FAQ #3790
Artikel editieren
Artikel weiterleiten

Bestanden, mappen en hele systemen terugzetten met Cyber Protect

Inhoudsopgave Inhoudsopgave

 

In dit artikel lees je hoe je bestanden, mappen en zelfs hele systemen kunt terugzetten met de back-ups in Cyber Protect.


Het terugzetten begint altijd in de Cyber Protect-console. Log daar dus eerst in.

Bestanden downloaden

Via de Cyber Protect-console heb je overal ter wereld toegang tot de gegevens waarvan in de cloud storage een back-up is gemaakt. Je kunt ze downloaden als dat nodig is. Een van de back-up-agents wordt gebruikt om de herstelpunten weer te geven, dus de respectievelijke back-uptoestanden. Daarom moet er minstens één apparaat geregistreerd en online zijn.

 

Ga in de Cyber Protect-console aan de linkerkant eerst naar Back-upopslag en kies de locatie waarop de back-up staat opgeslagen.

 

Kies het beschermingsplan dat gebruikt werd om de back-up te maken en klik op Back-ups weergeven in het menu rechts.

 

Kies de back-uplocatie waarvan je de bestanden wilt downloaden en klik op Herstellen.... Kies Bestanden/mappen in het menu.

bestanden-mappen-herstellen.png

 

Je komt nu in een overzicht waar je de schijven kunt zien waarvan een back-up is gemaakt. Klik op de schijf en navigeer door de mappen naar de gewenste bestanden. Vink de gewenste bestanden aan en klik rechts op Downloaden.

bestanden-downloaden.png

 

Je kunt maximaal 100 MB aan gegevens in één keer downloaden.
Het downloaden van mappen wordt niet ondersteund. Zet dus eerst de mappen terug naar je systeem (bijvoorbeeld je server) en download dan de teruggezette bestanden daarvandaan.

 

Bestanden en mappen terugzetten

Je kunt afzonderlijke bestanden tot hele mappen uit een back-up terugzetten. De machine waarop de bestanden en mappen worden teruggezet, hoeft niet dezelfde te zijn als die waarvan de back-ups afkomstig zijn. Je kiest zelf het pad waarnaar je bestanden terugzet.

Ga in de Cyber Protect-console aan de linkerkant eerst naar Back-upopslag en kies de opslaglocatie waarop de back-up is opgeslagen.

Kies het beschermingsplan dat gebruikt werd om de back-up te maken en klik op Back-ups weergeven in het menu rechts.

Kies de back-uplocatie waarvan je de bestanden wilt downloaden en klik op Herstellen.... Kies Bestanden/mappen uit het menu.
bestanden-mappen-herstellen.png

 

Je komt nu in de weergave van de schijven en mappen. Ga naar de bestanden of mappen en zet een vinkje voor de items die je wilt terugzetten. Als je alles geselecteerd hebt, klik je op Herstellen.

mappen-herstellen.png

 

 

In het volgende venster kun je onder Herstellen naar instellen naar welke geregistreerde apparaten de gegevens teruggezet moeten worden.

 

Voor het pad kun je kiezen voor de oorspronkelijke locatie of voor een zelfgekozen pad via Aangepaste locatie.

bestanden-herstellen-aangepaste_locatie-bladeren.png

 

Wil je een eigen pad instellen? Kies dan Aangepaste locatie en klik dan op Bladeren... om de locatie in te stellen.

bestanden-herstellen-aangepaste_locatie-map_opgeven.png

 

Als je het pad bevestigt, keer je terug naar de recovery. Hier kun je het herstel starten of vooraf verschillende opties instellen. Een beschrijving van de verschillende mogelijkheden vind je hier.

bestanden-herstellen-aangepaste_locatie-herstel_starten.png

 

Heb je het herstellen gestart? Dan moet je nog instellen hoe dit moet omgaan met reeds bestaande bestanden.
bestanden-herstellen-aangepaste_locatie-overschrijven_of_niet.png

 

Nadat je hier een keuze hebt gemaakt, kun je doorgaan met het herstelproces. Nu start het herstellen. Je kunt het proces ook volgen onder Dashboard > Controle > Activiteiten.

bestanden-herstellen-aangepaste_locatie-activiteitgegevens.png

 

Je hoeft overigens niet ingelogd blijven tijdens het terugzetten. Dat gaat namelijk ook door als je uitlogt

Zodra de status Voltooid wordt getoond, kun je de teruggezette bestanden openen.

 

Een volledig systeemherstel

Je kunt het hele systeem terugzetten met back-ups van het type (‘Volledige machine’).

De basisvoorwaarde voor een systeemherstel is dat het besturingssysteem op de doelmachine draait en de agent geregistreerd is.

Start het doelsysteem niet meer op? Dan raden we je aan een nieuwe installatie uit te voeren en pas dan de agent te installeren en te registreren. Staat je Cyber Protect slechts de registratie van één systeem toe? Verwijder dan eerst de oude machine via Instellingen > Agents. De back-ups worden hierdoor overigens niet verwijderd.

 

Kies bij de herinstallatie een versie van het besturingssysteem die overeenkomt met de back-up. Is de back-up bijvoorbeeld gemaakt op Ubuntu 20? Dan kies je ook Ubuntu 20 voor de nieuwe installatie.

 

 

Wil je een volledig systeemherstel naar andere hardware doorvoeren? Dan loop je het risico dat het teruggezette systeem niet meer start. Zet in dit geval pas mappen en bestanden naar het nieuwe systeem terug als het systeem zélf is geïnstalleerd en de agent is geregistreerd.
Cyber Protect is niet geschikt voor het distribueren van systeem-images.

 

 

Om het terugzetten te starten, ga je eerst naar Back-upopslag en kies je de opslaglocatie waar de back-up staat. Kies dan de machine waarvan je de back-up wilt terugzetten en klik op Back-ups weergeven. Klik op de gewenste toestand en ga via Herstellen... naar Volledige machine.

volledige_machine-herstellen.png

 

Je kunt nu de opties van het herstellen kiezen. Neem de configuratie zorgvuldig door.

volledige_machine-herstellen-herstel_starten.png

 

Onder Herstellen naar kun je instellen waar de recovery moet plaatsvinden. De optie Virtuele Machine werkt alleen als er een agent voor een VMWare of Virtuozzo-host is geïnstalleerd. Voor andere herstelacties kies je de instelling Fysieke Machine staan (zelfs als je terugzet naar een virtuele server).

 

Kies bij Doelmachine de machine waarnaar de back-up moet worden teruggezet.

 

Met Schijf-/Volumetoewijzing kun je controleren of de toewijzing van de afzonderlijke partities juist is.

volledige_machine-herstellen-volumetoewijzing.png

Als het nodig is, kun je de toewijzing ook verwijderen en de volumes volledig opnieuw toewijzen.

Heb je de instellingen doorgevoerd? Dan kies je Herstel starten om de recovery in gang te zetten. Er volgt nog een laatste controle. Check hier of alles goed is geconfigureerd.
volledige_machine-herstellen_eindcontrole.png

Laat de optie voor het opnieuw opstarten ingeschakeld. Als je nu op Herstel starten klikt, begint het herstelproces.

Je kunt de voortgang bekijken onder Dashboard > Controle > Activiteiten.

volledige_machine-herstellen-activiteitgegevens.png

 

 

Je hoeft niet ingelogd te blijven tijdens het terugzetten. Het proces gaat namelijk ook door als je uitlogt.
Het terugzetten blijft eerst een tijdje op 1% staan. Op dit punt wordt het systeem opnieuw opgestart en dat kan enkele minuten duren, afhankelijk van het systeem.

 

Kun je een grafische console gebruiken (zoals een VNC-console op een CP-klasse-server)? Dan kun je daarmee ook het herstel volgen.

volledige_machine-herstellen-console.png

Handmatig ingrijpen is niet nodig.

 

Is het herstel voltooid? Dan zie je dit bij de activiteiten. Het systeem start opnieuw op met de teruggezette gegevens.

volledige_machine-herstellen-voltooid.png

 

 

Na het terugzetten zijn ook alle wachtwoorden, licenties en SSL-certificaten die op het systeem waren opgeslagen, teruggezet. Ze zijn dus weer in de toestand die ze ten tijde van de back-up hadden.
Heb je naar een nieuwe machine teruggezet? Dan neemt deze nieuwe machine de plaats in van de oude machine in de Cyber Protect-console. De vorige nieuwe machine wordt dan als offline getoond. Ook de registratiegegevens in de Cyber Protect-console zijn weer hersteld.
Bij een Linux-systeem verschijnt soms de melding dat de boot loader (grub2) niet geïnstalleerd kon worden. Dit bericht kun je negeren.
Op een Windows systeem kan een bericht over een ontbrekende module verschijnen. Dit bericht kan ook genegeerd worden.
×