DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

In een eerder artikel las je dat we regelmatig ideeën van klanten verzamelen en deze verbetervoorstellen waar mogelijk ook uitvoeren. In het kader van onze doorlopende #faireenvoudigd campagne hebben we nu een volgende verbetering doorgevoerd: vanaf nu kun je in de klantenlogin zelf de nameserver records van je domein instellen. Dit was een veelgehoorde wens van klanten en daarom wilden wij dit graag mogelijk maken. We laten je in het kort zien wat dit precies inhoudt.

Wat is een nameserver?

Het internet werkt via het Domain Name System (DNS). Simpel gezegd zorgt dit systeem er onder andere voor dat jouw website correct wordt gevonden, door je domeinnaam te koppelen aan een bepaald IP-adres. Voor deze koppeling zorgt de nameserver. Je computer checkt dus bij de nameserver naar welk adres hij moet surfen. In de klantenlogin staan standaard de STRATO nameservers ingesteld.

Waarom zou ik de nameservers van mijn domein willen aanpassen?

Het kan handig zijn om in plaats van de standaard ingestelde STRATO nameservers andere nameservers te gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld bij ons een domein besteld, maar je wilt de hosting nog via een andere provider laten lopen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een website via WordPress.com of andere aanbieders hebt.

Moet ik nog ergens op letten?

Wijzig je de nameservers van je domein, dan ligt de technische ondersteuning van het domein niet meer bij STRATO. Een logisch gevolg hiervan is dat je website en e-mailadres bij STRATO dan niet meer werken. Diensten zoals e-mail of websitehosting dien je te beheren via de partij waarvan je de nameservers hebt ingesteld. Het is af te raden zomaar andere nameservers in te voeren. Wanneer je je domein koppelt aan een externe dienst of webhoster, volg dan altijd stap-voor-stap de instructies van deze aanbieder.

Veel externe diensten bieden ook een alternatieve methode: domain pointing. Je e-mail blijft dan wel gewoon via STRATO lopen. Voor deze optie moet je een A-record op het hoofddomein plaatsen. De betreffende records vind je terug bij de externe dienst.

Je kunt echter ook makkelijk de nameservers weer naar de STRATO nameservers terugzetten. In dat geval werkt alles weer zoals gewoonlijk via STRATO.

Onze tip: voor de stabiliteit van de dienstverlening, en voor je eigen overzicht, kun je het beste al jouw online-diensten bij één enkele aanbieder onderbrengen. Dankzij ons grote aanbod vind je voor vrijwel al je wensen bij STRATO het passende product.

Hoe verander ik mijn instellingen?

Via de klantenlogin van STRATO kun je het DNS-beheer regelen. Hier kun je ook de instellingen van de nameservers aanpassen. In het menu aan de linkerkant ga je via Domeinen en Domeinbeheer naar het domein waarvan je de instellingen wilt wijzigen. Achter dit domein klik je op Configureren en daarna op DNS-beheer. Hier kun je onder NS-records de nameserver instellingen veranderen. Je kunt maximaal vier eigen nameservers instellen. Een uitgebreidere instructie lees je in ons FAQ-artikel.

Via de STRATO klantenlogin kun je de nameserver (NS) records aanpassen.

Speak your mind

Heb jij ook feedback voor ons of mis je een bepaalde feature in een van onze producten? Laat het ons weten in de commentaren hieronder of via onze STRATO-helpt kanalen op Facebook en Twitter.

Zoekwoorden: , ,

Delen

  1. Avatar

    Gijs zei op

    Kan ik dan ook mijn eigen DNS server zo instellen dat ik de strato MX server kan blijven gebruiken?

    Beantwoorden
    • Avatar

      Sjef Huijbregts zei op

      Beste Gijs,

      Wanneer je de NS-records van je domein wijzigt, kun je helaas niet meer gebruik maken van de STRATO mailservers. Wanneer je enkel voor het webhosting-gedeelte je domeinnaam wilt koppelen aan een andere server, raden we aan het A-record aan te passen. In dat geval kun je wel nog van de STRATO mailservers gebruik blijven maken.

      Ik hoop dat deze tip je verderhelpt!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
  2. Avatar

    Richard zei op

    Volkomen waardeloos dus. Je kan niet Cloudflare als DNS provider gebruiken én hosting/e-mail bij strato houden.
    Zelfs als je de A-records overneemt wordt je website onbereikbaar…
    99 problems & this is 1…
    pauperhosting.nl levert nog betere kwaliteit.

    Beantwoorden
    • Avatar

      Sjef Huijbregts zei op

      Beste Richard,

      Bedankt voor je reactie en vervelend om te horen dat je hostingpakket bij STRATO niet de gewenste mogelijkheden biedt.

      We zijn altijd op zoek naar manieren om onze diensten te verbeteren. Daarom heb ik je feedback intern doorgegeven. Hopelijk kunnen we in de toekomst diensten aanbieden die nog beter aansluiten bij jouw wensen.

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
    • Avatar

      Marjolijn zei op

      Helemaal mee eens. Van de combinatie Cloudflare (als DNS), WordPress en hosting/mail door Strato verdwijnt je site. Alles al een gek teruggezet. Vrij hopeloos dit.

      Beantwoorden
      • Avatar

        Sjef Huijbregts zei op

        Beste Marjolijn,

        Het spijt me dat je Cloudflare niet kunt gebruiken in combinatie met je hostingpakket bij STRATO. Ik neem je feedback graag mee. Wellicht dat we dit in de toekomst wel mogelijk kunnen maken. Wanneer dat het geval is, lees je het natuurlijk op ons blog.

        Met vriendelijke groet,
        Sjef

        Beantwoorden
      • Avatar

        Jessy zei op

        Dit is wel mogelijk. Nameservers naar cloudflare zetten, en bij cloudflare de A records (voor website) en/of MX records (voor mail) naar IP van strato laten wijzen. Heb dit zelf meerdere malen gedaan met verschillende hosting en domeinaanbieders en werkt perfect.

        Beantwoorden
        • Avatar

          Sjef Huijbregts zei op

          Beste Jessy,

          Bedankt voor je reactie. Jouw voorstel is inderdaad mogelijk wanneer je bij STRATO een eigen server (VPS of dedicated server) hebt, met een eigen IP-adres.

          De infrastructuur van ons shared hostingplatform laat het helaas niet toe dat je met een “extern” domein naar een shared hostingserver of mailserver bij STRATO verwijst.

          Met vriendelijke groet,
          Sjef

          Beantwoorden
          • Avatar

            Jan Hendrik zei op

            Wat is de reden eigenlijk dat Shared Hosting een wisselend IP heeft, en niet via CloudFlare bereikbaar is? Ik ken geen enkele andere hosting waar dit ook speelt.

          • Avatar

            Sjef Huijbregts zei op

            Beste Jan,

            Bedankt voor je vraag. Dit heeft te maken met de lastenverdeling op ons hostingplatform. Hierdoor kan het zijn dat de server waarop je hostingpakket staat van tijd tot tijd wisselt, en daarmee ook het IP-adres. Hierdoor kunnen we geen vast IP-adres beschikbaar stellen. Dit betekent helaas ook dat je je webspace bij STRATO (in onze shared hostingomgeving) niet kunt koppelen aan CloudFlare.

            Met vriendelijke groet,
            Sjef

  3. Avatar

    Eddy zei op

    Hallo.

    Nou moet ik mijn dns aanpassen, vul het andere IP adres in. Komt er alleen te staan. “Vul een geldig ipv6 in”
    Nou doe ik dit via een andere site en die geeft dit IP adres aan. Wat kan ii anders doen? De site kan nu niet online.

    Mvg.

    Beantwoorden
  4. Avatar

    Douwe zei op

    Bij mij heeft altijd alles gewerkt via Cloudflare, maar sinds gisteren komt alles als spam binnen. Is er iets sinds gisteren gewijzigd? Dis zijn de instellingen die al een tijd goed bij mij werken:
    MX * smtp.rzone.de
    TXT _domainkey o=~; t=y; r=dkim@rzone.de
    TXT [domain] v=spf1 a:smtp.rzone.de a:[domain] include:_spf.google.com ~all

    Beantwoorden
    • Avatar

      Sjef Huijbregts zei op

      Beste Douwe,

      Bedankt voor je bericht. Er hebben recentelijk geen wijzigingen op onze mailservers plaatsgevonden.

      Om te kunnen nagaan wat er in dit specifieke geval eventueel aan de hand is, wil ik je vragen contact op te nemen met mijn collega’s van onze klantenservice. Je bereikt hen via de pagina hulp & contact.

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden
  5. Avatar

    Maurice Moolenaar zei op

    Ik heb een soortgelijke vraag.
    Op dit moment heb ik een domeinnaam geregistreerd bij mijn vast service provider.
    De mail hiervan is in een (ander) Office365 abonnement toegevoegd.
    Nu zou ik graag web een site maken met de site builder en dus die bij Strato hosten.
    Maar de email moet wel in mijn bestaande O365 blijven werken.
    Mijn vaste provider, zou dan wat mij betreft alleen de DNS records voor het domein moeten veranderen naar de Sitebuilder website.

    Kan dit? Het beheer van de DNS komt dan dus NIET bij Strato te liggen.

    Beantwoorden
    • Avatar

      Daniël de Swart zei op

      Beste Maurice,

      Dank voor je reactie! Helaas is het niet mogelijk een extern geregistreerd domein te gebruiken in combinatie met onze Sitebuilder. Mocht je de Sitebuilder willen gebruiken dan is het noodzakelijk dat je domein naar STRATO wordt verhuisd. Bij STRATO kan de DNS zo ingesteld worden dat je mail alsnog via het bestaande Office 365-account loopt. Je moet er wel rekening mee houden dat je tijdens de domeinverhuizing tijdelijk geen gebruik kunt maken van je Office-pakket totdat de DNS records bij STRATO geconfigureerd en actief zijn. DNS is beschikbaar vanaf het Sitebuilder Pro pakket.

      Met vriendelijke groet,

      Daniël

      Beantwoorden
  6. Avatar

    Jurriaan de Veld zei op

    Beste,

    Heb bij jullie/Strato een hosting. Nu heb ik iemand die wil dat ik de hosting op me neemt, maar een domein heeft hij zelf al via jullie/Strato, en wilt dit ook zo houden.

    Nu zou ik deze dan dus aan elkaar moeten koppelen, maar dan moet ik dus het ipadres weten van Strato toch? Maar dit IP adres is nergens te vinden.

    Of kan dit zo helemaal niet?

    Beantwoorden
    • Avatar

      Daniël de Swart zei op

      Beste Jurriaan,

      Dank voor je vraag! Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen je vraag snel en kundig beantwoorden. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur op het nummer: 020-7038232.

      Met vriendelijke groet,

      Daniël

      Beantwoorden
  7. Avatar

    Tom zei op

    Hoi,
    Waarom ondersteunt Strato geen DS records in de DNS settings??? Dit is cruciaal als je DNSSEC wilt instellen. Heb geprobeerd mijn eigen NameServers te activere, maar wil zowel via IPv$ als IPv6 bereikbaar zijn, maar dat kan weer niet omdat ik op mijn VPS maar één IPv6 adres kan krijgen. Security is op mijn site erg belangrijk en ik wil voor 100% voldoen aan de tests op internet.nl. Ik begin mij echt af te vragen waarom een van de grootste providers in Europa dit soort standaard zaken niet ondersteunt.
    Denk dat ik maar eens een andere provider ga zoeken.

    Beantwoorden
    • Avatar

      Jorrit van der Heide zei op

      Beste Tom,

      Bedankt voor je feedback.

      We hebben de verantwoordelijke productafdeling ingelicht over de situatie die je schetst en hopen deze functie in de toekomst te kunnen aanbieden.

      Als je nog verdere vragen hebt, laat het ons weten.

      Met vriendelijke groet,
      Jorrit

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie

OK