Blacklist of whitelist? De portier voor je mail

Blacklist of whitelist? De portier voor je mail

Een dubieus bedrijf uit Abu Dhabi wil je gekleurde pilletjes verkopen? Je krijgt aanbiedingen van bedrijven waarvan je de namen niet eens kunt uitspreken? Al deze ongewenste e-mails kun je gemakkelijk uit je postvak weren. Tegelijkertijd kun je ervoor zorgen dat e-mails die je wél wilt lezen, nooit tegengehouden worden. Hoe? Met een blacklist en een whitelist.

Zwart of wit? Mails uitsluiten of doorlaten

In de STRATO klantenlogin kun je bepaalde e-mailadressen op een black- of whitelist zetten. Daarvoor ga je naar E-mail → instellingen en open je in de instellingen van het postvak de optie black- en whitelist. Je postvak wordt uitgerust met een ‘virtuele portier’, die alleen e-mails doorlaat als ze op je gastenlijst staan.

Black- en whitelist in de STRATO klantenlogin
In de STRATO klantenlogin kun je een blacklist en een whitelist aanmaken. Hier vind je ook alle informatie hoe je dat precies doet.

De blacklist als portier van je postvak

Met een blacklist maak je een einde aan vervelende reclamemails, phishing en spam. Ze komen niet eens in je postvak terecht, en dus óók niet in je spam-map. Wij raden je aan om alleen afzenders op de blacklist te zetten van wie je zeker weet dat ze onbetrouwbaar zijn.

Een voorbeeld

Om e-mails van dubieuze aanbieders met vage aanbiedingen uit je postvak te houden, zet je ze op de blacklist:

Een adres toevoegen aan de blacklist
Spam-mails hebben geen kans meer: jij bepaalt, welke e-mails nooit in je postvak aankomen.

De whitelist als gastenlijst

Vertrouw je een afzender onvoorwaardelijk en wil je zeker weten dat deze e-mails altijd in je postvak terechtkomen? Dan kun je de whitelist gebruiken. Daarmee leid je e-mails die je beslist wilt ontvangen langs de virusscanner.

Een voorbeeld

Stel, je wacht met spanning op reacties op enkele sollicitatiebrieven. Om ervoor te zorgen dat een positief antwoord niet in je spam-map terechtkomt en meteen in je inbox verschijnt, zet je de adressen op de whitelist. Reacties op je brieven worden dan niet geblokkeerd, maar landen direct in je postvak.

E-mailadres aan de whitelist toevoegen
Om er zeker van te zijn dat een reactie op je sollicitatie direct in je inbox komt, kun je een adres op de whitelist zetten. In dit voorbeeld belanden alle e-mails van afzenders met het woord “sollicitatie” in het gedeelte voor het apestaartje, direct in je postvak.
STRATO op je whitelist
Stel, je solliciteert bij STRATO en wilt ons antwoord niet missen. Dan kan je whitelist-instelling er zo uitzien.

Wees voorzichtig!

Zorg ervoor dat je je instellingen voor je black- en whitelist zeer nauwkeurig formuleert. Zet je bijvoorbeeld e-mails van een bepaalde webshop op de blacklist? Dan ontvang je weliswaar geen reclame meer, maar ook geen belangrijke zakelijke informatie, zoals wijzigingen in de algemene voorwaarden. Ongewenste reclamemails of nieuwsbrieven kun je daarom veel beter tegenhouden door je af te melden. Vrijwel altijd bevat de nieuwsbrief of e-mail hiervoor een link. Meestal staat die helemaal onderaan.

Ook met de whitelist moet je behoedzaam omgaan. Als je bepaalde whitelist-instellingen kiest, komen e-mails die daaraan voldoen zonder viruscontrole in je postvak terecht. Het risico bestaat dan dat je berichten ontvangt die schadelijke inhoud bevatten. Zo’n e-mail kun je gewoonlijk zonder problemen lezen, maar als er een link of bijlage in zit, moet je deze niet zomaar aanklikken.

Je ziet het: het is altijd zinvol om inkomende e-mails te beheren. Maar we raden je aan om zorgvuldig te controleren welke berichten je ongefilterd in je postvak laat binnenkomen en welke e-mails je rigoureus blokkeert.

Zoekwoorden: , ,

Delen

  1. Swallow zei op

    Jorrit, ik schreef dit vraag onderaan datzelvde artikel: in het webmail is er dus geen menu om bij het junk/spam instellingen te komen.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Neem me niet kwalijk, dat had ik helemaal over het hoofd gezien. Om de instellingen te wijzigen moet je in de klantenlogin zijn en niet in Webmail zelf. Ga naar E-mail → instellingen en open vervolgens de instellingen van het betreffende postvak. Hier vind je de optie Black- en whitelist die in het blogartikel wordt beschreven. Ik zal dit ook nog even in het bovenstaande artikel verduidelijken. Daarin is alleen sprake van de klantenlogin maar niet de exacte locatie.

      Beantwoorden
  2. Swallow zei op

    Ik heb n strato account met domeinnaam, en ik gebruik [verschillende] email accounts daarvan. Er komen emails binnen die door strato als ***spam*** worden aangemerkt. Ik kan, als ik webmail openen, niet vinden waar ik dit ongedaan kan maken, dat ik bij de betrokken mails kan terugdraaien als zijnde Niet Spam.

    Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie