FAQ #2728
Artikel editieren
Artikel weiterleiten

Quota / limieten op gedeelde platformen (shared webhosting)

Wat betekent de melding ‘Quota exceeded’?

Toont je FTP-programma de melding ‘Quota exceeded’ bij het uploaden van bestanden naar je webspace? Dan heb je de bestandslimiet voor je webspace bereikt.

 

Waarom is er een bestandslimiet op de platformen van STRATO?

De veiligheid en beschikbaarheid van onze systemen hebben topprioriteit bij STRATO. Daarom is het essentieel om de opslagruimte en prestaties van gedeelde systemen (shared webhosting) eerlijk over alle klanten te verdelen. De veiligheid van andere klanten blijft dan gegarandeerd.

Om deze reden geldt er een maximum aantal bestanden op de webspace van klanten. Er kunnen 260.000 bestanden op deze webspace worden geplaatst.

 

TIP: gebruik je het hostingpakket op de gebruikelijke manier? Dan kom je gewoonlijk niet aan deze limiet.

 

In de klantenlogin onder Technische kenmerken kun je zien hoeveel bestanden op je webspace staan (vanaf een verbruik van 90% van de limiet).

 

Wat kun je doen als je de limiet wél bereikt?

Als je de limiet overschrijdt, kun je nog steeds bestanden lezen en verwijderen, maar niet meer schrijven. In dit geval raden we je aan om de volgende stappen te doorlopen:

  • Verwijder eerst alle bestanden die je niet meer nodig hebt, zoals

a) testinstallaties;

b) verouderde back-ups;

c) upload-mappen van applicaties.

  • Maak ook de mappen tmp en cache van je applicaties leeg.
  • Controleer of er schadelijke programma’s op je webspace staan die zonder jouw toestemming bestanden aanmaken. Zo ja, verwijder deze programma’s.

Waarom zijn volle mappen in mijn FTP-client tóch leeg?

Bij grote mappen treedt in de FTP-client vaak een time-out op. Je ziet dan een lege map. In Filezilla is dit bijvoorbeeld al na 20 seconden (standaardinstellingen). Je kunt deze instelling wijzigen, in Filezilla vind je de time-out-instelling bijvoorbeeld onder Verbinding. Zo kun je ook grote mappen openen en bewerken.


Wat is de tmp of cache-map?

Veel websites slaan tijdelijke, of zogenaamde session-bestanden op. Na het verstrijken van desbetreffende session of het bijbehorende tijdvenster, zijn deze bestanden niet meer nodig. Gewoonlijk worden ze automatisch verwijderd, maar dit gaat niet altijd goed. In dat geval stapelen de bestanden zich op in een map als ‘cache’ of ‘tmp’ (bij WordPress bijvoorbeeld in ‘.../wordpress/wp-content/cache’).


Hoe zie ik hoeveel bestanden een map bevat?

 

Log via SSH in op je webspace (zie deze FAQ) Vervolgens heb je de hierna genoemde mogelijkheden.

 

a) Om te zien hoeveel bestanden je in totaal in je webspace hebt, voer je deze opdracht in:

find . | wc –l

 

b) Voor een overzicht van de mappen in het eerste niveau, gesorteerd op de hoeveelheid bestanden per map, gebruik je deze opdracht:

 

find . | awk -F/ '{ print $2"/"$3 }' | uniq -c | sort -rn | head -10

 

Het getal aan het einde van deze opdracht (in dit voorbeeld ‘10’) bepaalt het aantal resultaten in de uitvoer.
De informatie achter ‘print’ bepaalt op welk niveau er wordt geteld.
De punt achter de opdracht ‘find’ heeft betrekking op de bijbehorende map (‘.’ is bijvoorbeeld de root-map).

Voorbeeld: het resultaat voor de hierboven genoemde opdracht

find . | awk -F/ '{ print $2"/"$3 }' | uniq -c | sort -rn | head -10

 

kan als volgt luiden:

9589 Niveau1/Niveau2
6632 Piwik/tmp
6349 Mediawiki/cache
6349 WordPress/tmp
5763 WordPress/wp-content
5502 Piwik/plugins
5151 Prestashop/cache
4496 Joomla/cache
3270 Mediawiki/extensions
3127 joomla/tmp
                                     
Voorbeeld: het resultaat voor deze opdracht:

find Niveau1/Niveau2 | awk -F/ '{ print $2"/"$3"/"$4"/"$5 }' | uniq -c | sort -rn | head -10

 

kan er zo uitzien:

1147 Niveau2/core/Resources
608 Niveau2/core/Documentation
485 Niveau2/t3skin/icons
450 Niveau2/core/Classes
440 Niveau2/rtehtmlarea/Resources
373 Niveau2/form/Resources
368 Niveau2/extbase/Classes
357 Niveau2/backend/Classes
294 Niveau2/t3skin/images
199 Niveau2/t3skin/extjs
                                  

Let op: vooral bij grotere mappen kan het enkele minuten duren voor je het resultaat van een opdracht ziet.

 

We kunnen je hier slechts een paar tips en voorbeelden noemen. Het is mogelijk dat jouw webspace nauwgezet gecontroleerd moet worden. STRATO mag dit om privacyredenen niet doen. Neem in dat geval dus contact op met je admin.



 

×