Geld verdienen met een website, hoe doe je dat? (2)

Geld verdienen met een website, hoe doe je dat? (2)

Een website in de lucht houden kost tijd en geld. Des te mooier als je website niet alleen een kostenpost is maar ook iets oplevert. In dit artikel lopen we een aantal populaire verdienmodellen langs. 

In een eerder artikel gingen we al in op advertenties. Een goed bezochte website is immers interessant voor adverteerders die hun producten of diensten onder de aandacht willen brengen. Er kleven echter ook nadelen aan. Zo zorgen advertenties voor een langere laadtijd van je website en maken deze optisch een stuk minder mooi. Bovendien heb je niet altijd de regie over de inhoud. In het ergste geval hebben de advertenties niets met het thema van je site te maken of staan daar zelfs haaks op. Ook moet je er rekening mee houden dat een site die nog niet zoveel bezoekers trekt, weinig inkomsten uit advertenties genereert. 

Timmer je aan de weg als blogger of houd je er een persoonlijke website op na, zijn er wel degelijk andere lucratieve opties om meer rendement uit je site te halen. De belangrijkste mogelijkheden zetten we hier voor je op een rij.  

Affiliate links

Bij uitstek geschikt voor bloggers zijn affiliate links, omdat je doelgericht producten kunt aanbevelen die bij jouw onderwerp passen. Voor mensen die via jouw link iets kopen, ontvang je vervolgens een percentage van de opbrengst. Twee laagdrempelige affiliate netwerken zijn bol.com en Amazon, maar afhankelijk van wat je wilt promoten kun je ook naar partijen als Tradetracker, AWIN, PayPro, Daisycon en CJ Affiliate kijken. Of je checkt simpelweg of bedrijf X een “affiliate program” heeft waarvoor je je kunt aanmelden. 

Belangrijk is dat je transparant communiceert dat je aan je productaanbevelingen verdient, zodat je bezoekers zich niet misleid voelen. Ook moet je openheid geven over de cookies waarmee je bezoekers volgt. Vanzelfsprekend doe je er goed aan om alleen producten of diensten aan te bevelen waar je goede ervaringen mee hebt, aangezien je anders je geloofwaardigheid op het spel zet. Grote aantallen affiliate links kunnen bezoekers bovendien afschrikken, wanneer zij de indruk hebben dat je enkel op hun geld uit bent. 

Toch kun je op den duur zeker rendement halen uit affiliate links. Wel zul je nog steeds kwalitatief hoogstaande content zoals reviews en productvergelijkingen moeten leveren om je bezoekers te overtuigen.

Premium content

Of mensen ook zouden betalen om je artikelen te lezen is voor een blogger de ultieme proef op de som. Zijn jouw teksten zeer gewild, kun je ze als premium content achter een “betaalmuur” aanbieden. Maar het hoeft niet eens om het geschreven woord te gaan, hetzelfde principe kun je toepassen op e-books, podcasts, video’s en andere creaties die je exclusief met betalende bezoekers deelt. Een andere optie is om betalende bezoekers eerder toegang tot je nieuwste werk te geven. Dit verhoogt natuurlijk wel je werkdruk, aangezien betalende bezoekers ook waar willen zien voor hun geld.

Paid content aanbieden 

Als je graag in de pen klimt, kun je ook voor andere websites schrijven. Dat is tevens een mogelijkheid om naamsbekendheid te verwerven en je site te promoten. Hiervoor moet je bij de verantwoordelijke redactie polsen welke onderwerpen gewild zijn. Let er alleen wel op dat je geen “dubbele content” creëert door sterk op je eigen webteksten terug te vallen. Beheers je meerdere talen, ben je op dit vlak in het voordeel, omdat je dan je actieradius sterk kunt vergroten.   

Met het juiste bereik kun je ook bedrijven benaderen om tegen betaling over hen te schrijven, bijvoorbeeld over een dienstverlening of evenement dat ze organiseren. Zolang jij aannemelijk kunt maken dat dit voor het bedrijf in kwestie een aantrekkelijke optie is, zullen zij je artikel graag sponsoren. Het helpt als je hun een mediakit kunt sturen met details over je maandelijkse traffic, volgers op social media en demografische feitjes. 

Als je een kenner op een bepaald gebied bent en je graag je mening over nieuwe producten geeft, kun je dit wellicht ook tegen betaling doen. Veel producenten bieden hun waren namelijk aan bloggers aan om ze te laten beoordelen. Zij profiteren graag van jouw bereik en invloed op jouw volgers. Is kokkerellen bijvoorbeeld jouw niche, kun je ook af en toe – met of zonder speciale kortingscode – reviews over de nieuwste keukenapparaten schrijven.

Cursussen en webinars

Ben je een autoriteit binnen je vakgebied? Dan kun je via je website betaalde cursussen en webinars aanbieden. In de regel leveren deze meer op dan e-books waarin je je expertise deelt. Wel zul je zelf de lessen voor een cursus moeten bedenken en ook aanvullend materiaal zoals downloads en oefenvragen moeten leveren. Gebruik je WordPress, kun je het gebruik van een plug-in als MemberPress of LearnDash overwegen. Daarmee kun je je cursussen in een eigen leeromgeving aanbieden en beheren. Vergelijkbaar maar meer interactief zijn live webinars. Hier kun je vrij je kennis delen en direct vragen van deelnemers beantwoorden. 

Een shop toevoegen aan je site

Als je eenmaal een goedlopende website hebt, kun je er ook een shop aan toevoegen. Wat je wilt verkopen, hangt af van je niche, het soort website en de hoeveelheid tijd en energie die je er wilt instoppen. Heb je een foto- of kunstblog? Verkoop dan professionele afdrukken van je mooiste werk. Als geluidstechnicus kun je wellicht door jou aanbevolen apparatuur aanbieden. Je kunt ook denken aan je eigen merchandise in de vorm van t-shirts, hoodies, tassen en mokken. 

Bij het verkopen van niet-digitale producten komt natuurlijk ook inkoop, verpakking, verzending en facturatie kijken. Als je daar geen trek in hebt, is een dropshipping webshop het overwegen waard. Bij een aankoop stuurt de producent, groothandel of leverancier producten rechtstreeks naar het adres van jouw klant. Jij hoeft dus geen magazijn van je woonkamer te maken of je te druk te maken om de logistiek. 

Gebruik je overigens WordPress, is het opzetten van een shop technisch gezien geen kunst meer. Je installeert simpelweg de juiste plug-in. Wil je klein beginnen, is WooCommerce bijvoorbeeld een laagdrempelige mogelijkheid om een eigen shop op te zetten. Tot de groep van tevreden gebruikers horen onder meer het team achter Brouwerij ‘t Maatje. Zij koppelden succesvol een eigen biershop aan hun website:

WooCommerce werkt echt top. Voor een beginnend ondernemer is het een goede oplossing. Je moet wel enige technische kennis hebben, maar als je al ervaring met WordPress hebt, krijg je ook WooCommerce snel onder de knie. 

Je website doorverkopen

Dit klinkt wellicht als het kind met het badwater weggooien. Heb je echter handigheid in het bouwen en laten groeien van websites, kun je deze ook verzilveren – mits je een koper vindt natuurlijk. Online vind je meerdere veilingsites zoals Flippa en Empireflippers, maar ook Nederlandse sites zoals Webshopovername treden als bemiddelaar bij de verkoop op (ook voor websites). Zelfs als je nu niet van plan bent je website van de hand te doen, is het van voordeel om te weten dat deze optie bestaat, mocht je er op een later moment niet langer tijd in kunnen of willen steken. 

Donaties

Tot slot kun je ook geld verdienen met je blog of website door virtueel je hand op te houden. Je hoeft natuurlijk niet te bedelen, in WordPress kun je bijvoorbeeld door middel van een plug-in heel eenvoudig een donatieknop toevoegen. Sympathiseren je bezoekers al met je site en jouw doel, hoef je slechts nog een beroep te doen op hun vrijgevigheid. Het is aan te raden om je te verdiepen in verschillende donatiemogelijkheden. Sommige aanbieders bieden je bijvoorbeeld ondersteuning bij het versturen van mails aan volgers.

De aanhouder wint

Je eigen website is in de regel geen manier om snel rijk te worden. De ervaring leert – ook van onze eigen klanten – dat je hard zult moeten werken en er veel tijd in moet steken, voordat de kassa rinkelt. Als je echter met passie aan je blog of website werkt, is er geen reden om het niet te proberen! 

Ben je nog op zoek naar hosting voor je WordPress site?

Naar onze WordPress pakketten

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie