Webshop Modern Dutch Art: een hart voor kunst

Webshop Modern Dutch Art: een hart voor kunst

Kunsthandelaar Stefan Koopman heeft maar één doel en dat is kunst aan de muur krijgen. We spraken met hem over zijn webshop ModernDutchArt.com en vroegen hem naar het geheim van het online kunst verkopen.

Hoe is het idee voor je online kunstgalerie ontstaan?

Het idee van een online kunstgalerie is geleidelijk ontstaan. Ik houd erg van kunst en vooral van moderne Nederlandse kunst zoals Piet Mondriaan, Van Dongen, Van Gogh, Karel Appel, enz. In de loop der jaren had ik aardig wat kunst verzameld. Omdat ik gewoonweg geen plaats meer had aan de muur, verkocht ik af en toe ook wat kunst.

De bestaande wegen om kunst te verkopen vond ik geen recht doen aan de kunst en kunstenaars. Hierdoor onstond het idee voor een kleinschalige online galerie met kunst die ik zelf had aangekocht en wilde verkopen.

Webshop Modern Dutch Art: moodboard

Naarmate ik bezig was met de webshop en het verkopen van kunst, vond ik het dermate leuk om kunstkopers blij te maken dat ik meer kunst wilde aanbieden. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in bijna vijftig samenwerkingen met hedendaagse kunstenaars, die geïnspireerd zijn door de eerdergenoemde Nederlandse kunstenaars. Hun werk is via ModernDutchArt.com te koop.

Wat hoop je te bereiken?

Er is eigenlijk maar één doel dat ik nastreef en dat is de kunst aan de muur krijgen, zodat er iedere dag van genoten kan worden. De kunst en de kunstenaars verdienen dat!

Modern Dutch Art heeft dan ook geen winstoogmerk, alle inkomsten vloeien weer in de marketing. Voor een kunstenaar alleen is het bijna niet te doen om je werk te verkopen, op deze manier bundelen we onze krachten. Meer kunst, meer kunstenaars en een platform om de kunst aan te bieden aan de koper.

En ikzelf doe het met liefde en passie, voor de kunst en de kunstenaars!

Hoe ben je bij STRATO uitgekomen?

De domeinnamen had ik al op de plank liggen en een jaar of 5 geleden ben ik een shop begonnen met een combinatie van WordPress en WooCommerce als basis, maar ik kwam niet tot een eindresultaat. Eigenlijk door het zoeken naar webshop-systemen kwam ik via Google bij STRATO terecht. De redelijk lage kosten met de functionaliteiten spraken me aan. En ik nam voor lief dat meer gebruikersgemak betekent dat je niet elk detail volledig zelf kunt configureren. Ik heb wel wat affiniteit met webshops maar ben geen programmeur. Ik weet dus wat ik wil, maar heb niet de technische kennis om het te bouwen.

Hoe heb je de webshop technisch gerealiseerd en waar liep je tegenaan?

Als je een webshop gaat bouwen loop je tegen veel dingen aan. Een webshop is voor een groot gedeelte generiek, maar ieder product en markt vraagt toch weer een iets andere weergave en opzet. Je sleutelt zeker in het eerste jaar nog regelmatig aan de basis, maar ik kan nu wel zeggen dat de webshop staat. Er zijn nog steeds verbeterpunten en misschien dat STRATO daarbij kan helpen.

Wie kunst koopt, wil het kunstobject waarschijnlijk het liefst in het echt zien. Hoe lukt het je om het vertrouwen van klanten te winnen? 

Klopt helemaal. Met behulp van speciale tools bieden wij trucage-foto’s van de kunstwerken aan de muur van de klant. Je kunt dan ook meteen een lijst om het kunstwerk heen zetten. De koper krijgt dan een beter idee van de afmetingen en hoe een kunstwerk staat aan de muur.

Ook een proefplaatsing van een kunstwerk is mogelijk, zodat de koper eerst kan kijken of het kunstwerk bevalt.

Webshop Modern Dutch Art: foto simulatie
Simulatiefoto van Modern Dutch Art

Hoe organiseer je de (online) marketing van je webshop?

Marketing is uiteraard erg belangrijk, je wilt dat zoveel mogelijk mensen weten van het bestaan van je galerie. Dat betekent dat we bijna op alle kanalen wel te vinden zijn: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter. Ook gebruiken we veel betaalde advertentiemogelijkheden en fysieke reclame. Daarnaast verstuur ik een maandelijkse nieuwsbrief.

Welke zaken zijn doorslaggevend bij het online verkopen van kunst? 

Een goede kunstwebshop (of welke webshop dan ook) maak je uit het oogpunt van de gebruiker. Makkelijk browsen, zoeken en bekijken wat je te bieden hebt is cruciaal. En uiteindelijk gaat het om vertrouwen. Daarom besteden wij veel aandacht aan onze klanten. We brengen de kunst zelf en hangen het schilderij op als de klant dat wenst. We denken mee met de klant welk schilderij of beeld goed zou passen in hun woning of tuin. Passie voor kunst – daar begint het mee, de rest volgt vanzelf.

Welk advies zou je mensen geven die nadenken over het opzetten van een webshop voor kunst?  

Met kunst bezig zijn doe je uit liefde en niet voor het geld. Of je nu kunst verkoopt of zelf maakt, het is mooi als je uiteindelijk je kosten kunt dekken.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Ik wil vooral naamsbekendheid opbouwen en het werk van de aangesloten kunstenaars verkopen. Sinds september 2020 volg ik bovendien zelf een parttime opleiding aan de kunstacademie in Alkmaar, zodat ik me beter kan inleven in de kunstenaars. Mijn eigen werken staan ook op Modern Dutch Art.

Ideeën voor een eigen webwinkel?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie