Nieuw in de Webshop Now: FAQ’s, designs en uitgebreidere tracking

Nieuw in de Webshop Now: FAQ’s, designs en uitgebreidere tracking

De STRATO Webshop Now is uitgebreid met nieuwe functies en ontwerpen. Ook bestaan er nieuwe mogelijkheden omtraffic te meten en het gedrag van je bezoekers in kaart te brengen. De belangrijkste verbeteringen hebben we in dit blog voor je samengevat.

FAQ-element: inspelen op veelgestelde vragen van klanten

Soms zitten klanten met een specifieke vraag die eerst beantwoord moet worden, voordat ze de volgende stap zetten. Voelen klanten zich onzeker of niet voldoende geïnformeerd, kan het voorkomen dat ze hun bestelling niet afsluiten. Een manier om dit te voorkomen is om slim in te spelen op de vragen van je klanten.

Het nieuwe FAQ-element in de shop kan helpen. Hier kun je naast algemene informatie al die veelgestelde vragen opnemen die niet geschikt zijn voor productbeschrijvingen. Denk hierbij aan details over je producten, kortingsacties, verzending of levertijd. De FAQ’s verschijnen als een uitklapbaar menu:

STRATO Webshop Now - FAQ's aan je shop toevoegen

De FAQ’s kun je sorteren naar onderwerp, zoals betaling, levering of andere vragen.

Klanten vinden zo nog sneller wat ze zoeken en jij verlaagt het aantal afgebroken bestellingen. De FAQ’s kunnen ook een positief effect op je ranking hebben, aangezien Google houdt van pagina’s met vakkundige inhoud die bezoekers verder helpt.

Nieuwe designs

STRATO Webshop Now - nieuwe designs

De drie nieuwe ontwerpen ogen fris en minimalistisch. Ze zijn met name geschikt voor de volgende branches:

  • Coffee shop: fysieke winkel, eten & drinken, …
  • Body Care: wellness, spa, …
  • Country Club: sportclub, teamkleding, vereniging, …

Net als alle andere ontwerpen vind je deze nieuwe templates in de editor van de webshop.

Checkout-tracking

Het is al langer bekend: Google’s trackingtool Universal Analytics stopt en wordt door Google Analytics 4 vervangen. Vanaf 1 juli 2023 worden er geen gegevens meer verwerkt via Universal. Met Google Analytics 4 kun je met behulp van de tracking voor shops individuele stappen in het bestelproces bijhouden. Je kunt precies zien tijdens welke stap klanten “afhaken”, bijvoorbeeld bij de keuze van een betaalmethode. Op basis van deze inzichten kun je doelgericht verbeteringen in je shop aanbrengen.

Daarnaast kun je nog beter de effectiviteit van je campagnes meten. Een factor is de ROI: return on investment, oftewel de waarde die je marketinguitgaven je opleveren. Met tracking zie je precies welke marketingkanalen of advertentiecampagnes de hoogste ROI opleveren en dus het meest succesvol zijn. Op deze manier kun je het budget voor je online marketing nog gerichter inzetten.

Prijsteksten verbergen

Om klanten een extra stimulans te geven om te kopen, moet je – indien mogelijk – gratis verzending voor je producten aanbieden. Dit vermindert het aantal afgebroken bestellingen, omdat klanten vinden dat de verzendkosten te hoog zijn. Als je gratis verzending hebt ingesteld, kan de tekst “plus verzending” die onder de prijs van de producten wordt weergegeven, worden verborgen.

Om de tekst te verbergen, ga je in het dashboard van je shop naar Producten en klik je op een product. Selecteer in het gedeelte Prijs Indicatie van leveringskosten weergeven de optie Nee om de informatie niet meer te tonen:

STRATO Webshop Now - Indicatie van leveringskosten weergeven

Spoiler alert: nieuwe extra functies

De komende weken zullen er nog meer functies aan je shop worden toegevoegd, zoals de mogelijkheid voor klanten om producten te personaliseren. Want of het nu gaat om kleding, mokken, sieraden, telefoonhoesjes, kaarsen of meubels: het individualiseren van producten kan klanten over de streep trekken. Om de winkelervaring voor klanten in de toekomst nog beter te maken, kun je binnenkort op productdetailpagina’s een vrij tekstveld opnemen waarin je klanten bijvoorbeeld namen kunnen invoeren. Hoeveel tekens zijn toegestaan kun je in de backend van je shop instellen.

In de toekomst kun je op productafbeeldingen bovendien labels met een enkele klik activeren. Bijvoorbeeld het label “Nieuw”, dat je voor nieuwe producten en voor een bepaalde periode kunt instellen. Zo kun je klanten handig op nieuwe producten in je shop wijzen.

Uiteraard houden we je op de hoogte van komende updates.

Je wilt je eigen webshop beginnen?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden: ,

Delen

  1. P Nelson zei op

    ik mis een leeftijdscontrole optie voor 18+ webshops (sterkedrank, enz)

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hi Paul,

      Bedankt voor je vraag. Je wilt een leeftijdsverificatie toevoegen aan je webshop. In het winkelmandje kun je helaas geen checkbox toevoegen, maar je kunt wel de geboortedatum van je klanten vragen tijdens het bestelproces. Indien je gehele shop voor 18+ is, zou je met de app Poptin een popup (“Ja, ik ben 18 jaar of ouder”) kunnen aanmaken die te zien is zodra je de webshop opvraagt.

      Hopelijk kom je daarmee een stap verder. Zo niet, laat het ons graag weten.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden
Meer reacties tonen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie