Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.
DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.
STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.
DKIM-instellingen in de klantenlogin
Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.
Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.
Klik hier om naar de STRATO klantenlogin te gaan.
tim zei op
Als ik gebruik maak van de dkim dan komt de sleutel als niet geldig uit de bus, dit omdat de server een andere naam heeft dan de email (plesk onyx, door strato)
Sjef Huijbregts zei op
Beste Tim,
Bedankt voor je vraag. In dit geval gebruik je waarschijnlijk je eigen server om mails te versturen. Wanneer je je eigen server als mailserver gebruikt, dien je zelf het DKIM-record te configureren.
Het DNS van je domein beheer je in de STRATO klantenlogin. Hier kun je, zoals in bovenstaand blogartikel beschreven, ook een DKIM-record toevoegen. Hiervoor dien je wel de DKIM-key voor je domein te weten. In de volgende handleiding van Plesk wordt beschreven hoe je deze kunt genereren: https://support.plesk.com/hc/en-us/articles/115000214973.
Ik hoop dat dit je verder op weg helpt!
Met vriendelijke groet,
Sjef
Denise Kroesen zei op
Beste Philipp,
Ik zou graag mijn DKIM-instellingen willen configureren zodat ik vanuit mijn administratietool facturen kan e-mailen. Ik heb de volgende gegevens doorgekregen:
– Subdomein: 20190324194201pm._domainkey.portalingua.nl
– Sleutel: k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQDBZnjBxeTe8jfACuPVntRYDQkpQCBk/9JwyKVRoIB0vikmjH89qOGFibgya1gSTSmpgZqmW0lMThNBA8zWBYDmYNpDQ1+auwwF8AcwJpdR1uZBxHW7izfmpCKG+FuafaJYL2dCwPQ5O2qPyMkDLaJP1Tir1Ps8wHn5SGTARBlPQwIDAQAB
Bij de DKIM-instellingen van STRATO staan als invulvelden ‘Voorvoegsel’ en ‘Waarde’. Ik heb geprobeerd het subdomein bij ‘Voorvoegsel’ in te vullen en de sleutel bij ‘Waarde’, maar toen kreeg ik een foutmelding. Vervolgens heb ik geprobeerd alleen de sleutel bij ‘Waarde’ in te vullen. Toen lukte het wel om de instellingen op te slaan. Ik heb 24 uur gewacht, maar de DKIM-check van mijn administratietool gaf nog steeds aan dat mijn instellingen niet correct zijn.
Zou jij me kunnen helpen?
Vriendelijke groeten,
Denise Kroesen
Sjef Huijbregts zei op
Beste Denise,
Bedankt voor je vraag. Ik heb dit doorgestuurd aan een van mijn collega’s bij onze klantenservice. Hij heeft je instellingen gecontroleerd en nu correct ingevoerd. Het zou nu moeten werken.
Ik hoor graag of het gelukt is!
Met vriendelijke groet,
Sjef
Tim zei op
Hai Denise,
Ik heb hetzelfde probleem met dat voorvoegsel. Staat ook helaas heel summier beschreven. Wat was uiteindelijk de oplossing?
Grt Tim
Sjef Huijbregts zei op
Beste Tim,
Sorry voor mijn late reactie. Bij “Voorvoegsel” vul je het gedeelte in dat voor je domeinnaam komt – zonder punt op het einde. In het voorbeeld van Denise is dat dus:
20190324194201pm._domainkey
Ik zie dat je hierover ook inmiddels met onze klantenservice contact hebt gehad. Ik ga ervan uit dat mijn collega’s je verder hebben kunnen helpen. Mocht je toch nog vragen hebben, hoor ik het natuurlijk graag!
Met vriendelijke groet,
Sjef