Artikel weiterleiten
Afdrukweergave
FAQ #259

Hoe kan ik mijn STRATO e-mailadres in een extern e-mailprogramma gebruiken?

Wil je jouw e-mailadres bij STRATO via een extern e-mailprogramma benaderen? Dan moet je dit programma natuurlijk eerst voor dit adres configureren.

Let op: bij de configuratie van externe clients moet SSL altijd ingeschakeld zijn. Alleen zo is een goede communicatie tussen het e-mailprogramma en de server van STRATO gewaarborgd.

 

INHOUDSLIJST

 


 

Algemene configuratie

Om een e-mailprogramma te configureren, heb je alleen de adressen nodig van de e-mailservers, je gebruikersnaam en het wachtwoord voor dit e-mailadres.
Gebruik de onderstaande informatie voor de configuratie van je e-mailprogramma:

 

STRATO toegangsgegevens voor e-mail
Gebruikersnaam / account: Je volledige e-mailadres
Wachtwoord: Het e-mailwachtwoord dat je hebt ingesteld
STRATO serveradressen voor e-mail
Inkomende mail (POP3): pop3.strato.com
Inkomende mail (IMAP): imap.strato.com
Uitgaande mail (SMTP): smtp.strato.com
STRATO e-mailpoorten
POP3 (SSL/TLS): 995
IMAP (SSL/TLS): 993
SMTP (SSL/TLS): 465

 


 

E-mail configureren in Microsoft Outlook 2007

 

Let op: Microsoft heeft de ondersteuning voor Outlook 2007 op 9 oktober 2012 stopgezet. De verlengde ondersteuning eindigde op 11 oktober 2017. We raden je daarom aan om over te stappen naar Office 365.

 

Nadat je een nieuw e-mailpostvak hebt aangemaakt, kun je het e-mailprogramma instellen om je e-mail direct op te halen. Hier laten we je zien hoe dit werkt met Outlook 2007.

Start Outlook 2007 en open het menu Extra / Accountinstellingen.

 

Je kunt nu een nieuw account aanmaken of bestaande accounts bewerken. Schakel over naar het tabblad E-mail en klik vervolgens op de knop Nieuw.

Activeer vervolgens het selectievakje Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren.

 

Vervolgens wordt het venster met de instellingen voor Internet e-mail geopend.

  • Voer in het eerste vak een naam voor dit postvak in. Dit is alleen voor je eigen overzicht, het is handig als je met meerdere postvakken werkt.
  • Voer in de volgende invoervakken je e-mailadres en het wachtwoord van je e-mail in. De ingevoerde gebruikersgegevens worden als afzendergegevens in je e-mails getoond. (Gebruik het e-mailadres dat je als postvak hebt ingesteld bij de STRATO klantenlogin)
  • Kies het juiste accounttype, POP3 of IMAP.
  • Als server voor inkomende berichten kies je pop3.strato.com (of voor IMAP: imap.strato.com). De server voor uitgaande berichten is smtp.strato.com. Let erop dat je de optie Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) is verplicht uitschakelt.
  • Klik op Meer instellingen.

In het venster dat nu wordt geopend, selecteer je Server voor uitgaande mail. Activeer hier de optie Voor de server voor uitgaande mail (SMTP) is verificatie vereist. Let erop dat de optie Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende mail hebt ingeschakeld.

 

Ga nu het tabblad Geavanceerd. Wijzig de ingestelde poort voor de inkomende mailserver in 995 en voor de uitgaande mailserver in 465. Kies SSL als verbindingstype.

 

Zodra je op OK klikt, keer je terug naar het venster met de instellingen voor Internet e-mail. Wil je de instellingen testen? Klik dan op Accountinstellingen testen.

 

Het e-mailprogramma probeert nu verbinding te maken met de e-mailserver en gebruikt hiervoor de informatie die je hebt verstrekt. Zie je het volgende scherm verschijnen? Dan zijn alle instellingen correct uitgevoerd.

 

Klik nu op Sluiten, dan op Volgende en tot slot op Voltooien. Het e-mailaccount is nu volledig ingesteld en je kunt e-mail verzenden en ontvangen.

 


 

E-mail configureren in Microsoft Outlook 2010

 

Gebruik onderstaande stappen om je STRATO e-mailadres aan Outlook 2010 te koppelen.

 

Start Outlook, open het menu Bestand en kies daar Account toevoegen.

 

Nadat je op Account toevoegen hebt geklikt, verschijnt een nieuw venster. Kies de optie Serverinstellingen of andere servertypen handmatig configureren en ga verder met de installatie door op Volgende te klikken.

 

Kies Internet e-mail om een POP3- of IMAP-postvak in te stellen.

Bevestig je keuze door op de knop Volgende te klikken.

 

Voer op de volgende pagina je persoonlijke gegevens en de gegevens van de STRATO server in. Kies het juiste accounttype, POP3 of IMAP. Klik vervolgens op Geavanceerde instellingen om de SMTP-toegang met verificatie in te stellen.

 

Kies het tabblad Uitgaande mailserver en activeer de optie Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist. Kies als methode Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende mail.

 

Klik vervolgens op het tabblad Geavanceerd. Activeer daar de SSL-versleuteling voor de inkomende en uitgaande mailservers.

 

Bevestig vervolgens je invoer met OK. Om er zeker van te zijn dat de juiste instellingen hebt doorgevoerd en dat je postvak goed werkt, klik je op Accountinstellingen testen.

 

Zodra Microsoft Outlook 2010 zich met succes heeft aangemeld op de POP3/IMAP-server en een testbericht heeft verzonden, verschijnen er twee groene vinkjes.

 


 

E-mail configureren in Microsoft Outlook 2011 voor Mac

 

Let op: Microsoft heeft de ondersteuning van Outlook 2011 op 11 oktober 2017 gestaakt. Wij raden je aan om te upgraden naar Office 365.

In dit artikel lees je hoe je de e-mailclient Outlook 2011 op een Apple Mac kunt configureren.

Om Outlook 2011 te starten, klik je op het pictogram op het bureaublad.

 

Klik in het menu op Extra en Accounts.

 

Kies E-mailaccounts om naar de volgende pagina te gaan.

 

Je wordt nu gevraagd om je inloggegevens in te voeren. Voer je volledige e-mailadres in het vak Gebruikersnaam in. In het vak Wachtwoord typ je het wachtwoord dat je hebt gekozen bij het aanmaken van je e-mailaccount.

 

Daarna klapt het venster verder open en kun je meer gegevens invoeren.

 

De uitgaande mailserver (SMTP) is smtp.strato.com

Met de knop Account toevoegen kom je in het accountoverzicht terecht. Daar kun je de gegevens en instellingen weer controleren.

 

Om e-mails te kunnen versturen met je e-mailaccount moet je SMTP-authenticatie instellen. Klik hiervoor op de knop Meer opties en kies de Gebruikersnaam en wachtwoord als verificatiemethode.

De gebruikersnaam is weer je volledige e-mailadres. Vul je e-mailwachtwoord in als wachtwoord.

 

Bevestig je invoer met OK.

Je e-mailaccount is nu klaar voor het ontvangen en versturen van e-mail. 

 


 

E-mail configureren in Windows Live Mail

 

Let op: Microsoft heeft de ondersteuning van Windows Live Mail op 11 april 2017 stopgezet. Wij raden je aan om te upgraden naar Office 365.

 

Als je Windows 7 Live Mail hebt gestart, zie je meteen de configuratiewizard verschijnen.

 

Voer in het vak E-mailadres je e-mailadres in dat je bij de STRATO klantenlogin hebt opgegeven en dat je nu wilt gebruiken.

 

Voer onder Wachtwoord het wachtwoord in dat je bij het aanmaken van je adres hebt opgegeven. Met de optie Wachtwoord opslaan hoef je het wachtwoord niet elke keer opnieuw in te voeren als je een bericht verstuurt of ontvangt.

 

Het vak Weergavenaam wordt gebruikt als afzender voor verzonden e-mails. Voer daar je naam in. Klik tot slot op Volgende.

 

Het volgende venster vraagt je naar de servergegevens die nodig zijn om e-mails op te halen en te versturen.

 

Kies het gewenste servertype, POP3 of IMAP.

De uitgaande mailserver is smtp.strato.com en werkt alleen na verificatie. Vink de desbetreffende functie Vereist verificatie aan.

 

Voltooi de installatie door op Volgende te klikken en vervolgens Voltooien.

 

Klik met de rechtermuisknop op de naam van het zojuist aangemaakte e-mailaccount en selecteer Eigenschappen in het contextmenu.

 

Kies nu het tabblad Geavanceerd en controleer of de juiste poorten (poortnummers) zijn ingevoerd. Vink ook de functie Vereist een beveiligde verbinding (SSL) aan.

 

Op dit punt zijn de installatie en configuratie van Windows Live Mail voltooid.

 


 

E-mail configureren in Windows Mail in Windows 8.1 en 10

 

In Windows 8.1 Mail stel je het e-mailadres in als IMAP-account. Houd je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord bij de hand.

 

Open de app Windows-mail op je startpagina.

               

Open de instelling met de toetsencombinatie Windows en C of door met de muis in de rechterbovenhoek van het scherm te wijzen.

Klik op Instellingen en vervolgens op Accounts in het submenu.

 

In Windows 10 ga je eerst naar Windows en vervolgens naar Mail. Daar vind je de optie +Accounts toevoegen.

 

Accounts toont je een lijst met reeds geconfigureerde e-mailadressen. Klik op Account toevoegen om je e-mailadres toe te voegen.

 

Kies de optie Ander account.

 

Kies vervolgens IMAP en klik op Verbinden.

 

Kies Meer details weergeven.

 

Voer nu je gegevens in.

 

In Windows 10 hoef je over het algemeen geen gegevens in te voeren. De desbetreffende gegevens worden automatisch via de autodiscover-functie van de STRATO server opgehaald.

 

Kies Verbinden om de installatie te voltooien. Test vervolgens je e-mailadres door een e-mail naar jezelf te sturen.

 


 

E-mail configureren in Mozilla Thunderbird

 

Het aanmaken van een e-mailadres in Mozilla Thunderbird verloopt grotendeels automatisch. Het enige wat je nodig hebt, is je e-mailadres en het wachtwoord dat je voor dit e-mailadres hebt ingesteld.

 

Om een nieuwe account aan te maken, klik je op Nieuw account aanmaken / E-mail.

 

Thunderbird vraagt je of je een nieuw e-mailadres wilt aanmaken. Klik op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.

 

Voer in het volgende scherm je naam, e-mailadres en je e-mailwachtwoord in. Klik daarna op Doorgaan.

 

Thunderbird zoekt de servergegevens automatisch. Je hoeft alleen maar aan te geven of je het postvak via IMAP of POP3 wilt gebruiken. Als je e-mails op meerdere apparaten wilt ophalen of het e-mailadres ook via STRATO Webmail wilt gebruiken, raden wij je aan te kiezen voor IMAP.

 

Als je nu op Gereed klikt, is de installatie meteen voltooid. Je ziet nu de inbox van je e-mailaccount in de linkerbalk in Thunderbird en je kunt berichten voor dit e-mailadres ophalen en verzenden.

 

In de automatische configuratie stelt Mozilla Thunderbird al een versleutelde communicatie met de server in. Handmatige omschakeling is dus niet nodig.

 


 

E-mail configureren in Android e-mailapps

 

Om een e-mailaccount met je Android-telefoon te gebruiken, moet je dit account eerst in de app op je toestel configureren. Hieronder lees je hoe je dit doet voor de actuele Android-versies.

  • Configuratie op Android 6.x (Marshmallow)
  • Configuratie op Android 7.x (Nougat)

Configuratie op Android 6.x (Marshmallow)

In de basisversie van Android 6.x is geen eigen e-mailclient aanwezig. In plaats daarvan kun je de Gmail-app gebruiken om andere e-mailaccounts te benaderen.

 

Om een e-mailclient in te stellen, start je eerst de Gmail-app.

 

Kies in de Gmail-app Instellingen en dan Account toevoegen.

 

Op de volgende pagina kies je Persoonlijk (IMAP/POP) en tik je op Volgende.

 

Voer je volledige e-mailadres in en selecteer Handmatig instellen.

 

Kies Privé (IMAP) en voer in het volgende venster je e-mailadres in.

 

Tik nadat je klaar bent op Volgende.

 

Voer imap.strato.com in als de Instelling voor de inkomende server en selecteer SSL/TLS als het beveiligingstype. De informatie wordt gecontroleerd zodra je op Volgende hebt getikt. Na een geslaagde controle kom je bij de Instellingen voor de uitgaande server.

 

Voor als SMTP-server smtp.strato.com in en kies SSL/TLS opnieuw als beveiligingstype. Na het controleren van deze informatie kom je in de accountopties terecht. Daar kun je nog verschillende instellingen doorvoeren, bijvoorbeeld voor de synchronisatiefrequentie.

 

Tot slot kun je het e-mailaccount een omschrijving geven en de naam instellen die moet worden weergegeven in je uitgaande e-mail.

 

Zodra de installatie is voltooid, kun je het e-mailaccount gebruiken.

 

Configuratie op Android 7.x (Nougat)

In dit artikel vind je informatie over het instellen van de Gmail-app. Als je een andere e-mailapp wilt gebruiken, kan de configuratie afwijken.

Om de setup wizard te starten, kies je de Gmail-app op je telefoon. De app heeft dit icoontje:

 

Je kunt nu een nieuw account toevoegen. In sommige gevallen moet je eerst naar het menu van Gmail gaan en daar Instellingen kiezen. Vervolgens zie je dan een optie Account toevoegen.

 

In het volgende dialoogvenster zie je een lijst met verschillende e-mailproviders. Kies hier het menupunt Overige.

De app vraagt je om je e-mailadres in te voeren. Als je dit gedaan hebt, tik je op Handmatig instellen.

 

Kies nu Privé (IMAP), voer je e-mailwachtwoord in het volgende venster in en bevestig je invoer met Volgende.

Je ziet dan de instellingen van de uitgaande server. Laat de knop bij Aanmelden vereist ingeschakeld en voer je persoonlijke inloggegevens voor je e-mail in onder gebruikersnaam en wachtwoord. Bevestig je invoer met Volgende.

 

De volgende accountopties hebben betrekking op automatische intervallen voor de synchronisatie, evenals het gedrag bij het downloaden van bijlagen. Je kunt deze opties wijzigen in de wizard en later in de instellingen.

 

Nadat je de accountopties met Volgende hebt bevestigd, zie je de laatste stap. Hier kun je een accountnaam toewijzen. Dit is optioneel en dient alleen om je account gemakkelijk te herkennen. Voorbeelden zijn ‘Kantoor’, ‘Werk’ en ‘Privé’. Voer ook de naam in die als jouw afzendernaam moet verschijnen als je e-mail vanaf deze telefoon verstuurt.

 


 

E-mail configureren in Apple Mail-programma’s

In dit artikel lees je hoe je het e-mailprogramma op je iPhone of iPad configureert en gebruikt.

  • E-mail configureren in Apple Mail 7
  • E-mail configureren in Apple Mail 8.x en 9.x

 

E-mail configureren in Apple Mail 7

Je e-mailadres kun je in slechts enkele stappen instellen in Apple Mail 7. Start Apple Mail 7 met het juiste pictogram en zorg dat je het e-mailadres en wachtwoord bij de hand hebt.

 

Als er nog geen account is ingesteld, wordt er een selectiescherm weergegeven. Kies de optie Voeg andere account toe..., dan Voeg een Mail-account toe en klik op Maak aan…

 

Als er al een account is ingesteld, stelt je een extra e-mailadres in via het menu Mail en Instellingen. Kies hiervoor de knop + linksonder in het scherm.

 

Vul in de daarvoor bestemde vakken je volledige naam, je volledige e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord in.

 

Kies Maak aan of Volgende.

 

Voer de vereiste informatie voor een IMAP of POP3-postvak in.

 

Kies Volgende en voer de gegevens voor de SMTP-server in het volgende venster in.

 

STRATO e-mailservers vereisen SSL-encryptie. Apple Mail 7 configureert de hiervoor benodigde instellingen automatisch. Maar als je toch geen e-mails kunt verzenden of ontvangen, kun je de gewenste instelling handmatig invoeren.

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): roep het accountbeheer op via het menu Mail en vervolgens Instellingen. Kies Accounts en klik vervolgens op het drop down-menu met SMTP-servers. Kies SMTP-serverlijst bewerken.

 

Kies de knop Geavanceerd en vink de optie Gebruik SSL aan. Bevestig met Maak aan of OK.

 

Server voor inkomende mail, accounttype IMAP: klik op de knop Geavanceerd en vink Gebruik SSL aan. Voer in het vak Poort de waarde 993 in.

Accounttype POP3: klik op de knop Geavanceerd en vink Gebruik SSL aan. Voer in het vak Poort de waarde 995 in.

 

E-mail configureren in Apple Mail 8.x en 9.x

Start Apple Mail door op het icoontje op je scherm te klikken.

 

Klik in de menubalk op Mail en vervolgens op Account toevoegen...

 

Kies de optie Voeg andere Mail-account toe... en vervolgens Ga door.

 

Voer nu de gevraagde gegevens in en klik daarna op Maak aan of Volgende om de installatie voort te zetten.

 

Voer vervolgens de STRATO servergegevens voor het gewenste protocol in en bevestig je invoer met Volgende.

 

Voer de servergegevens voor de uitgaande mailserver (SMTP) in. Bevestig weer met Volgende.

 

De SSL-encryptie voor de e-mailservers wordt tijdens de installatie meestal automatisch door Apple Mail ingesteld. In dit geval is de configuratie van je e-mailadres nu voltooid. Maar verschijnt de melding ‘Verdere accountinformatie vereist’? Kies dan Volgende en vul je de bijbehorende informatie in.

Activeer de optie Gebruik SSL en voer het poortnummer 993 in.

 

In de volgende stap moet je de gegevens voor uitgaande e-mails opnieuw invoeren.

 

Controleer de instellingen na de installatie handmatig. Apple Mail past de instellingen onder bepaalde omstandigheden niet correct toe. Ga dan naar Accountbeheer via de menu-items Mail en Instellingen....

 

Klik op het tabblad Accounts op SMTP-server en kies SMTP-serverlijst bewerken in het drop down-menu.

 

Er wordt een nieuw venster geopend. Kies het tabblad Geavanceerd en vink de optie Gebruik SSL aan.

 

Ga terug naar het accountbeheer en kies daar het tabblad Geavanceerd. Activeer ook hier de optie Gebruik SSL en voer het poortnummer 993 in.

 

 

Veilige website met SSL!

Beveilig je website door SSL te gebruiken.

 

 

Let op: bij de configuratie van externe clients moet SSL altijd ingeschakeld zijn. Alleen zo is een goede communicatie tussen het e-mailprogramma en de server van STRATO gewaarborgd.

Om een e-mailprogramma te configureren, heb je alleen de adressen nodig van de e-mailservers, je gebruikersnaam en het wachtwoord voor dit e-mailadres.
Gebruik de onderstaande informatie voor de configuratie van je e-mailprogramma:
×
Heeft dit artikel je geholpen?    ja / nee