configureren zodat ik vanuit mijn administratietool facturen kan e-mailen. Ik heb de volgende gegevens doorgekregen:
– Subdomein: 20190324194201pm._domainkey.portalingua.nl
– Sleutel: k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQDBZnjBxeTe8jfACuPVntRYDQkpQCBk/9JwyKVRoIB0vikmjH89qOGFibgya1gSTSmpgZqmW0lMThNBA8zWBYDmYNpDQ1+auwwF8AcwJpdR1uZBxHW7izfmpCKG+FuafaJYL2dCwPQ5O2qPyMkDLaJP1Tir1Ps8wHn5SGTARBlPQwIDAQAB
Bij de DKIM-instellingen van STRATO staan als invulvelden ‘Voorvoegsel’ en ‘Waarde’. Ik heb geprobeerd het subdomein bij ‘Voorvoegsel’ in te vullen en de sleutel bij ‘Waarde’, maar toen kreeg ik een foutmelding. Vervolgens heb ik geprobeerd alleen de sleutel bij ‘Waarde’ in te vullen. Toen lukte het wel om de instellingen op te slaan. Ik heb 24 uur gewacht, maar de DKIM-check van mijn administratietool gaf nog steeds aan dat mijn instellingen niet correct zijn.
Zou jij me kunnen helpen?
Vriendelijke groeten,
Denise Kroesen
Sjef Huijbregts zei op
Beste Denise,
Bedankt voor je vraag. Ik heb dit doorgestuurd aan een van mijn collega’s bij onze klantenservice. Hij heeft je instellingen gecontroleerd en nu correct ingevoerd. Het zou nu moeten werken.
Ik hoor graag of het gelukt is!
Met vriendelijke groet,
Sjef
Tim zei op
Hai Denise,
Ik heb hetzelfde probleem met dat voorvoegsel. Staat ook helaas heel summier beschreven. Wat was uiteindelijk de oplossing?
Grt Tim
Sjef Huijbregts zei op
Beste Tim,
Sorry voor mijn late reactie. Bij “Voorvoegsel” vul je het gedeelte in dat voor je domeinnaam komt – zonder punt op het einde. In het voorbeeld van Denise is dat dus:
20190324194201pm._domainkey
Ik zie dat je hierover ook inmiddels met onze klantenservice contact hebt gehad. Ik ga ervan uit dat mijn collega’s je verder hebben kunnen helpen. Mocht je toch nog vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag!
Met vriendelijke groet,
Sjef
tim zei op
Als ik gebruik maak van de dkim dan komt de sleutel als niet geldig uit de bus, dit omdat de server een andere naam heeft dan de email (plesk onyx, door strato)
Sjef Huijbregts zei op
Beste Tim,
Bedankt voor je vraag. In dit geval gebruik je waarschijnlijk je eigen server om mails te versturen. Wanneer je je eigen server als mailserver gebruikt, dien je zelf het DKIM-record te configureren.
Het DNS van je domein beheer je in de STRATO klantenlogin. Hier kun je, zoals in bovenstaand blogartikel beschreven, ook een DKIM-record toevoegen. Hiervoor dien je wel de DKIM-key voor je domein te weten. In de volgende handleiding van Plesk wordt beschreven hoe je deze kunt genereren: https://support.plesk.com/hc/en-us/articles/115000214973.
Ik hoop dat dit je verder op weg helpt!
Met vriendelijke groet,
Sjef