Nieuws, tips en achtergronden
rondom webhosting

Menu

Gepubliceerd op: 13 november 2018

Geo-blocking & e-commerce

Geo-blocking & e-commerce: informatie over de EU-verordening

De EU-verordening over geo-blocking kan gevolgen hebben voor je webshop. Ben je hier al mee bekend? In dit artikel leggen wij uit waar het om gaat.

Wat is geo-blocking?

Geo-blocking betekent dat sommige content op internet voor bepaalde landen of regio’s wordt geblokkeerd. Fictief voorbeeld: een gebruiker uit Madrid typt ‘www.strato.nl’ in zijn browser. Op basis van het IP-adres, dat zijn locatie onthult, komt hij automatisch terecht op de Spaanse site ‘www.strato.es’. Hij krijgt dus geen toegang tot de Nederlandse site.

Wat betekent het verbod op geo-blocking voor e-commerce?

Op 3 december treedt de EU-verordening over geo-blocking in werking. Zo’n automatische omleiding als we hierboven beschrijven, is dan niet langer toegestaan. Een webshop mag de toegang en het aanbod voor klanten uit bepaalde EU-landen dus niet langer beperken. Om het positief te formuleren: alle potentiële klanten uit alle EU-landen krijgen toegang tot de webshop en mogen daar bestellen.

De regeling is overigens niet op alle online verkopers van toepassing. Er bestaan uitzonderingen voor kleine bedrijven en voor sommige diensten, zoals het downloaden van e-books, muziek en games.

Er bestaat geen leverplicht voor goederen in alle EU-landen. Dit betekent dat de verkoper er niet voor hoeft te zorgen dat zijn goederen worden afgeleverd aan klanten in andere EU-landen. De klant kan wel zelf de levering organiseren of de goederen bij de verkoper afhalen.

Hoe implementeert STRATO de geo-blocking-verordening?

Het verbod op geo-blocking geldt ook voor STRATO als aanbieder van internetdiensten. Dit betekent dat we binnen de EU geen geo-blocking toepassen. Vanaf 3 december kan elke klant uit een EU-land op elke STRATO website bestellen. Maar let op: als je bijvoorbeeld als Nederlandse klant iets bestelt op onze Duitse website www.strato.de, zijn onze producten én onze klantenservice uitsluitend in het Duits.

Hoe implementeer ik de verordening in mijn eigen STRATO product?

Als je een hostingpakket of een server van STRATO hebt, maken wij het je gemakkelijk. Op ons platform bestaat geen geo-blocking. Je website is dus toegankelijk voor elke bezoeker ter wereld. Als je zélf technische maatregelen hebt genomen om geo-blocking op je website mogelijk te maken, ben je ook zelf verantwoordelijk voor de naleving van de wet.

STRATO kan en mag geen juridisch advies geven

Let op: wij zijn geen juristen, maar een aanbieder van internetdiensten. STRATO mag je geen juridisch advies geven. Dit artikel is uitsluitend bedoeld als globaal overzicht van het geo-blocking-verbod. Wil je hulp en advies over je indivduele juridische situatie? Neem dan altijd contact op met een jurist.

Meer informatie over de geo-blocking-verordening lees je op de website van de Europese Raad.

De Auteur:

Auteur: Michael Poguntke

Hallo, ik ben Michael en ik ben public relations manager bij STRATO.

Plaats een reactie

Let er op dat je reactie betrekking heeft op het blogartikel. Mocht je een vraag hebben over je STRATO pakket, richt je dan alsjeblieft aan onze klantenservice via Facebook, Twitter, of onze pagina Hulp & contact.
We vinden het leuk als je je naam noemt, dan kunnen we je in ons antwoord persoonlijk aanspreken.
Als je bovendien je e-mailadres invult, word je per mail op de hoogte gebracht van ons antwoord. Ter bescherming van je gegevens tonen we je mailadres niet. Beide gegevens zijn vrijwillig.

Hier bloggen

Daniël de Swart
Project manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Sjef Huijbregts
Marketing manager voor STRATO Nederland en gastblogger

Lisa Kopelmann
Online redacteur voor blog, Facebook en meer

Michael Poguntke
Schrijft over de cloud storage HiDrive, Sitebuilder, webshops en servers

Thomas Ritter
Bericht over de laatste ontwikkelingen rondom STRATO