Waarvoor heb je WordPress-tags eigenlijk nodig?

Waarvoor heb je WordPress-tags eigenlijk nodig?

Elk WordPress-artikel kan aan een categorie worden toegekend. Maar daarnaast kun je zogenaamde tags gebruiken. Wat zijn deze tags eigenlijk? Lees op ons blog hoe je tags effectief kunt gebruiken voor het sorteren en linken van inhoud in WordPress.

WordPress heeft een heel scala aan mogelijkheden om de inhoud doelgericht te organiseren. Naast de startpagina (die vaak chronologisch is opgebouwd) heb je de mogelijkheid om artikelen in categorieën te ordenen. Dat is handig omdat je bezoekers graag meer dan alleen de nieuwste artikelen op de startpagina willen zien. Ook kun je afzonderlijke pagina’s met content aanmaken. Een derde mogelijkheid bieden de zogenaamde trefwoorden ofwel tags. Je kunt ze voor elk artikel instellen en ze zijn erg handig om artikelen effectief te linken of om ze naar overzichtspagina’s te slepen.

WordPress-tags: flexibeler dan categorieën

Meestal wijs je een artikel toe aan één of meerdere WordPress-categorieën. Schrijf je bijvoorbeeld vaak over je reizen? Dan kun je elk artikel toewijzen aan een categorie genaamd ‘Vakantie’. WordPress maakt automatisch subpagina’s voor categorieën, zoals jouwblogdomein.nl/categorie/vakantie. Het artikel staat zowel hier als op de startpagina. Maar categorieën zijn lastig te beheren. Je zou voor ieder subthema een aparte categorie kunnen aanmaken, maar dat maakt zal je website alleen maar verwarrend. Daarom zijn tags zo handig. Die geven je een extra flexibele manier om je inhoud te sorteren. Je kunt ook gebruikmaken van massabewerking om ze achteraf snel te wijzigen. Dat doe je direct in het artikel of met een plug-in zoals Simple Tags.

Zo pas je je URL-structuur in WordPress aan
Met de tagbasis in de WordPress-instellingen onder ‘permalinks’ kun je de tagbasis (wat er in een URL komt te staan) wijzigen van ‘tag’ naar iets anders, bijvoorbeeld trefwoord.

Tags helpen bij het sorteren

Je kunt zo veel tags als je wilt aan een bericht toevoegen, maar ze moeten natuurlijk wel nut hebben. De tags worden bepaald door de inhoud van je artikel. Schrijf je over je laatste vakantie in IJsland en over het vervoer op het eiland? Dan kunnen tags als ‘IJsland’, ‘huurauto’, ‘openbaar vervoer’, ‘transport’ en ‘bus’ nuttig zijn. WordPress maakt nu automatisch tag-subpagina’s aan volgens het schema ‘jouwblogdomein.nl/tag/ijsland’ of ‘jouwblogdomein.nl/tag/huurauto’. Op deze pagina’s staan dan alleen de artikelen met de bijbehorende tags. Zodra je weer iets schrijft in de context van vakantie en vervoer, dan komt dat artikel ook op de tag-pagina ‘huurauto’ als je het van die tag voorziet. Zo kun je op een meer overzichtelijke manier content aanbieden. Schrijf je een ander artikel over een reis met autoverhuur, dan kun je meteen doorlinken naar de bijbehorende tag-pagina.

Leestips met tags

Veel thema’s of plug-ins bieden de mogelijkheid om aanbevelingen te geven via zogenaamde ‘related posts’ onder het artikel of in de zijbalk. Meestal is dit automatisch mogelijk, bijvoorbeeld met de plug-in ‘Related Posts by Categories and Tags’. Met behulp van de tags kun je heel nauwkeurig definiëren wat wel en wat niet moet worden weergegeven. Het is ook mogelijk om overzichtspagina’s te bouwen door de tags gewoon naar de pagina te slepen. Maak je bijvoorbeeld een subpagina ‘Scandinavië’? Dan kun je eenvoudig alle bijbehorende artikelen toevoegen via de gebruikte tags, zoals ‘IJsland’, ‘Noorwegen’ of ‘Zweden’. Dit scheelt veel werk, mits je je tags op orde hebt natuurlijk.

Dubbele tags – niet goed voor SEO

Er is wel een nadeel aan de tag-functie waar je op moet letten. Het is namelijk heel verleidelijk om veel tags te gebruiken om zeker te stellen dat bezoekers eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Niet iedereen gebruikt immers dezelfde begrippen. Je website vertoont dan binnen de kortste keren een wildgroei aan tags, terwijl dat nu precies is wat je moet vermijden.

De reden is simpel. Omdat WordPress voor elke tag een subpagina genereert, krijg je bij veelvuldig gebruik van tags problemen met de zoekmachineoptimalisatie vanwege de dubbele content. Zulke dubbele vermeldingen zijn niet goed voor je Google-ranking. Dat geldt vooral als je soortgelijke of zelfs identieke categorieën en tags gebruikt, zoals de categorie ‘IJsland’ en de tag ‘IJsland’. WordPress genereert dan twee subpagina’s over IJsland. In het ergste geval is de content op die pagina’s identiek, omdat je waarschijnlijk alle artikelen over IJsland met ‘IJsland’ tagt en ze natuurlijk ook in de categorie ‘IJsland’ plaatst. Houd dit SEO-struikelblok in de gaten en zorg er bijvoorbeeld voor dat de tag-pagina’s niet worden geïndexeerd door zoekmachines.

Voorbeeld van tags in het backend van WordPress.
Tags kunnen specifiek worden gebruikt als extra categorisering.

Gebruik je tags zinvol

Kortom, het is zaak om tags zorgvuldig te kiezen en om dubbele vermeldingen te vermijden. In principe moet je de tags doelgericht en beheerst gebruiken. Een tag moet precies beschrijven waar het artikel over gaat. Daarnaast is het slim om ‘synonieme tags’ te vermijden, want WordPress begrijpt natuurlijk niet dat ‘Reis IJsland’ en ‘Vakantie IJsland’ hetzelfde betekent. Het resultaat is dan dus dat je twee identieke overzichtspagina’s hebt. Dat is veel te chaotisch. Het is ook zinvol om bestaande tags regelmatig te hergebruiken als je bijpassende nieuwe content schrijft. Zo kun je de tag-functie ook gebruiken als subcategorisering om snel zo veel mogelijk artikelen aan een specifiek onderwerp te koppelen. Bijvoorbeeld onder het artikel of in de zijbalk.

Conclusie: geniet van tags, maar met mate

Over het algemeen zijn WordPress-tags een superhandige manier om de inhoud te organiseren naast de normale categorieën. Ze maken het mogelijk om snel overzichtspagina’s en linkblokjes te maken over een specifiek onderwerp. De voorwaarde is dan dat je de tags systematisch en logisch gebruikt. Bovendien is het uit oogpunt van zoekmachineoptimalisatie belangrijk dat de automatisch aangemaakte tag-subpagina’s van WordPress niet door Google worden geïndexeerd. Hiervoor bestaan trouwens handige plug-ins, zoals Yoast SEO of The SEO Framework. Een paar tips om je blog of website op te ruimen vind je hier.

Heb je nog geen eigen WordPress?

Naar de WordPress-pakketten
Zoekwoorden: , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.