SEO: 5 tips om je teksten beter te laten presteren in Google

SEO: 5 tips om je teksten beter te laten presteren in Google

Zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization, SEO) is nog steeds essentieel voor iedereen die op internet vindbaar wil zijn of online wil verkopen. In dit artikel geven we je vijf tips om van je teksten echte bezoekersmagneten te maken.

Je wilt natuurlijk dat je site hoog vermeld staat in zoekmachines (vooral in Google). En als je goede SEO-content schrijft, beloont Google je ook daadwerkelijk met zo’n hogere positie. Dat verhoogt dus de zichtbaarheid van je site, wat wederom het aantal bezoekers van je website kan verhogen of indirect de omzet van je webshop aanzwengelt.

Maar goede SEO-teksten schrijven is nog niet zo eenvoudig. Het draait niet alleen om keywords. En je kunt ook zeker niet zomaar een tekstje schrijven en er het beste van hopen. Het verwerken van SEO-zoektermen in je content is een vak apart. Dat vergt dus ervaring en ook een beetje creativiteit. Maar het begint allemaal met de doelgroep:

1. Relevantie: wat wil je doelgroep?

Voordat je begint met schrijven, is het essentieel om uit te zoeken wat je doelgroep wil en wat je bezoekers willen lezen. In grote lijnen zullen ze één van de volgende drie zoekintenties hebben:

  1. Informatief: dit is wanneer de doelgroep op zoek is naar antwoorden of informatie. Je bezoekers zoeken bijvoorbeeld naar ‘hosting met veel databases’.
  2. Navigeren: hierbij wil de gebruiker snel naar een website die hij al kent, bijvoorbeeld ‘STRATO website’.
  3. Transactioneel: dit is wanneer mensen iets willen kopen, bijvoorbeeld ‘.nl-domein kopen’.

Voordat je teksten schrijft, moet je weten wat je doelgroep wil. Willen ze ergens informatie over lezen? Of willen ze iets kopen? Je kunt vervolgens je teksten erop aanpassen en ervoor zorgen dat je relevante informatie biedt. 

Maar hoe kom je erachter wat je doelgroep zoekt? Er zijn diverse betaalde tools die je helpen, maar ook enkele gratis tools, zoals Google Suggest of Answer the Public.

Google vindt het zeer belangrijk dat websites mensen helpen om te vinden wat ze zoeken. Daarom hangt je SEO-succes af van de tijd die je investeert in het begrijpen van de zoekintentie.

Wat betekent dat concreet voor jou?

  • Gebruik zoekopdrachten als titels en in subkopjes in de tekst.
  • Kies telkens één zoekopdracht en schrijf vervolgens een heel artikel over dat onderwerp.
  • Optimaliseer productbeschrijvingen om aan te sluiten bij zoekopdrachten.

2. Gebruik de taal van je doelgroep

Om je doelgroep te kunnen bereiken, moet je ook hun taal kennen en beheersen. Zoekt je doelgroep naar een ‘goedkope 24-inch 16:10 monitor’, dan willen ze een voordelige 24-inch-monitor met een 16:10-beeldformaat. Je hoeft dan dus niet te schrijven over dure 32-inch-monitoren in UHD-formaat, want dat is een heel andere doelgroep.

Daarnaast moet je ook de woordenschat van de doelgroep kennen. Dat is vooral belangrijk als de doelgroep uit leken bestaat. Die gebruiken vaak andere termen dan kenners. Om een voorbeeld te geven: sommige mensen zoeken op ‘Italiaanse rode wijn’, anderen zoeken doelgericht op ‘Valpolicella’ of ‘Barolo’. 

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je als professional uitsluitend algemene zoektermen moet verwerken in je teksten. Integendeel, je kunt er in een extra alinea op ingaan en bijvoorbeeld een toelichting schrijven: ‘Een overzicht van alle Italiaanse rode wijnen’. Zo bied je enerzijds je publiek waardevolle extra informatie, anderzijds verwerk je zo beide zoektermen effectief in je teksten. 

3. Zoekwoorden zijn niet alles, kijk ook naar je metadata

Je moet het gebruik van SEO-relevante trefwoorden beslist niet overdrijven. Vroeger verwerkten copywriters zo vaak mogelijk hetzelfde keyword in een tekst. Dat is echter al lang niet meer relevant, het geldt tegenwoordig als ‘keyword stuffing’. Sterker nog, als Google zo’n tekst ziet, bestraft de zoekmachine de website soms met een lage ranking in de zoekresultaten. 

Zowel Google als je doelgroep willen dat de tekst zinvol is. Schrijf de tekst dus ‘normaal’. Gebruik de relevante trefwoorden alleen waar ze zinvol en leesbaar zijn, precies zoals je voor menselijke lezers zou doen. Schrijf de tekst dus niet voor Google, maar voor je lezers. 

Wat wél belangrijk is: de metagegevens. Die omvatten de paginatitel en de metabeschrijving, ze zijn om die reden uiterst belangrijk voor de zoekresultaten. Bij beide tekstjes heb je maar weinig ruimte. Houd ze daarom kort, relevant en informatief voor je bezoekers.

4. Kopjes zijn een krachtig hulpmiddel

Goede koppen en tussenkoppen verhogen het klikpercentage. Daarom gaan we nader in op dit onderwerp. Een goede titel verleidt tot doorklikken. Maar dan moet een bezoeker wel kunnen lezen wat hij verwacht. Niemand houdt van ronkende koppen waaronder geen zinvolle inhoud hangt. Gebakken lucht moet je áltijd vermijden. 

Koppen hebben veel potentie. Ze trekken de aandacht van je publiek, dus moeten ze relevant zijn. Met een goede kop kun je Google en je bezoekers direct vertellen waar je pagina over gaat.

Maar hoe schrijf je goede (tussen)koppen? Hier is een kleine checklist.

  • Zijn de koppen relevant? Passen ze bij de inhoud van het artikel en de alinea’s?
  • Staan de juiste zoekwoorden in de kop? Zijn ze geschikt voor het onderwerp en de doelgroep?
  • Wees eerlijk: zou je zelf op zo’n kop klikken?

De hoofdtitel (h1) is meestal identiek aan de paginatitel (in de metadata). Daarom heb je hetzelfde probleem: deze titel mag niet te lang zijn. Gebruik daarom voor de titel en de h1 niet meer dan 60 tot 70 tekens.

5. Je schrijft voor mensen

Google mag een prachtige tool zijn, maar uiteindelijk zijn het altijd menselijke bezoekers die je teksten lezen en je producten kopen. Neem daarom de juiste zoekwoorden en informatie op en zorg er altijd voor dat je tekst relevant blijft voor mensen. Zorg daarom dat je tekst de juiste informatie én toegevoegde waarde biedt. En vergeet niet dat Google één ding heel goed kan: lezen. De algoritmes van de zoekmachine doen niets anders dan mensen de meest geschikte en relevante inhoud voorschotelen. Schrijf dus altijd voor mensen, dan volgt Google vanzelf.

Conclusie

SEO draait grotendeels om ‘gezond verstand’. Toch vergeten heel veel mensen en SEO-bureaus dit. Ze richten zich op technische trucs, niet op de lezer. Op dit punt kun je een groot verschil maken. 

Wat daarnaast vaak wordt vergeten, is dat SEO nooit ‘klaar’ is. Je moet er continu aan werken. De technologie en algoritmes van zoekmachines veranderen telkens weer, net als de interesses van mensen. Wat gisteren nog relevant was, kan vandaag al niet meer meetellen. 

SEO zelf professioneel aanpakken?

Goede teksten schrijven is één ding, maar je wilt ook weten hoe je teksten scoren in Google en wat je concreet kunt verbeteren. Daarbij kunnen onze tools voor online marketing je helpen. Bijvoorbeeld door aantrekkelijke zoektermen te identificeren of de SEO-activiteiten van je concurrenten in de gaten te houden.

Naar onze online marketing-tools

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie