Hoe maak ik verbinding met mijn Windows server via Remote Desktop?
Om je Windows server te kunnen beheren kan je gebruik maken van Remote Desktop. Deze ingebouwde functie van Windows Server maakt het mogelijk om op een veilige manier met je server te verbinden en deze te bedienen alsof je er direct voor zit.
Je hebt hiervoor een Remote Desktop Client nodig. Dit programma is voorgeïnstalleerd bij de meeste edities van Windows en is te vinden onder Start > Alle Programma's > Bureau-accessoires > Communicatie > Verbinding met extern bureaublad.
Voor Mac systeem kan je de volgende links gebruiken om de benodigde software te downloaden.
Verbinding maken
Vul als adres voor de server het IP-adres of de hostname van je server in. Deze gegevens kan je vinden in de klantenlogin van je server.
Opmerking: Mocht je op dit moment niet met de server kunnen verbinden, controleer dan of je met het internet verbonden bent en of eventueel een Firewall op je computer of in het netwerk de poort 3389 (TCP) blokkeert.
* Gebruikersnaam: Administrator
* Wachtwoord: het administrator-wachtwoord dat bij serverinstallatie is aangemaakt. Je kunt dit in je serverlogin onder Mijn Server > VM-Overzicht > Toegangsgegevens terugvinden.
Als je bestanden beveiligd van en naar je server wilt kopiëren, dan kan je bij het verbinden automatisch je lokale schijven met de server laten verbinden. Hetzelfde geldt voor printers of een aan de seriële poort aangesloten apparaat. Daarbij worden ook geluiden die op de server worden afgespeeld, op de lokale computer weergegeven.
Je beëindigt een Remote Desktop verbinding door je normaal af te melden op de server. Alternatief kan je ook het venster met de verbinding sluiten. In dat geval blijft de sessie op de server geopend en je op dezelfde plek verder werken als je de volgende keer verbinding maakt met de server. Let er echter wel op dat Remote Desktop verbinding maximaal 2 sessies gelijktijdig toelaat op één server.