Zo maak je webshop klaar voor Black Friday en Cyber Monday

Zo maak je webshop klaar voor Black Friday en Cyber Monday

Hoe kun jij jouw klanten op Black Friday en Cyber Monday inspireren en tot aankopen motiveren? We zetten in dit artikel 5 tips op een rij.

Wist je dat één op de vijf mensen al in de late zomer begint na te denken over sinterklaas- en kerstcadeaus? Rond de feestdagen staan vooral twee dagen in het teken van die koopdrang: Black Friday en Cyber Monday, kortweg BFCM. Veel mensen gaan op deze dagen op zoek naar de beste koopjes, wat jou als webshophouder natuurlijk grote kansen biedt. Maar er zijn duizenden webshops die met je concurreren om de aandacht van potentiële klanten. Ze bieden vouchercodes, kortingen en andere individuele promoties.

Wat is Black Friday?

Black Friday is in de VS een populaire extra vrije dag na Thanksgiving. Het wordt ook vaak gezien als een opmaat naar de feestdagen, want veel Amerikanen schaffen in deze tijd hun eerste kerstcadeaus online en offline aan. Dit jaar valt Black Friday op 24 november. Via Amerikaanse bedrijven als Amazon is deze trend ook naar Nederland gekomen. Veel winkels hebben speciale aanbiedingen die ze de hele week voeren, de zogenaamde ‘Black Week’ of ‘Black Friday Week’.

Wat is Cyber Monday?

Black Friday is oorspronkelijk een initiatief van fysieke winkels. Als vervolg hebben Amerikaanse webshops Cyber Monday gelanceerd. Op deze maandag, die direct volgt op het lange Thanksgiving-weekend, lokken online ondernemers hun klanten met grote kortingen. Cyber Monday valt dit jaar op 27 november.

Zo bereik je online de maximale omzet

1. Bepaal het productassortiment

Bij Black Friday en Cyber Monday draait het vooral om speciale aanbiedingen voor individuele producten. Daarom is het cruciaal dat je eerst de juiste producten selecteert voor je actie. Vooral bestsellers zijn geschikt, evenals potentiële kerstcadeaus waar klanten vaak naar zoeken. Ga ook na welke producten de afgelopen jaren in de aanloop naar de feestdagen bijzonder goed verkochten. Daar kun je eveneens een speciale aanbieding of actieprijs voor bedenken. Tot slot zijn Black Friday en Cyber Monday bij uitstek geschikt om restvoorraden te verkleinen, dus om minder populaire producten onder een groter publiek aan te prijzen.

2. Inhoudelijke pagina’s bijwerken

De beste verkoopactie is nutteloos als niemand hem in je webshop vindt. Je moet dus agressief reclame maken voor de Black Friday- en Cyber Monday-aanbiedingen in je webshop. Je kunt bijvoorbeeld een ‘image slider’ of een fotoserie op je startpagina en op sommige subpagina’s plaatsen om speciale aanbiedingen onder de aandacht te brengen.

Ook is het slim om voor je aanbiedingen een extra pagina te bouwen waar je klanten naartoe leidt. Daar krijg je de gelegenheid om je aanbiedingen nog meer op de voorgrond te plaatsen. Vermeld bovendien bij elke pagina de beschikbaarheid en alle belangrijke informatie over bijvoorbeeld levertijden. Tools als ChatGPT kunnen je ondersteunen bij het schrijven van productbeschrijvingen en social-media-posts.

3. Plan de logistiek 

Zorg ervoor dat je in de drukke weken voor de feestdagen voldoende ondersteuning hebt om alle bestellingen en retouren te verwerken. Om frustratie bij je klanten te voorkomen, kun je hen duidelijk informeren over de uiterste besteldatum die garandeert dat ze hun cadeau op tijd krijgen.

In de online detailhandel zijn de feestdagen zélf slechts een korte onderbreking, want daarna komen weer veel bestellingen en retouren binnen. Klanten willen dan bijvoorbeeld een cadeau ruilen of juist het geld besteden dat ze hebben gekregen.

4. Marketing voor nieuwe en bestaande klanten

Om nieuwe klanten naar je aanbiedingen te lokken, zijn Google-advertenties een gemakkelijke oplossing. Daarmee kun je jouw campagnes eenvoudig optimaliseren. Je kunt direct vanuit je webshop advertenties voor je producten plaatsen op alle belangrijke Google Ads-platformen. Met Shopping-advertenties kun je bovendien een op jouw doelen gebaseerde campagne starten.

Voor bestaande klanten kun je overwegen om vóór de actieperiode nieuwsbrieven te sturen. Daarin informeer je hen over de geplande aanbiedingen. Dit wekt vooraf belangstelling bij je klanten en creëert verwachtingen. Je kunt hier apps gebruiken, zoals CleverReach, waarmee je eenvoudig nieuwsbrieven kunt versturen.

5. Controleer de regels

Van-voor-prijzen controleren

Om juridische problemen of klachten van concurrenten te voorkomen, moet je jouw kortingen nog eens extra controleren. Er gelden regels voor de manier waarop je prijzen en prijsverlagingen in je webshop toont. Misleidende van-voor-prijzen zijn sinds mei 2022 verboden, om zo meer transparantie voor consumenten te bieden. Vooral op Black Friday en Cyber Monday bestaat het risico dat bedrijven adverteren met nepkortingen. De nieuwe verordening bepaalt bijvoorbeeld dat de ‘van-prijs’ gelijk moet zijn aan de laagste prijs die je als verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding hebt gevoerd.

Je wilt je eigen webshop starten?

Naar de STRATO webshops

Dit blog verscheen voor het eerst op 15 september 2022. Wij hebben het artikel op 11 oktober 2023 geactualiseerd.

Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie