Hoe kun je zelf DKIM-records configureren? Die vraag hebben we van diverse klanten gekregen. Je hebt deze functie bijvoorbeeld nodig om sommige nieuwsbriefprogramma’s te kunnen gebruiken. En omdat STRATO webhosting heeft #faireenvoudigd, hebben we ook een eenvoudig antwoord op deze vraag. Je vindt de DKIM-instellingen in de klantenlogin.
DKIM betekent DomainKeys Identified Mail, en is een methode om e-mails te authenticeren. Het biedt ook een beveiliging tegen spam en phishing-mails. Het werkt als volgt: de uitgaande mailserver ondertekent de e-mail. Vervolgens kan de ontvangende mailserver de e-mail verifiëren met behulp van de openbare sleutel in het DNS van het afzenderdomein.
STRATO klanten gebruiken standaard de e-mailserver smtp.strato.com. Wij laten deze server al jaren de uitgaande mails ondertekenen. Maar sommige nieuwsbriefprogramma’s van externe aanbieders (denk aan e-mailproviders als MailChimp) hebben een afwijkend DKIM-record nodig.
DKIM-instellingen in de klantenlogin
Wil je de DKIM-instellingen configureren? Dit kan via de klantenlogin. Ga naar Domeinen → Domeinbeheer en vervolgens naar het domein waarvoor je DKIM wilt instellen. Kies configureren en vervolgens DNS-instellingen. Daar zie je TXT-records inclusief SPF en DKIM-instellingen. De exacte gegevens voor Voorvoegsel en Waarde kun je bij je e-mailprovider opvragen.
Lees ook ons FAQ-artikel voor meer informatie.
Naar de STRATO klantenlogin gaan.
Martin van der Poel zei op
Goedendag, ik mail met outlook 365 maar mail doorsturen gaat heel traag of hij komt niet aan. Ook een nieuwe mail versturen geeft wel eens problemen. Ik heb een ander mailadres van een ander domein die heeft dit probleem niet. ik heb al meerdere malen met jullie collega`s gebeld heeft iets geholpen maar niet voldoende. Vandaag krijg ik weer geen mail doorgestuurd. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben.
Groet Martin
Sjef Huijbregts zei op
Beste Martin,
Bedankt voor je vraag. Met jouw gegevens kon ik bij STRATO geen Microsoft 365 pakket vinden. Ik vermoed dat je Microsoft 365 daarom bij een andere provider afneemt en je domeinnaam eventueel hebt omgeleid. In dat geval zou ik je vriendelijk willen verzoeken om met je Microsoft-provider contact op te nemen.
Mocht ik het mis hebben en je wel degelijk Microsoft 365 bij STRATO gebruikt, wil ik je vragen om nog eens met onze klantenservice contact op te nemen. Je bereikt ons op 020 – 703 82 32 of via het contactformulier.
Met vriendelijke groet,
Sjef