Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 06 maart 2019

DKIM-recods kun je in de STRATO klantenlogin instellen

DKIM bij STRATO voor een eigen mailserver configureren

Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.

DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.

STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.

DKIM-instellingen in de klantenlogin

Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.

Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.

Klik hier om naar de STRATO klantenlogin te gaan.

Tags: dkim · dns · domeinnaam · e-mail

De Auteur:

Auteur: Philipp Wolf

6 reacties

  1. tim schreef op 31 maart 2019 om 14:23:

    Als ik gebruik maak van de dkim dan komt de sleutel als niet geldig uit de bus, dit omdat de server een andere naam heeft dan de email (plesk onyx, door strato)

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts schreef op 1 april 2019 om 11:41:

      Beste Tim,

      Bedankt voor je vraag. In dit geval gebruik je waarschijnlijk je eigen server om mails te versturen. Wanneer je je eigen server als mailserver gebruikt, dien je zelf het DKIM-record te configureren.

      Het DNS van je domein beheer je in de STRATO klantenlogin. Hier kun je, zoals in bovenstaand blogartikel beschreven, ook een DKIM-record toevoegen. Hiervoor dien je wel de DKIM-key voor je domein te weten. In de volgende handleiding van Plesk wordt beschreven hoe je deze kunt genereren: https://support.plesk.com/hc/en-us/articles/115000214973.

      Ik hoop dat dit je verder op weg helpt!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
  2. Denise Kroesen schreef op 31 maart 2019 om 22:00:

    Beste Philipp,

    Ik zou graag mijn DKIM-instellingen willen configureren zodat ik vanuit mijn administratietool facturen kan e-mailen. Ik heb de volgende gegevens doorgekregen:

    – Subdomein: 20190324194201pm._domainkey.portalingua.nl
    – Sleutel: k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQDBZnjBxeTe8jfACuPVntRYDQkpQCBk/9JwyKVRoIB0vikmjH89qOGFibgya1gSTSmpgZqmW0lMThNBA8zWBYDmYNpDQ1+auwwF8AcwJpdR1uZBxHW7izfmpCKG+FuafaJYL2dCwPQ5O2qPyMkDLaJP1Tir1Ps8wHn5SGTARBlPQwIDAQAB

    Bij de DKIM-instellingen van STRATO staan als invulvelden ‘Voorvoegsel’ en ‘Waarde’. Ik heb geprobeerd het subdomein bij ‘Voorvoegsel’ in te vullen en de sleutel bij ‘Waarde’, maar toen kreeg ik een foutmelding. Vervolgens heb ik geprobeerd alleen de sleutel bij ‘Waarde’ in te vullen. Toen lukte het wel om de instellingen op te slaan. Ik heb 24 uur gewacht, maar de DKIM-check van mijn administratietool gaf nog steeds aan dat mijn instellingen niet correct zijn.

    Zou jij me kunnen helpen?

    Vriendelijke groeten,
    Denise Kroesen

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts schreef op 1 april 2019 om 10:44:

      Beste Denise,

      Bedankt voor je vraag. Ik heb dit doorgestuurd aan een van mijn collega’s bij onze klantenservice. Hij heeft je instellingen gecontroleerd en nu correct ingevoerd. Het zou nu moeten werken.

      Ik hoor graag of het gelukt is!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
    • Tim schreef op 7 juni 2019 om 17:59:

      Hai Denise,

      Ik heb hetzelfde probleem met dat voorvoegsel. Staat ook helaas heel summier beschreven. Wat was uiteindelijk de oplossing?

      Grt Tim

      Beantwoorden
      • Sjef Huijbregts schreef op 24 juni 2019 om 12:28:

        Beste Tim,

        Sorry voor mijn late reactie. Bij “Voorvoegsel” vul je het gedeelte in dat voor je domeinnaam komt – zonder punt op het einde. In het voorbeeld van Denise is dat dus:
        20190324194201pm._domainkey

        Ik zie dat je hierover ook inmiddels met onze klantenservice contact hebt gehad. Ik ga ervan uit dat mijn collega’s je verder hebben kunnen helpen. Mocht je toch nog vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag!

        Met vriendelijke groet,
        Sjef

        Beantwoorden

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Daniël de Swart
Project manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers

Thomas Ritter
Bericht over de laatste ontwikkelingen rondom STRATO