FAQ #29
Artikel editieren
Artikel weiterleiten

Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?

 

Als eigenaar van een domein kun je het domein naar een andere provider verhuizen, ongeacht je contractlooptijd. STRATO verhuist het domein op jouw verzoek zo snel mogelijk. Hiervoor berekenen wij geen extra kosten.

Let op: het direct opzeggen of verhuizen van een domein houdt niet in dat het pakket waarbij het domein hoort, ook wordt beëindigd. Hiervoor geldt de contractlooptijd.
 

Inhoudsopgave Inhoudsopgave

 

Voorwaarden

Voor een domeinverhuizing (providerwissel) van STRATO naar een nieuwe provider geldt als voorwaarde dat jij, of je klant, de rechten van dit domein bezit. Dat wil zeggen dat jouw naam en adres als domeineigenaar zijn geregistreerd. De overige voorwaarden voor een providerwissel variëren per domeinextensie en worden vastgesteld door de desbetreffende registry.

 

AuthInfo-procedure

De meeste registry’s gebruiken de AuthInfo-procedure bij providerwissels. Deze alfanumerieke AuthInfo-code is een beveiliging tegen het stelen of onbevoegd verhuizen van een domein.

 

Hoe krijg ik de verhuiscode als ik mijn domeinnaam opzeg bij STRATO?

 

De AuthInfo-code wordt afgegeven door je huidige provider (in dit geval STRATO) en naar jou als domeineigenaar gestuurd. De nieuwe provider vraagt de AuthInfo-code dan bij jou op voor de domeinverhuizing. Meestal kun je de AuthInfo-code al vermelden als je de bestelling bij de nieuwe provider plaatst.

 

Voor alle AuthInfo-domeinen (behalve voor .be-domeinen) geldt het onderstaande:

 

STRATO stuurt de AuthInfo-code 30 dagen vóór het einde van de contractlooptijd naar de domeineigenaar. Hiervoor gebruiken we het e-mailadres dat je aan ons hebt opgegeven. Om vertragingen te voorkomen controleer je of dit adres nog geldig is.

 

Hoe krijg ik de verhuiscode als ik mijn domeinnaam opzeg bij STRATO?

 

Extra informatie per TLD/domeinextensie

.eu, .nl, .me -domeinen

  • Wil je een domein bij STRATO opzeggen en naar een andere provider verhuizen? Dan heeft de nieuwe provider alleen een geldige AuthInfo-code nodig.

Hoe krijg ik de verhuiscode als ik mijn domeinnaam opzeg bij STRATO?

 

.com, .net, .org, .info, .biz en .asia

  • Heb je de AuthInfo-code van je domein aan de nieuwe provider gestuurd? Dan stuurt deze provider een e-mail naar de domeineigenaar. Hij kan deze mail bevestigen en zo zijn toestemming geven voor de providerwissel. Zodra de eigenaar dit heeft gedaan, begint de provider met de domeinverhuizing. Hoe lang dit duurt, verschilt per provider.

.be-domeinen

  • Voor .be-domeinen kunnen we de AuthInfo-code niet aanvragen. Dit moet worden aangevraagd bij het verantwoordelijke register dnsbelgium.be. Zij sturen de AuthInfo code per e-mail naar het e-mailadres van de eigenaar van het domein.

Overstappen naar een andere provider-1.png

 

 

De domeineigenaar verstrekt de AuthInfo-code vervolgens aan de nieuwe provider, die de code controleert bij de registry en vervolgens met de domeinverhuizing begint.

Uitzonderingen

Let op: nieuw geregistreerde internationale domeinen (.com, .net, .org, .info, .biz, .mobi, .asia) kunnen pas na 60 dagen naar een nieuwe provider of registrar worden verhuisd. Dit is een ICANN-richtlijn. Alle aanbieders zijn verplicht om deze richtlijn te volgen.

 

Zo beëindig je het contract

Via de klantenlogin
In het volgende artikel lees je hoe je via de klantenlogin een opzegging kunt doorvoeren. Zodra je domein in opzegging staat, kan je vanuit de klantenlogin de AuthInfo-code voor verhuizing opvragen.

 

Telefonisch
Je kunt je domein of pakket ook telefonisch opzeggen, desgewenst in combinatie met een providerwissel. Neem hiervoor contact met ons op. Onze specialisten helpen je de providerwissel zo snel en soepel mogelijk door te voeren.

 

Via het contactformulier (als ingelogde gebruiker)
Ook hier controleren we of je de contractpartner of domeineigenaar bent. Dit doen we via geauthenticeerde e-mail. Ga naar het Contacformulier. Om een opzegging te kunnen doorvoeren, is het noodzakelijk dat je bent ingelogd met klantnummer en wachtwoord.

Let op: het inloggen met een domeinnaam en pakketwachtwoord geldt niet als verificatie – we kunnen de domeinverhuizing dus niet met die gegevens doorvoeren. Vermeld in je e-mail de domeinnaam en de datum waarop je het domein wilt opzeggen of verhuizen. We kunnen je dan zo snel mogelijk helpen.

 

Houd er rekening mee dat bij een domeinverhuizing de inhoud van de webruimte en e-mailaccounts niet wordt overgedragen naar de nieuwe provider.

 

om vertragingen te voorkomen.
×