Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 21 maart 2019

Zo komen domeinprijzen tot stand

Waarom zijn sommige domeinen felbegeerd en duur, terwijl andere nauwelijks worden gekozen? Zowel de extensie (het top level domain) als actuele markttrends spelen daarbij een rol. En er zijn nog andere factoren. We zetten er een paar voor je op een rij.

Factor 1: Het juiste top level domain

Momenteel zijn er meer dan 1.500 verschillende TLD’s (top level domains). Volgens statistieken is ‘.com’ verreweg de meest geregistreerde extensie, gevolgd door ‘.cn’ voor China. In Nederland staat ‘.nl’ uiteraard hoog in de TLD-ranking. Omdat aantrekkelijke internetadressen met de achtervoegsels ‘.com’ en ‘.nl’ nauwelijks meer beschikbaar zijn, wordt er vaak veel geld voor betaald.

Ook andere domeinen, zoals ‘.net’, ‘.org’ en ‘.info’, zijn erg geliefd. Deze domeinen zijn bij STRATO in veel pakketten zonder extra kosten inbegrepen.

Bij de nieuwe domeinextensies die sinds maart 2013 geleidelijk zijn ingevoerd, worden ‘.top’ en ‘.xyz’ het vaakst geregistreerd. In Nederland zijn de regionale domeinen, zoals .amsterdam en .frl, erg populair. STRATO biedt een grote selectie TLD’s tegen gunstige prijzen.

Factor 2: de lengte van de domeinnaam

Korte begrippen onthoud je meestal gemakkelijker dan lange. Maar dan moeten het wél betekenisvolle, begrijpelijke termen of afkortingen zijn die in de lokale taal voorkomen. Niet elke combinatie van letters en cijfers is dus nuttig als domeinnaam, zelfs al is het een korte.

Vanzelfsprekend is het lastiger om nog korte, makkelijk te onthouden domeinnamen te vinden die beschikbaar zijn. Wanneer je ze van iemand anders wilt overnemen, zijn korte domeinen vaak erg duur. Bij langere domeinen heb je meer kans en betaal je meestal minder. Domeinen met vier, drie of zelfs twee letters wisselen tegen topprijzen van eigenaar, vooral als ze op ‘.com’, ‘.net’ of ‘.nl’ eindigen.

Factor 3: één woord is beter dan meerdere

Domeinen als ‘bloemen.nl’ of ‘voornaam.com’ zijn heel herkenbaar. Zulke gemakkelijk te onthouden domeinnamen met één woord kunnen je website dus erg populair maken. Maar het zijn ook dure domeinen als ze te koop worden aangeboden. Bovendien is het nauwelijks mogelijk om aantrekkelijke ‘one-word-domeinen’ te vinden die nog niet zijn geregistreerd.

Tip: registreer je een domeinnaam die uit meerdere woorden bestaat? Zet er dan altijd koppeltekens tussen. Dit maakt het voor zoekmachines zoals Google gemakkelijker om je website te vinden. Kies bijvoorbeeld ‘voordelige-spijkerbroeken.shop’ in plaats van ‘voordeligespijkerbroeken.shop’.

Factor 4: keyword in de domeinnaam

Naast de inhoud van een website evalueren zoekmachines zoals Google de domeinnaam. Domeinen die keywords bevatten, kunnen dus een betere zoekmachine-ranking krijgen – vooral als de website ook passende inhoud biedt. Daarom zijn zogenaamde keyword-domeinen duur.

Als je bijvoorbeeld in Google op ‘auto’ zoekt, zie je talloze websites die het woord auto in de domeinnaam hebben. Het Wikipedia-artikel over auto’s staat pas op pagina 2.

Factor 5: eenduidige begrippen

Niet alleen zoekmachines zien een verband tussen de inhoud van een website en de domeinnaam. Ook gebruikers letten daar sterk op. Adressen die unieke, eenduidige termen bevatten, zijn daarom duurder dan domeinen die uit schijnbaar willekeurige termen bestaan. Voorbeelden: ‘hondentrainer-amsterdam’ is waardevoller dan ‘zitten-pootjegeven’ en ‘fietsenreparatie-jansen’ duidelijker dan ‘bandenplakken’.

Factor 6: actualiteit kost geld

Actuele trends vormen een doorslaggevende prijsfactor in de domeinhandel. Sociale, technische en economische ontwikkelingen bepalen of een internetadres meer of minder waard is. En die waarde kan ook snel veranderen. Domeinhandel is dus speculatief: wie slim is, koopt en verkoopt op het juiste moment en maakt hoge winsten.

Conclusie: de prijs zegt niet alles

De prijs kan een indicatie zijn of een domein waardevol is of niet. Maar het is niet het enige criterium dat het nut van een domeinnaam bepaalt. Zelfs als je een goedkoop domein kiest, kan je website succesvol zijn. Uiteindelijk bepalen de bezoekers van je website namelijk de waarde van je domein.

Ook het juiste domein voor je blog vinden? Lees hier hoe.

De Auteur:

Auteur: Sven Hähle

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers

Thomas Ritter
Bericht over de laatste ontwikkelingen rondom STRATO

Bianca Restorff-Adrion
Schrijft over carrière en de mensen bij STRATO