Het belang van mobiele optimalisatie van je website

Het belang van mobiele optimalisatie van je website

Als je een website hebt, is het absoluut essentieel dat die ook mobiel bruikbaar is. Waarom en hoe, dat lees je hier.

Inmiddels voltrekt zich bijna 55 procent van de wereldwijde website-verkeer via een mobiel apparaat. Het aandeel van internetgebruikers dat regelmatig met een smartphone of tablet online is, ligt met 80 procent nog eens duidelijk hoger. Mobiele gebruikers staan niet bekend om hun geduld wanneer websites mobiel niet optimaal presteren. Volgens onderzoek van Google komen namelijk maar liefst 61 procent nooit meer terug op een website als deze mobiel niet goed toegankelijk is.

Aangemoedigd door de industrie

In april 2015 voerde Google een update door. Die wijzigde de manier waarop websites in de zoekresultaten worden gerangschikt. Het doel hiervan was mobielvriendelijke sites te belonen, met als gevolg dat de minder goed geoptimaliseerde sites juist daalden in de ranking.

Deze gebeurtenissen dwongen iedereen die mobiele optimalisatie had genegeerd, hier alsnog aandacht aan te besteden. Het was immers vanaf dat moment duidelijk dat een website alleen nog hoog kan scoren als de site ook voor mobiele gebruikers goed te bedienen is.

Mobiel surfen heeft nu wereldwijd het surfen op de desktop verslagen. De trend naar mobiel blijft doorgaan en gebruikers geven de voorkeur aan hun smartphones en tablets boven een desktopcomputer. Voor veel gebruikers over de hele wereld is een mobiel apparaat zelfs de enige manier van internettoegang. Telefoons en tablets zijn immers relatief betaalbaar en zeer flexibel. Daarom vertrouwen veel mensen op mobiele toestellen voor hun dagelijks internetgebruik.

‘Mobile first’

Google stuurt aan op ‘mobile first indexing’ in zijn zoekmachineresultaten. Het erkent daarmee dat de meerderheid van de gebruikers mobiele apparaten gebruikt. Daarom kijkt het vooral naar mobiele versies van websites wanneer het om de ranking in de zoekresultaten gaat. Sinds de invoering heeft deze methode van zoekindexering een enorm effect gehad op mobielvriendelijke sites. Webbeheerders proberen hun site hoog in de ranking te houden, wat uit omvangrijk onderzoek uit 2018 bleek: ongeveer 75% van de websites was toen mobielvriendelijk. Dit percentage ligt vermoedelijk inmiddels nog hoger. Sterker nog, veel websites worden nu mobile first gebouwd en dan pas aangepast voor desktopgebruik, terwijl het vroeger andersom was.

De voortdurende aandacht die Google aan mobiel besteedt, gecombineerd met de wereldwijde verschuiving naar mobiel surfen, betekent dat een ‘mobile ready’ site allang niet meer luxe of bijzaak is. Je moet nu evenveel aandacht besteden aan mobiele optimalisatie als aan het bouwen van een goede desktopervaring.

De mobiele toekomst: AMP

Accelerated Mobile Pages, ofwel AMP, is een ander element van Google’s streven naar een beter mobiel internet. Het AMP-project is een open source-initiatief van Google en diverse technologiepartners. Doel is om websites sneller en gebruiksvriendelijker te maken voor mobiele gebruikers.

De apparaten zijn namelijk weliswaar gebruiksvriendelijk, maar de websites die erop worden opgeroepen, blijven vaak frustrerend traag en onhandig. De filosofie achter AMP is om daar een eind aan te maken. Hiertoe zet het project een gemeenschappelijk kader op voor snelle en responsieve sites die snel laden en werken op mobiele toestellen.

AMP is gratis voor iedereen die het op een website wil implementeren. Alles wat je nodig hebt, staat gehost op GitHub. Het is gebouwd rond lichtgewichtversies van gewone HTML, JavaScript en CSS. Ook omvat het functies die inhoud dynamisch op de achtergrond laden. Google AMP Cache biedt daarnaast een CDN (content delivery network) dat de laadtijden tot een absoluut minimum beperkt.

Op dit moment is AMP nog geen officiële Google-rankingfactor. Dat kan in de toekomst echter plotseling veranderen. Dan krijgen AMP-sites misschien een ereplaats bovenaan de mobiele zoekresultaten. AMP-pictogrammen verschijnen overigens nu al overal in de organische zoekresultaten op mobiel. Dat geeft een AMP-website een duidelijk voordeel als het gaat om het lokken van bezoekers die een soepele gebruikerservaring waarderen.

Hoe maak je een mobielvriendelijke site?

Met dit alles in gedachten: hoe zorg je ervoor dat je website mobielvriendelijk is? Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt een afzonderlijke mobiele versie van je site maken met content die is geoptimaliseerd voor kleinere schermen. Zo’n mobiele site kun je helemaal afstemmen op mobiele gebruikers. Het nadeel is dat je de site onafhankelijk van de desktopversie moet onderhouden en beheren.

Een populair alternatief voor een mobiele website is een adaptief (responsive) ontwerp. Die website optimaliseert zichzelf automatisch naar de grootte van het scherm van de gebruiker. Met deze aanpak hoef je geen afzonderlijke mobiele website meer bij te houden. Wel is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je lay-out op alle apparaten even goed werkt. Sommige verouderde websites zijn bovendien niet zo eenvoudig om te zetten naar een responsief design.

Google geeft over het algemeen de voorkeur aan één website die een desktopversie en mobiele versie combineert. Een enkele URL is namelijk gemakkelijker om te delen. Ook hoeft de site dan maar één keer geïndexeerd te worden. Als je zo’n responsief ontwerp kiest, houd je de site bovendien toekomstbestendig vanwege Google’s mobile-first-benadering.

Zelf aan de slag

STRATO kan je helpen bij de bouw van een website, of je nu je eigen mobielvriendelijke website vanaf nul opzet óf snel en gemakkelijk een mobiel-geoptimaliseerde versie van je website wilt bouwen. Met onze hostingpakketten profiteer je van een volledige reeks professionele functies en tools. Ook Sitebuilder biedt enkel responsieve sjablonen die zich automatisch aanpassen aan smartphone en tablet. Je kunt dus elke gebruiker van je zakelijke website of webshop de best mogelijke ervaring bieden.

Naar onze hostingpakketten
Zoekwoorden: , , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie