Nieuw: de slimme leeftijdscheck voor webshops

Nieuw: de slimme leeftijdscheck voor webshops

Zo eenvoudig kan de bescherming van minderjarigen op internet zijn – met de nieuwe oplossing van STRATO.

Iedereen die in een webshop leeftijdsgebonden producten, zoals sterke drank, verkoopt, kent de uitdaging: hoe zorg ik ervoor dat de drank alleen volwassenen bereikt en niet stiekem door minderjarigen soldaat wordt gemaakt? Traditionele oplossingen zoals legitimatie bij ontvangst zijn bureaucratisch en, niet in de laatste plaats, gênant – de bezorger denkt er immers het zijne van wat er in de verpakking zit.

Daarom biedt STRATO vanaf vandaag een nieuwe dienst aan: de kennisgebaseerde leeftijdscheck, oftewel Senior Person-validation as a Service (SPaaS). Terwijl andere diensten van menselijke controle of complexe technologie gebruikmaken, bijvoorbeeld een digitaal ID, vertrouwt SPaaS op de wijsheid die bij de leeftijd hoort: iedereen die online sterke drank wil bestellen of toegang wil krijgen tot inhoud voor volwassenen, moet eerst vragen beantwoorden waarop de jongste generatie zo snel geen antwoord heeft.

de slimme leeftijdscheck voor webshops (1)
Bij de retro-quiz helpt alleen keiharde feitenkennis: vragen moeten binnen 10 seconden worden beantwoord. Googelen is dus geen optie.

Rigoureuze tests en constante verbeteringen

Voor de invoering hebben we SPaaS uitvoerig getest op verschillende kinderen van STRATO medewerkers – en met groot succes: geen van hen was in staat om bijvoorbeeld te verklaren waarom het Microsoft Office “Opslaan”-pictogram (💾) eruitziet als een vierkant huis met een groot raam. De vraag wat een iPod onderscheidt van een Gameboy werd alleen met schouderophalen beantwoord. Met de opgedane kennis hebben we de toetsvragen verder geoptimaliseerd.

de slimme leeftijdscheck voor webshops (2)
Volgens Amerikaanse onderzoekers zien personen op zwart-wit foto’s er voor de meeste jonge mensen hetzelfde uit.

Net als alle andere onderdelen van de webshop is ook SPaaS continu in ontwikkeling. Er worden regelmatig nieuwe zoekopdrachten toegevoegd. Tegelijkertijd bestudeert een team van speciaal opgeleide medewerkers social media. Als dankzij een van de vele remakes bijvoorbeeld kennis over oude films als Ghostbusters of Aladdin uitlekt naar de jongere generatie, worden vragen aangepast of helemaal uit het programma verwijderd.

Heb je alle voorbeeldvragen in het artikel kunnen beantwoorden? Vertel het ons in de reacties.

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie