Concurreren met de grote spelers: wat moet een webshop in 2023 kunnen?

Concurreren met de grote spelers: wat moet een webshop in 2023 kunnen?

Het aantal webshops is gigantisch. Maar als het gaat om service en klantvriendelijkheid zijn de verschillen groot. Een succesvolle webshop moet vooral een uitstekende ‘experience’ bieden. Hoe doe je dit?

Een webshop is een geweldige manier om je eigen bedrijf te beginnen. Hoewel de grote spelers, zoals bol.com en Amazon, forse concurrentie vormen, kun je het verschil maken. Bijvoorbeeld met een exclusief assortiment of door je te specialiseren in producten die een zeer exclusief thema hebben. 

Alleen al de selectie van je aanbod kan je een aanzienlijke voorsprong geven op je concurrenten. Voeg daar een aantrekkelijk design aan toe, bijvoorbeeld met de moderne templates van STRATO Webshop Now, en je lijkt verzekerd van een goede omzet. Maar zoals zo vaak zijn het assortiment en de presentatie slechts een deel van het succesrecept. Wie een webshop perfect wil promoten, moet ook het (spontaan) winkelen voor klanten zo gemakkelijk mogelijk maken.

Gastbestellingen: een vaak onderschatte factor

Overal worden data verzameld en wachtwoorden gestolen, zo lijkt het wel. Daarom is het erg slim als jouw klanten ook zónder registratie bij je kunnen winkelen. Veel webshops doen dat niet en dwingen gebruikers een account aan te maken. Dat schrikt nieuwe bezoekers af die via Google of een prijsvergelijkingssite voor het eerst je webshop bezoeken. Ze voltooien hun bestelling niet omdat ze geen zin hebben in de registratie. Vervolgens zijn ze weg naar een andere webshop. 

Daarom zijn gastbestellingen zinvol. Kopers hoeven dan alleen de noodzakelijke gegevens in te vullen voor hun bestelling. Ook steeds meer vaste klanten geven trouwens de voorkeur aan deze optie. 

STRATO Webshop Now - laat je klanten als gast bestellen
De gast-checkout heeft positieve invloed op de verkoop aan nieuwe klanten.

Tip: maak het afrekenen voor gasten zo eenvoudig mogelijk. Als een klant bijvoorbeeld betaalt met een betaaldienst als PayPal, geeft die dienst vaak ook het verzendadres door. Dat hoeft de klant dan niet zelf handmatig in te voeren.

Veel betaalmethoden integreren: lastig, maar goed voor de omzet

Als eigenaar van een webshop doe je natuurlijk zelf ook aan online winkelen. Waarschijnlijk ken je daarom de ergernis als een webshop jouw favoriete betaalmethode niet ondersteunt. Je hebt dan misschien met tegenzin een andere methode gebruikt óf je bent naar een andere shop gegaan. 

Dit probleem moet je bij jouw klanten echt vermijden. Bied zoveel mogelijk bekende betaalmethoden aan. Payment providers, zoals PayPal of Mollie, brengen doorgaans kosten in rekening. Maar het voorkomt wel dat klanten weglopen omdat ze hun betaalmethode niet zien. 

Tip: gebruiken je klanten gratis betaalmethoden, zoals betalen per bankoverschrijving? Dan kun je die klanten natuurlijk ook een kleine korting geven.

Bied gratis of voordelige verzending aan

De grote spelers in e-commerce geven het voorbeeld en bieden verzendkorting of zelfs gratis verzending. Je kunt als klant bijvoorbeeld gratis verzending kiezen voor bestellingen boven een bepaalde waarde. Andere webshops tellen de verzendkosten stiekem bij de productprijs op en beweren vervolgens zelfs bij kleine bestellingen dat de verzending gratis is. Tot slot zijn er webshops die korting op de verzending bieden, deels ook verrekend via de productprijs. Zij versturen dus goedkoper dan eigenlijk mogelijk is. 

De eerste oplossing is eigenlijk de beste, om diverse redenen: het is eerlijk en het motiveert je klanten om meer te kopen om zo de drempel voor gratis verzending te bereiken. Mensen doen dit bijvoorbeeld door ook tegelijkertijd bestellingen voor familieleden en vrienden te plaatsen.

Je moet dus een goede balans vinden: de drempel voor gratis verzending moet hoog genoeg zijn om nog winst te kunnen maken, maar laag genoeg om je klanten te verleiden tot extra aankopen.

STRATO Webshop Now - leveringsmethoden toevoegen
Gratis verzending bij aankopen boven een bepaald bedrag motiveert klanten om meer te kopen.

Tip: toon de korting op verzendkosten boven een bepaald bedrag op elke productpagina. Zo worden klanten niet verrast bij het afrekenen.

Bezorgopties: bied niet alleen de goedkoopste service aan

Er zijn soms aanzienlijke prijsverschillen tussen bezorgdiensten, maar ook de kwaliteit van de bezorgers verschilt. Het is dus niet verstandig om één pakketdienst te kiezen, want de kwaliteit hangt ook sterk af van de locatie. Klanten willen vaak een bepaalde pakketdienst vermijden.

In het ergste geval haken klanten dus op het laatste moment af omdat de verzendmethode hen niet bevalt. Daar is maar één oplossing voor: bied zoveel mogelijk verzendopties aan. 

STRATO Webshop Now - bied zoveel mogelijk leveringsmethoden aan
Bied je klanten zoveel mogelijk verzendmethoden aan.

Tip: kies ten minste één standaard bezorgdienst zoals PostNL en één andere aanbieder. Zo kunnen je klanten zelf beslissen wat hun voorkeur heeft.

Maak productpagina’s aantrekkelijk en informatief

Je productpagina’s vormen je etalage. Daarom moet je typische fouten vermijden en moeite doen om je klantervaring op een niveau te brengen dat mensen anno 2023 verwachten. Zorg er vooral voor dat je productpagina’s zo informatief en aantrekkelijk mogelijk zijn. Dat is wat klanten tegenwoordig willen zien.

De templates van STRATO Webshop Now bieden je mooie oplossingen, maar je moet wel zelf voor de informatie zorgen. Dit begint met de productfoto’s. Gebruik duidelijke en professionele foto’s van de fabrikant of een fotograaf. Je kunt ze ook zelf maken als je weet hoe aantrekkelijke productfotografie eruitziet. Op elke productpagina moet je minstens drie verschillende foto’s van het product tonen.

STRATO Webshop Now - zo voeg je een nieuw product toe
Een aantrekkelijke en informatieve aanbiedingspagina verleidt tot aankopen.

Zorgt ervoor dat je niet alleen de voorraden vermeldt, maar ook de levertijden. De webshop van STRATO helpt je hierbij, want deze gegevens kun je gemakkelijk invoeren en op de productpagina tonen.

Je moet daarnaast aandacht besteden aan de tekst en het product zo beschrijven dat kopers alle details kunnen vinden en zin krijgen om het te kopen. Net als bij de foto’s kun je iemand inhuren om de beschrijvingsteksten voor je te doen. Sommige mensen gebruiken hiervoor AI-chatprogramma’s. Neem ook maattabellen (voor kleding) en maten en gewichten op in de beschrijving. Tot slot raden we aan technische gegevens te vermelden. Zo kunnen klanten er zeker van zijn dat ze het juiste product bestellen. En je voorkomt retourzendingen.

Tip: zorg ervoor dat de teksten en afbeeldingen van je webshop een consistente vormgeving en toon hebben. Dit geeft klanten een consistente winkelervaring. Een hoogwaardige uitstraling kan je omzet verhogen, net als in een mooi ingerichte fysieke winkel.

Start je eigen webshop!

Naar de STRATO Webshop aanbiedingen
Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie