De STRATO Webshop Now is uitgebreid met nieuwe functies en ontwerpen. Ook bestaan er nieuwe mogelijkheden omtraffic te meten en het gedrag van je bezoekers in kaart te brengen. De belangrijkste verbeteringen hebben we in dit blog voor je samengevat.
FAQ-element: inspelen op veelgestelde vragen van klanten
Soms zitten klanten met een specifieke vraag die eerst beantwoord moet worden, voordat ze de volgende stap zetten. Voelen klanten zich onzeker of niet voldoende geïnformeerd, kan het voorkomen dat ze hun bestelling niet afsluiten. Een manier om dit te voorkomen is om slim in te spelen op de vragen van je klanten.
Het nieuwe FAQ-element in de shop kan helpen. Hier kun je naast algemene informatie al die veelgestelde vragen opnemen die niet geschikt zijn voor productbeschrijvingen. Denk hierbij aan details over je producten, kortingsacties, verzending of levertijd. De FAQ’s verschijnen als een uitklapbaar menu:

De FAQ’s kun je sorteren naar onderwerp, zoals betaling, levering of andere vragen.
Klanten vinden zo nog sneller wat ze zoeken en jij verlaagt het aantal afgebroken bestellingen. De FAQ’s kunnen ook een positief effect op je ranking hebben, aangezien Google houdt van pagina’s met vakkundige inhoud die bezoekers verder helpt.
Nieuwe designs

De drie nieuwe ontwerpen ogen fris en minimalistisch. Ze zijn met name geschikt voor de volgende branches:
- Coffee shop: fysieke winkel, eten & drinken, …
- Body Care: wellness, spa, …
- Country Club: sportclub, teamkleding, vereniging, …
Net als alle andere ontwerpen vind je deze nieuwe templates in de editor van de webshop.
Checkout-tracking
Het is al langer bekend: Google’s trackingtool Universal Analytics stopt en wordt door Google Analytics 4 vervangen. Vanaf 1 juli 2023 worden er geen gegevens meer verwerkt via Universal. Met Google Analytics 4 kun je met behulp van de tracking voor shops individuele stappen in het bestelproces bijhouden. Je kunt precies zien tijdens welke stap klanten “afhaken”, bijvoorbeeld bij de keuze van een betaalmethode. Op basis van deze inzichten kun je doelgericht verbeteringen in je shop aanbrengen.
Daarnaast kun je nog beter de effectiviteit van je campagnes meten. Een factor is de ROI: return on investment, oftewel de waarde die je marketinguitgaven je opleveren. Met tracking zie je precies welke marketingkanalen of advertentiecampagnes de hoogste ROI opleveren en dus het meest succesvol zijn. Op deze manier kun je het budget voor je online marketing nog gerichter inzetten.
Prijsteksten verbergen
Om klanten een extra stimulans te geven om te kopen, moet je – indien mogelijk – gratis verzending voor je producten aanbieden. Dit vermindert het aantal afgebroken bestellingen, omdat klanten vinden dat de verzendkosten te hoog zijn. Als je gratis verzending hebt ingesteld, kan de tekst “plus verzending” die onder de prijs van de producten wordt weergegeven, worden verborgen.
Om de tekst te verbergen, ga je in het dashboard van je shop naar Producten en klik je op een product. Selecteer in het gedeelte Prijs → Indicatie van leveringskosten weergeven de optie Nee om de informatie niet meer te tonen:

Spoiler alert: nieuwe extra functies
De komende weken zullen er nog meer functies aan je shop worden toegevoegd, zoals de mogelijkheid voor klanten om producten te personaliseren. Want of het nu gaat om kleding, mokken, sieraden, telefoonhoesjes, kaarsen of meubels: het individualiseren van producten kan klanten over de streep trekken. Om de winkelervaring voor klanten in de toekomst nog beter te maken, kun je binnenkort op productdetailpagina’s een vrij tekstveld opnemen waarin je klanten bijvoorbeeld namen kunnen invoeren. Hoeveel tekens zijn toegestaan kun je in de backend van je shop instellen.
In de toekomst kun je op productafbeeldingen bovendien labels met een enkele klik activeren. Bijvoorbeeld het label “Nieuw”, dat je voor nieuwe producten en voor een bepaalde periode kunt instellen. Zo kun je klanten handig op nieuwe producten in je shop wijzen.
Uiteraard houden we je op de hoogte van komende updates.
Jacoba zei op
Retourformulieren!
Is het mogelijk en waar kun je retourformulieren (ook als je die zelf aangemaakt hebt) in de webshop Now downloaden en met een button weergeven om te downloaden.
Jorrit van der Heide zei op
Hi Jacoba,
Het aanbieden van retourformulieren als download is helaas niet mogelijk. Wel zouden klanten via het contactformulier een retour kunnen melden en vervolgens per mail een retourformulier kunnen krijgen teruggestuurd. Hopelijk beantwoordt dat je vraag?
Hartelijke groet,
Jorrit
Jacqueline Turfkruyer zei op
Ik zit met smart te wachten op 1 van de features, namelijk de mogelijkheid om de klant in een tekstveld een eigen tekst te laten schrijven waardoor het personaliseren van producten mogelijk is. Vanaf welke datum kunnen we hier over beschikken?
Jorrit van der Heide zei op
Hi Jacqueline,
De feature is al beschikbaar, maar alleen vanaf het pakket Webshop Pro. Je vindt de optie in het productmenu (waar je producten aanmaakt of bewerkt) onder de tab ‘Aanpassing’. Hier kun je de feature activeren en het aantal tekens instellen.
Houd er verder rekening mee dat dit product niet in het winkelmandje kan worden geplaatst, voordat de klant iets heeft ingevoerd in het tekstveld. Als je een product wilt aanbieden dat kan worden gepersonaliseerd, maar dat ook zonder personalisatie kan worden gekocht, dien je het product twee keer aan te maken. Eenmaal met de optie om te personaliseren en eenmaal zonder die optie. Dit biedt je ook de mogelijkheid om de prijs aan te passen, indien je een gepersonaliseerd product tegen een hogere prijs wilt aanbieden.
Ik hoop dat ik hiermee je vraag kon beantwoorden.
Met hartelijke groet,
Jorrit
Rogé van Modelbouw en meer zei op
Toppie die nieuwe functies.
Heb nog een vraag over wat ik af en toe meemaak is dat de klant een verkeerd e-mailadres per ongeluk invuld.
Mijn vraag daarover is hoe kan ik dat verbeteren in het systeem als ik het goede e-mailadres heb gekregen want dit is mij tot op heden nog niet gelukt, ik kan niet vinden waar ik het kan veranderen.
Alvast bedankt.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Rogé,
Bedankt voor je vraag. In zo’n geval kun je het beste “een nieuwe klant creëren”, dus een nieuw profiel aanleggen met de correcte gegevens. Het oude profiel kun je vervolgens verwijderen.
Hartelijke groet,
Jorrit
Sonja Pastoor zei op
Goede dag,
Wij werken al bijna 15 jaar naar tevredenheid met jullie webshops. Waren een van dee eerste klanten in NL. Ik ben de nieuwe shop even gaan bekijken om te zien of het een idee kan zijn voor ons om daar op over te stappen. Ik zie dat hij minder functies heeft dan onze huidige.
Maar wat het belangrijkst is dat wezenlijk anders is zijn de van voor prijzen. Een product met variaties ( dat zijn bij ons de meeste producten ) laat alleen de van/voor prijs zien bij de variaties en niet bij het hoofd product. Als reden hiervoor wordt aangegeven dat het hoofdproduct niet gekocht kan worden. Dat is natuurlijk waar, maar potentiële klanten gaan nu niets eens op het product klikken doordat ze dus niet zien dat het product minder kost dan aangegeven. Pas als ze een maat selecteren krijgen ze de van/voor prijs te zien. Dit is voor ons een no go en kunnen we dus geen gebruik maken van de nieuwe shops.
Zouden jullie er eens over na kunnen denken om dit toch aan te passen? Dus zodat ook het hoofdproduct een van/voor prijs heeft en de consument dus getriggerd wordt om het producht te bekijken…..
Alvast bedankt,
Sonja Pastoor
B&T Bikestore
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Sonja,
Bedankt voor je reactie. Het klopt wat je schrijft over de Webshop Now. In zo’n geval (een hoofdproduct met meerdere variaties) wordt de ‘vanaf-prijs’ bij het hoofdproduct getoond, dus de laagste prijs. Pas als je een variatie selecteert, verschijnt de van-voor-prijs. Helaas kun je dit niet wijzigen, maar ik speel je wens graag door, zodat ons productmanagement deze in overweging kan nemen.
Met hartelijke groet,
Jorrit
Bainca Pras zei op
Graag een uitleg hoe je analytics 4 kan implementeren in een webshopthema. Nu kan je alleen nog een UA tracking invullen voor de oude Google analytics tool
Jorrit van der Heide zei op
Beste Bianca,
Bedankt voor je vraag. Google Universal Analytics wordt inderdaad op 1 juli 2023 vervangen door Google Analytics 4. Na deze datum verwerken de standaard Universal Analytics-property’s geen nieuwe hits meer.
Om Google Analytics 4 te implementeren in je webshop heb je een Google Tag Manager account nodig. Via Marketing – Google – Google Tag Manager vind je de instellingen voor Tag Manager in je webshop. Meer informatie over Google Tag Manager vindt je op: https://helpspace.zendesk.com/hc/en-gb/articles/360006785998-Google-Tag-Manager (EN)
Nadat je je Google Tag Manager account hebt geconfigureerd, kun je een tag aanmaken voor Google Analytics 4: https://support.google.com/tagmanager/answer/9442095?hl=nl
Bij het maken van de Google Analytics 4-tag word je gevraagd om een meting ID. Selecteer de gemaakte gegevensstream in Google Analytics om dit ID te vinden. Deze metings-ID wordt weergegeven in de rechterbovenhoek.
Als je tot slot de Google Analytics 4-tag hebt gemaakt, wordt Google Analytics via Google Tag Manager aan je winkel gekoppeld. Vervolgens kun je de traffic van je shop monitoren.
Hartelijke groet,
Jorrit