Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.
DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.
STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.
DKIM-instellingen in de klantenlogin
Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.
Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.
Naar de STRATO klantenlogin gaan.
Kevin zei op
hallo,
ik krijg ook het volgende terug als ik een email naar een .gmail account stuur:
5.7.26 This mail
is unauthenticated, which poses a security risk to the
5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked.
The sender must 5.7.26 authenticate with at least one
of SPF or DKIM. For this message, 5.7.26 DKIM checks
did not pass and SPF check
nu wil ik zoals hieronder op de andere reacties gereageerd is de dns instellingen wijzigen.
Echter in mijn dns instellingen staat het volgende:
dnssec deze optie is inactief. in de huidige dns-configuratie van het subdomein is deze optie uitgeschakeld.
wat moet ik hier aan doen?
ik ben op dit gebied een leek.
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Kevin,
Bedankt voor je vraag! Ik zie dat je je nameservers gewijzigd hebt (naar die van Wix). Dat betekent dat momenteel ook je volledige DNS-beheer via Wix verloopt en deze instellingen daarom in de klantenlogin inactief zijn.
Ik zou je graag verwijzen naar de reactie hieronder (04. juli 2023 van 11:08). Daarin wordt beschreven hoe je met behulp van de pointing-methode de door jou beschreven foutmelding kunt voorkomen.
Mocht je er niet uitkomen, neem dan graag contact met onze klantenservice op.
Hartelijke groet,
Jorrit