DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

DNS-beheer bij STRATO: instellen van eigen nameservers

Heb je een domein of subdomein bij STRATO geregistreerd? Dan kun je zelf bepalen welke nameserver verantwoordelijk is voor dit domein of subdomein. Dat doe je door het Nameserver Resource Record (NS-Record) te bewerken. We laten je in het kort zien wat dit precies inhoudt en waarop je moet letten.

Wat is een nameserver?

Het internet werkt via het Domain Name System (DNS). Simpel gezegd zorgt dit systeem er onder andere voor dat jouw website correct wordt gevonden, door je domeinnaam te koppelen aan een bepaald IP-adres. Voor deze koppeling zorgt de nameserver. Je computer checkt dus bij de nameserver naar welk adres hij moet surfen. In de klantenlogin staan standaard de STRATO nameservers ingesteld.

Waarom zou ik de nameservers van mijn domein willen aanpassen?

Het kan handig zijn om in plaats van de standaard ingestelde STRATO nameservers andere nameservers te gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld bij ons een domein besteld, maar je wilt de hosting nog via een andere provider laten lopen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een website via WordPress.com of andere aanbieders hebt.

Moet ik nog ergens op letten?

Wijzig je de nameservers van je domein, dan ligt de technische ondersteuning van het domein niet meer bij STRATO. Een logisch gevolg hiervan is dat je website en e-mailadres bij STRATO dan niet meer werken. Diensten zoals e-mail of websitehosting dien je te beheren via de partij waarvan je de nameservers hebt ingesteld. Het is af te raden zomaar andere nameservers in te voeren. Wanneer je je domein koppelt aan een externe dienst of webhoster, volg dan altijd stap-voor-stap de instructies van deze aanbieder.

Veel externe diensten bieden ook een alternatieve methode: domain pointing. Je e-mail blijft dan wel gewoon via STRATO lopen. Voor deze optie moet je een A-record op het hoofddomein plaatsen. De betreffende records vind je terug bij de externe dienst.

Je kunt echter ook makkelijk de nameservers weer naar de STRATO nameservers terugzetten. In dat geval werkt alles weer zoals gewoonlijk via STRATO.

Onze tip: voor de stabiliteit van de dienstverlening, en voor je eigen overzicht, kun je het beste al jouw online-diensten bij één enkele aanbieder onderbrengen. Dankzij ons grote aanbod vind je voor vrijwel al je wensen bij STRATO het passende product.

Hoe verander ik mijn instellingen?

Via de STRATO klantenlogin kun je het DNS-beheer regelen. Hier kun je ook de instellingen van de nameservers aanpassen. In het menu aan de linkerkant ga je via Domeinen en Domeinbeheer naar het domein waarvan je de instellingen wilt wijzigen. Achter dit domein klik je op Configureren en daarna op DNS-beheer. Hier kun je onder NS-records de nameserver instellingen veranderen. Je kunt maximaal vier eigen nameservers instellen. Een uitgebreidere instructie lees je in ons FAQ-artikel.

STRATO klantenlogin: zo pas je de instellingen van je nameservers aan.
Via de STRATO klantenlogin kun je de nameserver (NS) records aanpassen.

Speak your mind

Heb jij feedback voor ons of mis je een bepaalde feature in een van onze producten? Laat het ons weten in de commentaren hieronder of via onze support-kanalen op Facebook en Twitter.

Dit artikel hebben we voor het eerst gepubliceerd in november 2017. We hebben het volledig herzien en opnieuw gepubliceerd.

Zoekwoorden: , , ,

Delen

  1. Avatar

    Henk Kremer zei op

    Ik krijg een foutmelding als ik het DNS record naar een externe hoster wil laten verwijzen. dns1.lifetime.hosting. en dns2.lifetime.hosting Ik krijg de foutmelding: de opgegeven nameserver is niet verantwoordelijk voor dit domein. Bij de hoster staat het domein echter wel ingesteld met de genoemde DNS’en.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide

      Jorrit van der Heide zei op

      Beste Henk,

      Dank voor je vraag. Je kunt de huidige instellingen controleren in deze tool door het domein in te voeren. Je kunt ook altijd onze klantenservice contacteren en een screenshot van de foutmelding doorsturen. Dan kunnen zij even met je meekijken om een oplossing te vinden.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie