“Ik kan op elke plek bij mijn gegevens”

“Ik kan op elke plek bij mijn gegevens”

Jeroen maakt bijna vanaf het begin gebruik van HiDrive. Als zelfstandig tekstschrijver en vertaler, die bovendien veel onderweg is, stelt hij hoge eisen aan zijn cloudopslag. Hoe dat precies zit, legt hij uit in dit interview.

Hoe lang gebruik je HiDrive al?

Ik heb het nu een jaar of 8. Ik zocht een dagelijkse back-up voor mijn werk en e-mail (als zzp’er). Voorheen gebruikte ik daarvoor een externe harde schijf, maar wilde liever iets dat online werkt. Ook omdat het betrouwbaarder is dan een fysieke schijf die je in de kast legt. Daarnaast reis ik heel veel tussen Amsterdam en Berlijn en zo kan ik op elke plek online bij mijn gegevens.

Dankzij HiDrive zijn je bestanden overal bereikbaar, ook onderweg.
Jeroen treint als vertaler en tekstschrijver veel tussen Amsterdam en Berlijn op en neer.

Cloudopslag is er in overvloed – waarom heb je voor HiDrive gekozen?

Gegevensbescherming is altijd erg belangrijk voor me geweest. Ik heb niet zo’n goed gevoel als ik weet dat mijn gegevens op Amerikaanse servers zijn opgeslagen. Het is ook fijn dat STRATO Duitse en Nederlandse ondersteuning heeft – dit zijn de talen waarin ik werk.

Waren er situaties waarin je bijzonder blij was om te zijn overgestapt van een harde schijf naar cloud storage?

Ja, bij mij gaat om de zo veel tijd een laptop naar de knoppen, omdat ik hem heel intensief gebruik – ook buitenshuis. En dat gebeurt natuurlijk altijd op een werkdag. Daarom synchroniseer ik elke dag alle werkbestanden en e-mails met HiDrive en kan ik alles direct vanaf de back-up terugzetten naar een andere laptop. Dan kan ik in minder dan twee uur doorwerken. Dat heeft me meerdere keren gered.

Wat is er in die tijd dat je HiDrive gebruikt veranderd aan het product?

Ik gebruikte eerst de gratis versie van HiDrive toen die nog bestond. Vanwege de grotere opslagruimte en de HiDrive software heb ik een betaald abonnement genomen. Aanvankelijk was die software nogal lastig, maar er worden steeds meer verbeteringen doorgevoerd en nu werkt het voor de dagelijkse synchronisatie vrijwel perfect.

Waarvoor gebruik je HiDrive zoal?

De hoofdfunctie is nog steeds de dagelijkse back-up van mijn werkbestanden en e-mail. Daarnaast heb ik veel foto’s, video’s en muziek op HiDrive gezet, zodat de harde schijf op mijn laptop niet steeds weer volloopt. Bovendien kun je dan via de app op de telefoon al die data ook gemakkelijk benaderen. Verder gebruik ik HiDrive als tussenopslag om snel grote gegevens (zoals videobestanden) van de smartphone naar een ander apparaat over te zetten.

Niet iedereen vertrouwt cloud storage. Welke rol speelt gegevensbescherming voor jou?

Een grote rol! Ik heb regelmatig interim-opdrachten bij grote financiële dienstverleners die hoge eisen stellen aan databeveiliging. Zij hebben zelfs expliciet verboden om gevoelige bestanden via gratis, Amerikaanse clouddiensten uit te wisselen. Via HiDrive kan dat wel, ik zet bijvoorbeeld vlak voor een vergadering een grote PowerPoint op HiDrive en stuur een sharelink naar collega’s.

Welke functies van HiDrive bevallen je het best?

De sharelink-functie die ik net noemde, is erg handig voor het rondsturen van grote bestanden. Ook de synchronisatie via de software werkt fijn, je kunt heel eenvoudig zo een dagelijkse back-up draaien. Daarnaast maakt HiDrive zélf ook regelmatig back-ups, die je kunt terugzetten als je per ongeluk een bestand hebt verwijderd en daar bijvoorbeeld pas na twee weken achterkomt. Dan is zo’n bestand door de synchronisatie gewoonlijk ook al uit je HiDrive verdwenen, maar via die back-ups kun je het dan alsnog terughalen.

Bedankt voor het interview, Jeroen!

Ook HiDrive uitproberen?

Naar de HiDrive pakketten
Zoekwoorden: ,

Delen

  1. marko zwier zei op

    Ik vond het niet stabiel. Moest telkens de software op nieuw instaleren.

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Marko,

      Bedankt voor je reactie. Jammer om te horen dat je meerdere malen de software opnieuw hebt moeten installeren. Dat is ongebruikelijk. Mocht de applicatie nog steeds niet stabiel draaien, kun je het beste even onze klantenservice contacteren. Dan kunnen zij vaststellen waar het eventueel hapert en aan een oplossing bijdragen.

      Met hartelijke groet,

      Jorrit van der Heide

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie