DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

Heb je een domein of subdomein bij STRATO geregistreerd? Dan kun je zelf bepalen welke nameserver verantwoordelijk is voor dit domein of subdomein. Dat doe je door het Nameserver Resource Record (NS-Record) te bewerken. We laten je in het kort zien wat dit precies inhoudt en waarop je moet letten.

Wat is een nameserver?

Het internet werkt via het Domain Name System (DNS). Simpel gezegd zorgt dit systeem er onder andere voor dat jouw website correct wordt gevonden, door je domeinnaam te koppelen aan een bepaald IP-adres. Voor deze koppeling zorgt de nameserver. Je computer checkt dus bij de nameserver naar welk adres hij moet surfen. In de klantenlogin staan standaard de STRATO nameservers ingesteld.

Waarom zou ik de nameservers van mijn domein willen aanpassen?

Het kan handig zijn om in plaats van de standaard ingestelde STRATO nameservers andere nameservers te gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld bij ons een domein besteld, maar je wilt de hosting nog via een andere provider laten lopen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een website via WordPress.com of andere aanbieders hebt.

Moet ik nog ergens op letten?

Wijzig je de nameservers van je domein, dan ligt de technische ondersteuning van het domein niet meer bij STRATO. Een logisch gevolg hiervan is dat je website en e-mailadres bij STRATO dan niet meer werken. Diensten zoals e-mail of websitehosting dien je te beheren via de partij waarvan je de nameservers hebt ingesteld. Het is af te raden zomaar andere nameservers in te voeren. Wanneer je je domein koppelt aan een externe dienst of webhoster, volg dan altijd stap-voor-stap de instructies van deze aanbieder.

Veel externe diensten bieden ook een alternatieve methode: domain pointing. Je e-mail blijft dan wel gewoon via STRATO lopen. Voor deze optie moet je een A-record op het hoofddomein plaatsen. De betreffende records vind je terug bij de externe dienst.

Je kunt echter ook makkelijk de nameservers weer naar de STRATO nameservers terugzetten. In dat geval werkt alles weer zoals gewoonlijk via STRATO.

Onze tip: voor de stabiliteit van de dienstverlening, en voor je eigen overzicht, kun je het beste al jouw online-diensten bij één enkele aanbieder onderbrengen. Dankzij ons grote aanbod vind je voor vrijwel al je wensen bij STRATO het passende product.

Hoe verander ik mijn instellingen?

Via de STRATO klantenlogin kun je het DNS-beheer regelen. Hier kun je ook de instellingen van de nameservers aanpassen. In het menu aan de linkerkant ga je via Domeinen en Domeinbeheer naar het domein waarvan je de instellingen wilt wijzigen. Achter dit domein klik je op Configureren en daarna op DNS-beheer. Hier kun je onder NS-records de nameserver instellingen veranderen. Je kunt maximaal vier eigen nameservers instellen. Een uitgebreidere instructie lees je in ons FAQ-artikel.

STRATO klantenlogin: zo pas je de instellingen van je nameservers aan.
Via de STRATO klantenlogin kun je de nameserver (NS) records aanpassen.

Speak your mind

Heb jij feedback voor ons of mis je een bepaalde feature in een van onze producten? Laat het ons weten in de commentaren hieronder of via onze support-kanalen op Facebook en Twitter.

Dit artikel hebben we voor het eerst gepubliceerd in november 2017. We hebben het volledig herzien en opnieuw gepubliceerd.

Zoekwoorden: , , ,

Delen

  1. Avatar

    Stefan Koopmans zei op

    Wij hebben voor onze klant een nieuwe website gebouwd en deze staat NIET bij Strato maar op onze server. Hun huidige website staat nog wel bij Strato. Om deze naar ons te verwijzen heb ik het A record aangepast in Plesk. Nou weet ik dat dit even kan duren maar het duurt wel erg lang. Ik krijg nu het idee dat ik ook in jullie klantenportaal het A record moet wijzigen. Kunnen jullie dit bevestigen? Want dat vraag ik mijn klant ook om deze inloggegevens. Daarnaast zou ik het erg vreemd vinden dat er op twee plaatsen een A record aangepast moet worden, dit ben ik niet gewend.

    Beantwoorden
  2. Avatar

    Wiel Maessen zei op

    Ik wil niet de DNS van een van mijn domeinen aanpassen maar de DNS van de host (*.stratoserver.net). Hoe doe ik dat?
    Toelichting: ik gebruik de url van de host als mail server in mijn mail clients. Dit omdat ik voor alle mail het certificaat van de host wil gebruiken ter validatie (DMARC, SPF, DKIM). Daarom wil ik de host DNS aanvullen met deze records.

    Beantwoorden
  3. Avatar

    Tom zei op

    Hoi,
    Waarom ondersteunt Strato geen DS records in de DNS settings??? Dit is cruciaal als je DNSSEC wilt instellen. Heb geprobeerd mijn eigen NameServers te activere, maar wil zowel via IPv$ als IPv6 bereikbaar zijn, maar dat kan weer niet omdat ik op mijn VPS maar één IPv6 adres kan krijgen. Security is op mijn site erg belangrijk en ik wil voor 100% voldoen aan de tests op internet.nl. Ik begin mij echt af te vragen waarom een van de grootste providers in Europa dit soort standaard zaken niet ondersteunt.
    Denk dat ik maar eens een andere provider ga zoeken.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide

      Jorrit van der Heide zei op

      Beste Tom,

      Bedankt voor je feedback.

      We hebben de verantwoordelijke productafdeling ingelicht over de situatie die je schetst en hopen deze functie in de toekomst te kunnen aanbieden.

      Als je nog verdere vragen hebt, laat het ons weten.

      Met vriendelijke groet,
      Jorrit

      Beantwoorden
  4. Avatar

    Jurriaan de Veld zei op

    Beste,

    Heb bij jullie/Strato een hosting. Nu heb ik iemand die wil dat ik de hosting op me neemt, maar een domein heeft hij zelf al via jullie/Strato, en wilt dit ook zo houden.

    Nu zou ik deze dan dus aan elkaar moeten koppelen, maar dan moet ik dus het ipadres weten van Strato toch? Maar dit IP adres is nergens te vinden.

    Of kan dit zo helemaal niet?

    Beantwoorden
    • Avatar

      Daniël de Swart zei op

      Beste Jurriaan,

      Dank voor je vraag! Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen je vraag snel en kundig beantwoorden. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur op het nummer: 020-7038232.

      Met vriendelijke groet,

      Daniël

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie