Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 07 augustus 2019

Accelerated Mobile Pages: gebruiken of niet?

Accelerated Mobile Pages (hierna AMP) van Google is een interessante oplossing wanneer je zonder veel moeite een snelle mobiele website wilt bouwen. Maar AMP is niet voor iedereen geschikt; het kan ook problemen veroorzaken.

Als we het hebben over zoekmachineoptimalisatie valt het begrip AMP al snel. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en betekent precies dat: mobiele pagina’s die volgens vaste standaards speciaal op snelheid zijn getrimd. AMP voorkomt een overdaad aan HTML-, CSS- en JS-code en maakt daardoor bijzonder korte laadtijden op smartphones mogelijk. Dit is relevant als het om SEO (zoekmachineoptimalisatie) gaat, want snelle laadtijden zijn een belangrijke factor voor de ranking in zoekmachines. AMP is ontwikkeld onder toezicht van Google en is sinds begin 2016 in gebruik. Websites die op deze manier zijn geconverteerd, zijn erg snel.

Voordeel: AMP is snel geïnstalleerd…

Je kunt bestaande websites uitbreiden met AMP. In WordPress zijn er plug-ins zoals AMP en AMP for WP die de website in een mum van tijd geschikt maken voor deze technologie. Andere systemen zoals Joomla, Drupal of Typo3 hebben ook dergelijke plug-ins. Daarnaast kun je handmatig AMP-pagina’s aanmaken.

AMP is ontwikkeld onder toezicht van Google

… automatisch aangemaakt en snel

Via AMP worden mobiele pagina’s automatisch gegenereerd en kunnen vervolgens worden opgeroepen met de URL-toevoeging /amp/. Er ontstaan via AMP dus twee paginaversies: de gewone https://(mijn URL)/artikel/ en https://(mijn URL)/artikel/amp/. Maak je geen zorgen: Google ziet deze pagina’s niet als dubbele inhoud, maar gewoon als een extra, snelle versie. Het kan zelfs een betere ranking in de zoekmachine opleveren. De Google-zoekfunctie toont op mobiele apparaten bij voorkeur de aanwezige AMP-pagina’s, maar zodra een interne link wordt aangeklikt, keer je terug naar de reguliere desktoppagina.

Nadeel: extra onderhoud en struikelblokken…

Precies hier ligt ook het probleem van AMP. De nieuwe AMP-pagina’s worden tijdens de volgende crawl door Google geïndexeerd. Tegelijkertijd gebruiken de plug-ins standaard AMP-sjablonen. Dit betekent dat websitebeheerders met AMP ineens twee themes moeten bijhouden, het reguliere desktoptheme en het AMP-theme. Dit zorgt voor mogelijke valkuilen. Je moet Ads bijvoorbeeld apart in de AMP-pagina integreren, al zijn er plug-ins die hierbij helpen, zoals Ad-Inserter. Lastiger zijn de gewijzigde linkstructuur en het gebrek aan plug-ins op de AMP-pagina. Dit kan problemen met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) opleveren. Want afhankelijk van de AMP-plug-in worden de privacyverklaring en de cookiemelding niet automatisch overgenomen uit het desktoptheme. Je moet die dan handmatig invoeren of inschakelen.

Terugdraaien is lastig, functies zijn beperkt

Er is nog een issue. Als je AMP alleen wilt uitproberen, merk je snel dat de AMP-website functioneel zeer beperkt is. Dit heeft te maken heeft met de beperkte codebase. Complexe toepassingen zijn met AMP niet mogelijk. Als je om deze reden AMP weer wilt verwijderen en de bijbehorende plug-ins wilt de-installeren, ontstaan er 404-fouten. Hiervoor heb je dan een automatische forward nodig naar de niet-AMP-versies, bij voorkeur via een .htaccess-bestand. Zo wordt de storing snel verholpen:

Conclusie: AMP is handig, maar vergt onderhoud

Beheerders van websites hebben in principe drie opties voor het beschikbaar stellen van een mobiele pagina: responsive webdesign, zoals de STRATO Sitebuilder en vele WordPress-themes bieden, een aparte mobiele website óf een AMP-site. AMP is vooral geschikt als snelheid van het grootste belang is. Maar het vergt wel extra beheer en onderhoud, zeker in vergelijking met responsive websites. Ook het beperkte aantal functies in vergelijking met de gewone mobiele pagina’s vormt een argument tegen AMP. Daarom raden we je aan om vóór de installatie van AMP altijd te controleren of de extra moeite zinvol is en of het negatieve effecten voor je website heeft.

Zoek je nog een geschikt hostingpakket voor jouw WordPress-website?

Bekijk onze WordPress-pakketten

Tags: amp · SEO · wordpress

De Auteur:

Auteur: Christian Rentrop

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Tobias Mayer
Schrijft over het laatste nieuws uit het bedrijf

Oliver Meiners
Schrijft over onderwerpen die voor jou als STRATO klant belangrijk zijn

Daniël de Swart
Project manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers