Brouwerij ‘t Maatje b(r)ouwt bier en doordachte website

Brouwerij ‘t Maatje b(r)ouwt bier en doordachte website

Wat doe je als je bierhobby escaleert in een brouwerij? Je schaft een eigen domein aan en bouwt een bruisende website. Brouwerij ‘t Maatje maakte met WordPress een professionele bedrijfssite inclusief biershop. Mede-oprichter Garikai legt uit waarom hun website zo cruciaal voor hen is.

Brouwerij ‘t Maatje in een notendop:

De website van Brouwerij 't Maatje  "brouwerijhetmaatje.nl"

Hoe is het idee voor brouwerij ‘t Maatje ontstaan?

Na jarenlang bier gedronken te hebben, leek het ons een leuk idee om zelf bier te gaan brouwen. In de eigen keuken begonnen we met een starterspakket en brouwden we een tripel-bier. Hierna kregen we de smaak te pakken en begonnen we steeds meer te brouwen. Zoals altijd wanneer een hobby escaleert, wilden we er graag ons beroep van maken. Zodoende zijn we bij lokale brouwerijen gaan kijken of we op grote schaal een van onze bieren konden gaan brouwen. Hierna hebben we een BV opgericht en lanceerden we een website. Vervolgens kwamen onze bieren in lokale winkels te liggen en werden we geschonken in de plaatselijke kroegen.

Een van de brouwers – Garikai – heeft zelf een achtergrond in de online wereld en was er dus van overtuigd dat een brouwerij een goede website moet hebben om publiek te trekken en naamsbekendheid te vergaren.

Hoe ben je bij STRATO uitgekomen en waarom WordPress?

De broer van Garikai – Jelger – had al een STRATO account en dat beviel goed. Om die reden hebben we brouwerijhetmaatje.nl ook bij STRATO ondergebracht.

Alternatieven voor WordPress hebben we eigenlijk niet overwogen. We hadden al wat WordPress ervaring en het is gewoon een top-CMS om op een eenvoudige en goedkope manier een website in de lucht te krijgen.

Wat zijn je ervaringen met WooCommerce en andere plug-ins?

WooCommerce werkt echt top. Voor een beginnend ondernemer is het een goede oplossing. Je moet wel enige technische kennis hebben, maar als je al ervaring met WordPress hebt, krijg je ook WooCommerce snel onder de knie. Grote e-commercepartijen moeten naar mijn mening altijd een eigen platform bouwen om door te kunnen ontwikkelen, maar voor wie klein begint, is WooCommerce perfect.

We gebruiken heel veel plug-ins: contactformulier, cookies/GDPR, Google Analytics om een aantal te noemen. Vooral een Analytics-tool is noodzakelijk om de voortgang van je website in de gaten te houden. Overige plug-ins zijn redelijk uitwisselbaar. Wil je een contactformulier? Zoek dan gewoon naar de meest gedownloade plug-in.

Waar liep je tegenaan bij het maken van je site? 

Op zich ging het goed. Het inrichten van de webshop was nog wel een uitdaging, mede omdat WooCommerce in het Engels was. Hierdoor moesten we in de bron zelf vertalingen doorvoeren.

Daarnaast was het omzetten van HTTP naar HTTPS een flinke klus. Er stonden hier en daar nog wat oude HTTP-bestanden verstopt, waardoor de volledige omzetting naar een veilige omgeving tijdrovend was. Maar uiteindelijk is ook dit gelukt!

Ook nu steken we nog veel tijd in de website, maar we doen het onregelmatiger. Soms werken we wekenlang niet aan de site, soms wekenlang juist heel intensief.

Welke rol speelt SEO voor jullie? 

SEO is met afstand onze belangrijkste strategie om traffic naar onze website te halen. Door heel veel te bloggen over bier – en simpele vragen te beantwoorden – proberen we zo hoog mogelijk te ranken in Google. We schrijven hele praktische blogs over bier en over het brouwproces:

  • Hoe maak je bierglazen schoon?
  • Waarom komt mijn vergisting niet op gang?
  • Kan bier over de datum raken?

We zien aan onze trafficcijfers dat dit heel goed werkt. 

Hoe organiseer je de marketing voor brouwerij ‘t Maatje?

SEO is voor ons het belangrijkst. Verder zijn we actief op Facebook en vooral ook Instagram. Het beste werkt toch wel mensen op de foto. Als we iemand posten die bier drinkt, levert dat meer interactie op dan een foto van een biertje. Verder zien we dat humor en een verhaal goed bij mensen aankomt. Of een post waarbij je duidelijk de interactie aangaat. Het moet mensen echt aanspreken.

Welk advies zou je mensen geven die plannen hebben voor een vergelijkbare website?  

Zorg dat je een overzichtelijke, duidelijke website hebt. En als je meer traffic naar je website wilt hebben, zul je een strategie moeten hebben. Zet je in op SEO? Op SEA? Verdiep je hierin, want een website alleen is niet voldoende.

Bereiken jullie online ook mensen die jullie bier nog niet kenden?

Bier is een “low involvement” product. Wanneer je een biertje bestelt, loop je maar een heel klein risico. Indien je het niet lekker vindt, gooi je het weg, maar dan ben je slechts een paar euro kwijt. Dus er bestellen zeker mensen bij ons, die ons bier nog nooit gedronken hebben. Juist om het eens te proberen.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? 

Wij willen ook in de komende jaren mooie bieren blijven maken, plezier hebben in onze hobby en mensen blijven informeren met leuke content over bier en het brouwen ervan.

Ben je nog op zoek naar hosting voor je WordPress site?

Naar onze WordPress pakketten

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie