Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 25 april 2019

Content voor je website: foto’s

Als je een website bouwt, spelen foto’s een belangrijke rol. Ze maken de tekst begrijpelijker, ondersteunen de inhoud en geven je bezoekers een indruk van je producten of diensten. Met individuele en goede foto’s versterk je jouw geloofwaardigheid en val je op tussen de concurrentie. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van je foto’s? Hoe creëer je een eigen stijl?

Stockfoto’s of eigen foto’s

Er zijn verschillende manieren om foto’s voor je website te verkrijgen. Je kunt de foto’s bijvoorbeeld kopen bij een stockfotobureau, zoals Shutterstock of Fotolia. Ook kun je gratis, rechtenvrije foto’s gebruiken. Dit is een van de goedkoopste oplossingen, maar je zult dezelfde foto’s waarschijnlijk ook op andere websites zien.

Als je een professionele fotograaf inhuurt of je eigen foto’s maakt, worden de foto’s natuurlijk individueel op je behoeften afgestemd. Dit kost meer tijd en geld.

Welke optie je ook kiest: zorg ervoor dat je de bijbehorende licentieovereenkomsten, auteursrechten en gebruiksrechten goed leest – anders kan het duur worden! Er zijn diverse voorbeelden van mensen die juridische problemen kregen na het gebruiken van een foto op bijvoorbeeld Twitter.

Stockfoto-aanbieders hebben vaak verschillende licentievoorwaarden. In de regel moet je de licentie en de naam van de auteur direct onder de foto of in je imprint vermelden. Hier lees je nog meer over fotovalkuilen op internet.

Welke foto’s zijn goed?

Als je foto’s kiest, mag je best een beetje kieskeurig zijn. Het gaat immers om je eigen website. Dit zijn de belangrijkste aspecten waar je op moet letten:

Met de functie ‘Opslaan voor web’ kun je foto’s in Photoshop optimaliseren voor je website

Creëer een eenduidige stijl

Foto’s zorgen er niet alleen voor dat je website er goed uitziet. In het ideale geval hebben ze ook een gemeenschappelijk thema. Door gebruik te maken van foto’s die dezelfde inhoud of visuele eigenschap hebben, kun je een eigen visuele wereld creëren. Je kunt bijvoorbeeld je merk steeds opnieuw laten verschijnen, met een pen in je merkkleur of een beker met je logo erop. Ook is een individuele stijl mogelijk via het fotoperspectief, bijvoorbeeld door vaak gebruik te maken van macro- of vogelvluchtopnamen.

Onze Sitebuilder beschikt over een uitgebreide beeldbank

Met je visuele imago verhoog je de herkenningswaarde van je merk of je bedrijf. Het is bovendien een manier om je van de concurrentie te onderscheiden. Daarnaast ondersteunt het je merkwaarden en straalt het een bepaalde stemming uit naar je doelgroep. Kies de foto’s dus zorgvuldig uit, waarbij je erop let wat je wilt uitstralen. Sterk belichte, heldere foto’s met heldere vormen zien er bijvoorbeeld zeer modern en exclusief uit. Foto’s met daarop veel mensen geven juist een persoonlijke indruk.

Met kleurrijke foto’s en stralende mensen geef je je website cachet

Met de STRATO Sitebuilder kun je bijzonder eenvoudig je website op een visueel aantrekkelijke manier vormgeven. Hierbij kun je foto’s gemakkelijk naar de gewenste locatie slepen en neerzetten. Daarnaast heb je keuze uit veel gratis afbeeldingen.

De Auteur:

Auteur: Ann-Christin Schmitt

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Tobias Mayer
Schrijft over het laatste nieuws uit het bedrijf

Oliver Meiners
Schrijft over onderwerpen die voor jou als STRATO klant belangrijk zijn

Daniël de Swart
Project manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers