Content voor je website: foto’s

Content voor je website: foto’s

Als je een website bouwt, spelen foto’s een belangrijke rol. Ze maken de tekst begrijpelijker, ondersteunen de inhoud en geven je bezoekers een indruk van je producten of diensten. Met individuele en goede foto’s versterk je jouw geloofwaardigheid en val je op tussen de concurrentie. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van je foto’s? Hoe creëer je een eigen stijl?

Stockfoto’s of eigen foto’s

Er zijn verschillende manieren om foto’s voor je website te verkrijgen. Je kunt de foto’s bijvoorbeeld kopen bij een stockfotobureau, zoals Shutterstock of Fotolia. Ook kun je gratis, rechtenvrije foto’s gebruiken. Dit is een van de goedkoopste oplossingen, maar je zult dezelfde foto’s waarschijnlijk ook op andere websites zien.

Als je een professionele fotograaf inhuurt of je eigen foto’s maakt, worden de foto’s natuurlijk individueel op je behoeften afgestemd. Dit kost meer tijd en geld.

Welke optie je ook kiest: zorg ervoor dat je de bijbehorende licentieovereenkomsten, auteursrechten en gebruiksrechten goed leest – anders kan het duur worden! Er zijn diverse voorbeelden van mensen die juridische problemen kregen na het gebruiken van een foto op bijvoorbeeld Twitter.

Stockfoto-aanbieders hebben vaak verschillende licentievoorwaarden. In de regel moet je de licentie en de naam van de auteur direct onder de foto of in je imprint vermelden. Hier lees je nog meer over fotovalkuilen op internet.

Welke foto’s zijn goed?

Als je foto’s kiest, mag je best een beetje kieskeurig zijn. Het gaat immers om je eigen website. Dit zijn de belangrijkste aspecten waar je op moet letten:

  • Gebruik foto’s van hoge kwaliteit. Het motief mag niet pixelachtig zijn en moet gemakkelijk te herkennen zijn. Maak je zelf foto’s? Zorg er dan voor dat de belichting goed is en er genoeg details te zien zijn.
  • Grote fotobestanden hebben een negatief effect op de laadtijd van je website. Dit is vervelend voor de gebruiker. Ook wordt het niet gewaardeerd door zoekmachines. Daarom: maak de foto slechts zo groot als nodig is en houd de bestandsgrootte klein. Sla de foto’s vooraf op met een beeldbewerkingsprogramma in het formaat waarin ze moeten worden weergegeven.
Met de functie ‘Opslaan voor web’ kun je foto’s in Photoshop optimaliseren voor je website
  • Google en andere zoekmachines letten bij het ranken van websites ook op afbeeldingen. Een beschrijvende bestandsnaam draagt bij aan je positie in de zoekresultaten. Dus in plaats van ‘foto-21.jpg’ kun je beter ‘cappuccino.jpg’ als bestandsnaam hanteren. Bovendien moet je de alt-tag en de beschrijving voor elke afbeelding toevoegen. De alt-tag wordt weergegeven als de foto niet kan worden geladen. Deze tag beschrijft kort wat er op de foto te zien is. De beschrijving helpt de zoekmachines om de foto te indexeren en te matchen met de zoekopdrachten.
  • Gebruik consistente afmetingen en beeldformaten op je website om een visueel aantrekkelijke ervaring voor je bezoekers te creëren. Voor kleinere foto’s in de tekst kun je een grootte van ongeveer 300 pixels aanhouden. Grotere foto’s in de galerij zijn 500 tot 1000 pixels. De uiteindelijke grootte van de foto’s wordt bepaald door het design van je website.

Creëer een eenduidige stijl

Foto’s zorgen er niet alleen voor dat je website er goed uitziet. In het ideale geval hebben ze ook een gemeenschappelijk thema. Door gebruik te maken van foto’s die dezelfde inhoud of visuele eigenschap hebben, kun je een eigen visuele wereld creëren. Je kunt bijvoorbeeld je merk steeds opnieuw laten verschijnen, met een pen in je merkkleur of een beker met je logo erop. Ook is een individuele stijl mogelijk via het fotoperspectief, bijvoorbeeld door vaak gebruik te maken van macro- of vogelvluchtopnamen.

Onze Sitebuilder beschikt over een uitgebreide beeldbank

Met je visuele imago verhoog je de herkenningswaarde van je merk of je bedrijf. Het is bovendien een manier om je van de concurrentie te onderscheiden. Daarnaast ondersteunt het je merkwaarden en straalt het een bepaalde stemming uit naar je doelgroep. Kies de foto’s dus zorgvuldig uit, waarbij je erop let wat je wilt uitstralen. Sterk belichte, heldere foto’s met heldere vormen zien er bijvoorbeeld zeer modern en exclusief uit. Foto’s met daarop veel mensen geven juist een persoonlijke indruk.

Met kleurrijke foto’s en stralende mensen geef je je website cachet

Met de STRATO Sitebuilder kun je bijzonder eenvoudig je website op een visueel aantrekkelijke manier vormgeven. Hierbij kun je foto’s gemakkelijk naar de gewenste locatie slepen en neerzetten. Daarnaast heb je keuze uit veel gratis afbeeldingen.

Zoekwoorden: , ,

Delen

  1. Avatar

    Anne zei op

    Hoe krijg je tekst naast een afbeelding?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide

      Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Anne,

      Bedankt voor je vraag. Je kunt als je tekst bewerkt rechtsboven in de “tekst editor” op het het plusje (kolom toevoegen) klikken. Het tekstveld wordt daardoor in tweeën gesplitst. Vervolgens sleep je één van de foto-elementen naar het lege veld om een afbeelding toe te voegen. Zo kun je tekst en afbeeldingen naast elkaar weergeven. Ik hoop dat deze info je verder kon helpen.

      Hartelijke groet,

      Jorrit van der Heide

      Beantwoorden
  2. Avatar

    Richard zei op

    In Sitebuilder kun je bij Instellingen Algemeen een afbeelding selecteren, welke getoond wordt wanneer er vanaf social media naar je site gelinkd wordt, denk aan Facebook of LinkedIn. Ik heb dat ingesteld, maar waarom wordt die geselecteerde afbeelding dan niet getoond op LinkedIn en Facebook en Hotmail?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide

      Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Richard,

      Bedankt voor je vraag. Vervelend dat de geüploade afbeelding niet in de link-preview van social media wordt getoond. Het handigst is dat onze klantenservice direct even met je meekijkt om een oplossing te vinden. Zij hebben inmiddels een ticket voor je aangemaakt en nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Hartelijke groet,

      Jorrit van der Heide

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie