Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 02 november 2017

DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

In een eerder artikel las je dat we regelmatig ideeën van klanten verzamelen en deze verbetervoorstellen waar mogelijk ook uitvoeren. In het kader van onze doorlopende #faireenvoudigd campagne hebben we nu een volgende verbetering doorgevoerd: vanaf nu kun je in de klantenlogin zelf de nameserver records van je domein instellen. Dit was een veelgehoorde wens van klanten en daarom wilden wij dit graag mogelijk maken. We laten je in het kort zien wat dit precies inhoudt.

Wat is een nameserver?

Het internet werkt via het Domain Name System (DNS). Simpel gezegd zorgt dit systeem er onder andere voor dat jouw website correct wordt gevonden, door je domeinnaam te koppelen aan een bepaald IP-adres. Voor deze koppeling zorgt de nameserver. Je computer checkt dus bij de nameserver naar welk adres hij moet surfen. In de klantenlogin staan standaard de STRATO nameservers ingesteld.

Waarom zou ik de nameservers van mijn domein willen aanpassen?

Het kan handig zijn om in plaats van de standaard ingestelde STRATO nameservers andere nameservers te gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld bij ons een domein besteld, maar je wilt de hosting nog via een andere provider laten lopen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een website via WordPress.com of andere aanbieders hebt.

Moet ik nog ergens op letten?

Wijzig je de nameservers van je domein, dan ligt de technische ondersteuning van het domein niet meer bij STRATO. Een logisch gevolg hiervan is dat je website en e-mailadres bij STRATO dan niet meer werken. Diensten zoals e-mail of websitehosting dien je te beheren via de partij waarvan je de nameservers hebt ingesteld. Het is af te raden zomaar andere nameservers in te voeren. Wanneer je je domein koppelt aan een externe dienst of webhoster, volg dan altijd stap-voor-stap de instructies van deze aanbieder.

Veel externe diensten bieden ook een alternatieve methode: domain pointing. Je e-mail blijft dan wel gewoon via STRATO lopen. Voor deze optie moet je een A-record op het hoofddomein plaatsen. De betreffende records vind je terug bij de externe dienst.

Je kunt echter ook makkelijk de nameservers weer naar de STRATO nameservers terugzetten. In dat geval werkt alles weer zoals gewoonlijk via STRATO.

Onze tip: voor de stabiliteit van de dienstverlening, en voor je eigen overzicht, kun je het beste al jouw online-diensten bij één enkele aanbieder onderbrengen. Dankzij ons grote aanbod vind je voor vrijwel al je wensen bij STRATO het passende product.

Hoe verander ik mijn instellingen?

Via de klantenlogin van STRATO kun je het DNS-beheer regelen. Hier kun je ook de instellingen van de nameservers aanpassen. In het menu aan de linkerkant ga je via Domeinen en Domeinbeheer naar het domein waarvan je de instellingen wilt wijzigen. Achter dit domein klik je op Configureren en daarna op DNS-beheer. Hier kun je onder NS-records de nameserver instellingen veranderen. Je kunt maximaal vier eigen nameservers instellen. Een uitgebreidere instructie lees je in ons FAQ-artikel.

Via de STRATO klantenlogin kun je de nameserver (NS) records aanpassen.

Speak your mind

Heb jij ook feedback voor ons of mis je een bepaalde feature in een van onze producten? Laat het ons weten in de commentaren hieronder of via onze STRATO-helpt kanalen op Facebook en Twitter.

Tags: domein · hosting · STRATO

De Auteur:

Auteur: Ruud van der Zalm

20 reacties

  1. Gijs schreef op 7 november 2017 om 15:27:

    Kan ik dan ook mijn eigen DNS server zo instellen dat ik de strato MX server kan blijven gebruiken?

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts schreef op 8 november 2017 om 10:52:

      Beste Gijs,

      Wanneer je de NS-records van je domein wijzigt, kun je helaas niet meer gebruik maken van de STRATO mailservers. Wanneer je enkel voor het webhosting-gedeelte je domeinnaam wilt koppelen aan een andere server, raden we aan het A-record aan te passen. In dat geval kun je wel nog van de STRATO mailservers gebruik blijven maken.

      Ik hoop dat deze tip je verderhelpt!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
  2. Richard schreef op 1 maart 2019 om 12:11:

    Volkomen waardeloos dus. Je kan niet Cloudflare als DNS provider gebruiken én hosting/e-mail bij strato houden.
    Zelfs als je de A-records overneemt wordt je website onbereikbaar…
    99 problems & this is 1…
    pauperhosting.nl levert nog betere kwaliteit.

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts schreef op 6 maart 2019 om 15:29:

      Beste Richard,

      Bedankt voor je reactie en vervelend om te horen dat je hostingpakket bij STRATO niet de gewenste mogelijkheden biedt.

      We zijn altijd op zoek naar manieren om onze diensten te verbeteren. Daarom heb ik je feedback intern doorgegeven. Hopelijk kunnen we in de toekomst diensten aanbieden die nog beter aansluiten bij jouw wensen.

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
    • Marjolijn schreef op 20 maart 2019 om 12:35:

      Helemaal mee eens. Van de combinatie Cloudflare (als DNS), WordPress en hosting/mail door Strato verdwijnt je site. Alles al een gek teruggezet. Vrij hopeloos dit.

      Beantwoorden
      • Sjef Huijbregts schreef op 21 maart 2019 om 16:27:

        Beste Marjolijn,

        Het spijt me dat je Cloudflare niet kunt gebruiken in combinatie met je hostingpakket bij STRATO. Ik neem je feedback graag mee. Wellicht dat we dit in de toekomst wel mogelijk kunnen maken. Wanneer dat het geval is, lees je het natuurlijk op ons blog.

        Met vriendelijke groet,
        Sjef

        Beantwoorden
      • Jessy schreef op 24 april 2019 om 10:17:

        Dit is wel mogelijk. Nameservers naar cloudflare zetten, en bij cloudflare de A records (voor website) en/of MX records (voor mail) naar IP van strato laten wijzen. Heb dit zelf meerdere malen gedaan met verschillende hosting en domeinaanbieders en werkt perfect.

        Beantwoorden
        • Sjef Huijbregts schreef op 25 april 2019 om 10:02:

          Beste Jessy,

          Bedankt voor je reactie. Jouw voorstel is inderdaad mogelijk wanneer je bij STRATO een eigen server (VPS of dedicated server) hebt, met een eigen IP-adres.

          De infrastructuur van ons shared hostingplatform laat het helaas niet toe dat je met een “extern” domein naar een shared hostingserver of mailserver bij STRATO verwijst.

          Met vriendelijke groet,
          Sjef

          Beantwoorden
          • Jan Hendrik schreef op 11 juni 2019 om 09:55:

            Wat is de reden eigenlijk dat Shared Hosting een wisselend IP heeft, en niet via CloudFlare bereikbaar is? Ik ken geen enkele andere hosting waar dit ook speelt.

          • Sjef Huijbregts schreef op 25 juni 2019 om 13:21:

            Beste Jan,

            Bedankt voor je vraag. Dit heeft te maken met de lastenverdeling op ons hostingplatform. Hierdoor kan het zijn dat de server waarop je hostingpakket staat van tijd tot tijd wisselt, en daarmee ook het IP-adres. Hierdoor kunnen we geen vast IP-adres beschikbaar stellen. Dit betekent helaas ook dat je je webspace bij STRATO (in onze shared hostingomgeving) niet kunt koppelen aan CloudFlare.

            Met vriendelijke groet,
            Sjef

  3. Eddy schreef op 12 juli 2019 om 09:39:

    Hallo.

    Nou moet ik mijn dns aanpassen, vul het andere IP adres in. Komt er alleen te staan. “Vul een geldig ipv6 in”
    Nou doe ik dit via een andere site en die geeft dit IP adres aan. Wat kan ii anders doen? De site kan nu niet online.

    Mvg.

    Beantwoorden
  4. Douwe schreef op 16 juli 2019 om 14:00:

    Bij mij heeft altijd alles gewerkt via Cloudflare, maar sinds gisteren komt alles als spam binnen. Is er iets sinds gisteren gewijzigd? Dis zijn de instellingen die al een tijd goed bij mij werken:
    MX * smtp.rzone.de
    TXT _domainkey o=~; t=y; r=dkim@rzone.de
    TXT [domain] v=spf1 a:smtp.rzone.de a:[domain] include:_spf.google.com ~all

    Beantwoorden
    • Sjef Huijbregts schreef op 18 juli 2019 om 17:20:

      Beste Douwe,

      Bedankt voor je bericht. Er hebben recentelijk geen wijzigingen op onze mailservers plaatsgevonden.

      Om te kunnen nagaan wat er in dit specifieke geval eventueel aan de hand is, wil ik je vragen contact op te nemen met mijn collega’s van onze klantenservice. Je bereikt hen via de pagina hulp & contact.

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
  5. Maurice Moolenaar schreef op 30 juli 2019 om 17:07:

    Ik heb een soortgelijke vraag.
    Op dit moment heb ik een domeinnaam geregistreerd bij mijn vast service provider.
    De mail hiervan is in een (ander) Office365 abonnement toegevoegd.
    Nu zou ik graag web een site maken met de site builder en dus die bij Strato hosten.
    Maar de email moet wel in mijn bestaande O365 blijven werken.
    Mijn vaste provider, zou dan wat mij betreft alleen de DNS records voor het domein moeten veranderen naar de Sitebuilder website.

    Kan dit? Het beheer van de DNS komt dan dus NIET bij Strato te liggen.

    Beantwoorden
    • Daniël de Swart schreef op 1 augustus 2019 om 10:47:

      Beste Maurice,

      Dank voor je reactie! Helaas is het niet mogelijk een extern geregistreerd domein te gebruiken in combinatie met onze Sitebuilder. Mocht je de Sitebuilder willen gebruiken dan is het noodzakelijk dat je domein naar STRATO wordt verhuisd. Bij STRATO kan de DNS zo ingesteld worden dat je mail alsnog via het bestaande Office 365-account loopt. Je moet er wel rekening mee houden dat je tijdens de domeinverhuizing tijdelijk geen gebruik kunt maken van je Office-pakket totdat de DNS records bij STRATO geconfigureerd en actief zijn. DNS is beschikbaar vanaf het Sitebuilder Pro pakket.

      Met vriendelijke groet,

      Daniël

      Beantwoorden
  6. Jurriaan de Veld schreef op 9 augustus 2019 om 12:06:

    Beste,

    Heb bij jullie/Strato een hosting. Nu heb ik iemand die wil dat ik de hosting op me neemt, maar een domein heeft hij zelf al via jullie/Strato, en wilt dit ook zo houden.

    Nu zou ik deze dan dus aan elkaar moeten koppelen, maar dan moet ik dus het ipadres weten van Strato toch? Maar dit IP adres is nergens te vinden.

    Of kan dit zo helemaal niet?

    Beantwoorden
    • Daniël de Swart schreef op 13 augustus 2019 om 13:25:

      Beste Jurriaan,

      Dank voor je vraag! Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen je vraag snel en kundig beantwoorden. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur op het nummer: 020-7038232.

      Met vriendelijke groet,

      Daniël

      Beantwoorden
  7. Tom schreef op 12 oktober 2019 om 19:39:

    Hoi,
    Waarom ondersteunt Strato geen DS records in de DNS settings??? Dit is cruciaal als je DNSSEC wilt instellen. Heb geprobeerd mijn eigen NameServers te activere, maar wil zowel via IPv$ als IPv6 bereikbaar zijn, maar dat kan weer niet omdat ik op mijn VPS maar één IPv6 adres kan krijgen. Security is op mijn site erg belangrijk en ik wil voor 100% voldoen aan de tests op internet.nl. Ik begin mij echt af te vragen waarom een van de grootste providers in Europa dit soort standaard zaken niet ondersteunt.
    Denk dat ik maar eens een andere provider ga zoeken.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide schreef op 21 oktober 2019 om 13:52:

      Beste Tom,

      Bedankt voor je feedback.

      We hebben de verantwoordelijke productafdeling ingelicht over de situatie die je schetst en hopen deze functie in de toekomst te kunnen aanbieden.

      Als je nog verdere vragen hebt, laat het ons weten.

      Met vriendelijke groet,
      Jorrit

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Tobias Mayer
Schrijft over het laatste nieuws uit het bedrijf

Oliver Meiners
Schrijft over onderwerpen die voor jou als STRATO klant belangrijk zijn

Daniël de Swart
Project manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers