Kunst verkopen met je eigen webshop

Kunst verkopen met je eigen webshop

Als je jouw kunst succesvoller wilt verkopen, is een eigen webshop een handige manier. Je kunt er zelfs beroemd mee worden. Maar waar begin je?

“Het is niet mijn schuld dat mijn schilderijen niet verkopen. Maar de tijd zal komen dat de mensen beseffen dat ze meer waard zijn dan de verf.” Dat zei Van Gogh. Als je zelf kunstenaar bent, ken je dit probleem misschien. Maar tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden om je eigen werk te verkopen, of je nu schilder, tekenaar, fotograaf of beeldhouwer bent. Met je eigen webshop kun je zelfs geld verdienen met je kunst.

Een webshop voor kunst bouwen

Nadat je de registratie in STRATO Webshop hebt voltooid, kun je meteen aan de slag en je eigen webshop bouwen. In principe lijkt die veel op webshops voor mode of levensmiddelen. Er is maar één cruciaal verschil: de productpresentatie is aanzienlijk belangrijker. De afbeelding is immers zélf het product. Je winkel moet de kunstgeïnteresseerde klant visueel aanspreken en tegelijk je werk op de voorgrond plaatsen. Kies daarom een neutraal, ingetogen designsjabloon dat veel ruimte biedt voor afbeeldingen, zoals een van de Essence-sjablonen.

STRATO Webshop Now: kies een geschikt thema om je kunst te presenteren
Kies bij voorkeur een minimalistisch thema.

De eerste indruk telt: foto’s met scherptediepte en een neutrale achtergrond

Voordat je met de eigenlijke webshop begint, moet je goed nadenken over de presentatie van je foto’s of kunst. Digitale foto’s kun je uiteraard heel gemakkelijk als productfoto uploaden naar de webshop. Maar analoge producten moet je eerst fotograferen. Je kunt hiervoor een hoekje in je huis of atelier inrichten, waar je elk kunstwerk nauwkeurig kunt fotograferen. Met een statief en een neutrale witte of zwarte achtergrond bereik je heel goede resultaten.

Sculpturen of beeldhouwwerken fotografeer je het best voor een neutrale achtergrond, waarbij je een grote diafragmaopening in de camera instelt. Daardoor is de achtergrond onscherp. Voor al deze foto’s zijn tijd en geduld doorslaggevend. Alleen zo maak je echt aantrekkelijke productfoto’s, die ervoor zorgen dat je klant op het eerste gezicht verliefd raakt op je werk.

Let op: watermerk toevoegen!

Kunstwerken verkopen op internet brengt wel een risico met zich mee. Vooral als het gaat om beeldende kunst op papier – schilderijen, karikaturen, foto’s – kan je klant de afbeelding in principe gratis downloaden, uitprinten en aan de muur hangen. Om te voorkomen dat dit met je werk gebeurt, is het zinvol een watermerk toe te voegen vóór je een foto naar de webshop uploadt. Het programma Visualwatermark voor Windows en MacOS helpt hierbij. Daarmee kun je gemakkelijk veel afbeeldingen tegelijk watermerken. Op deze manier zijn de beelden weliswaar niet tegen kopiëren beschermd, maar wel onaantrekkelijk voor zulke ‘kunstdieven’.

Watermerk voor je foto's of andere kunstobjecten als bescherming tegen illegale downloads
Een watermerk beschermt je kunst tegen illegale downloads.

Beperk tekst tot de essentie

Misschien ben je geneigd om je klanten precies te beschrijven wat er op de afbeelding van het product te zien is. Toch is het beter dat niet te doen en te kijken hoe de websites van grote galerijen of succesvolle kunstwebsites dat doen. Die laten de kunstwerken namelijk meestal voor zichzelf spreken en hun effect op de klant uitoefenen. Ze geven alleen basisgegevens, zoals de gebruikte materialen, het formaat, de bewerking en de oplage (bij drukwerk).

Bovendien kan het voor de klant interessant zijn om iets te weten te komen over je werkwijze en het scheppingsproces. De interpretatie van de inhoud moet je helemaal aan de bezoekers van je winkel overlaten. Zij weten zelf immers het best wat hen aanspreekt en wat niet.

STRATO Webshop Now: je kunst aantrekkelijk aanbieden
Een minimalistische beschrijving is meestal voldoende.

Vergeet SEO niet

Een betere vindbaarheid van je producten in zoekmachines is essentieel, zowel voor Google als voor de zoekfunctie op je eigen site. Daarom moet je toch wat informatie ‘onzichtbaar’ toevoegen. Enerzijds kun je op de afzonderlijke productpagina’s zoektermen definiëren onder ‘Trefwoorden voor de zoekfunctie’, zodat klanten je werk kunnen vinden binnen de zoekfunctie van je webshop. Anderzijds kun je in de editor een paginabeschrijving toevoegen aan de afzonderlijke webshop-subpagina’s. Die verschijnen op Google en worden ook door Google beoordeeld.

Tip: maak verschillende subpagina’s met veel tekst over jou en je creatieve proces, je atelier, je motivatie, je carrière enzovoort. Zo bevat je website aanzienlijk meer tekst die zoekmachines kunnen beoordelen. Dit verhoogt de trefkans. Bovendien kun je erover denken een van de hogere webshoppakketten Pro of Ultimate te kiezen. Hiermee kun je jouw kunstwerken ook direct verkopen via bol.com, Amazon, eBay en Marktplaats.

STRATO Webshop Now: pagina-instellingen voor SEO gebruiken.
Je kunt de pagina-instellingen voor zoekmachineoptimalisatie gebruiken.

Social media en personality zijn belangrijk

De online kunstmarkt is groot en er zijn veel concurrenten. Verkopers van massaproducten kunnen via de prijs opvallen, maar die optie heb je natuurlijk niet. Daarom moet je andere mogelijkheden benutten. Als kunstenaar ben je waarschijnlijk iemand in wie mensen persoonlijk geïnteresseerd zijn, dus is het erg verstandig om jezelf en je werk op Instagram te promoten. Andere sociale media kunnen ook geschikt zijn, maar omdat Instagram vooral om afbeeldingen draait, is het een erg dankbaar medium voor de kunstsector. Offline moet je natuurlijk ook voet aan de grond proberen te krijgen in de kunstscene of op beurzen. Het draait erom dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent en jezelf en je werk laat zien. Ook vestig je zo de aandacht op je webshop.

Je eigen kunstwebshop starten?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie