Artikel weiterleiten
Afdrukweergave
FAQ #368

Online opzeggen vanuit de klantenlogin

Wil je je STRATO pakket opzeggen? Jammer! Maar ook dat is bij STRATO snel en eenvoudig geregeld. In dit artikel lees je hoe je online opzegt vanuit de klantenlogin. Houd je klantnummer en je wachtwoord bij de hand.

 

Kosten verbonden aan het beëindigen van een contract

Volledige pakket opzeggen

Beëindigen van losse domeinen

Verhuiscode voor mijn domeinnaam

Opzegtermijn en contractduur

                     

Zijn er kosten verbonden aan het beëindigen van een contract

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan het beëindigen van een contract bij STRATO.

 

Let op: het het opzeggen van een domeinnaam betekent niet automatisch dat ook het bijbehorende (hosting)pakket wordt beëindigt. Als je ook het (hosting)pakket wilt opzeggen, dan kan je dit aan ons doorgeven.

 

Je volledige pakket opzeggen

Ga in de klantenlogin in het linkermenu naar Contract wijzigen en kies de optie Opzeggen.

 

Je ziet een overzicht van alle actieve pakketten die bij je klantnummer horen. Ook zie je hier de data waarop de pakketten zijn geactiveerd. Kies Pakket opzeggen bij het pakket dat je wilt beëindigen.

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-1.png

 

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-3.png

 

Selecteer een reden voor het opzeggen in de keuzelijst. Vervolgens kies je Verder.

 

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-4.png

 

Nu zie je een overzicht van alle domeinnamen in dit pakket. In de keuzelijst selecteer je wat met deze domeinnamen moet gebeuren.

 

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-5.png

 

Daarna krijg je een overzicht van je opzegging. Ter bevestiging voer je je wachtwoord in en kies je Beëindiging bevestigen.

 

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-1.png

 

Als de opzegging is doorgevoerd, krijg je een bevestiging met een overzicht van de opgezegde pakketten en extra diensten. Bewaar de bevestiging voor je eigen administratie.

 

Let op: Je ziet de formulieren voor opzegging alleen als je met je klantnummer en wachtwoord inlogt via de klantenlogin. Log je in met een domeinnaam en het bijbehorende wachtwoord? Dan kun je de menu’s voor het wijzigen en stopzetten van je contract niet gebruiken.

 

 

Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?

 

Beëindigen van losse domeinen

Een contractopzegging van losse domeinen kun je als contractpartner telefonisch, per e-mail of via de klantenlogin doorgeven. 

 

Opzeggen in de klantenlogin

Ga in de klantenlogin in het linkermenu naar Contract wijzigen en kies de optie Opzeggen:

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-1.png

 

Wanneer je slechts een enkele domeinnaam of extra artikel binnen je (hosting)pakket wilt opzeggen, klik je eerst voor het pakket op het pijltje. Hierna verschijnen alle domeinen en eventuele extra diensten binnen het pakket. Door achter het domein of de dienst voor beëindigen te kiezen, zeg je enkel het gewenste domein of artikel op maar niet het gehele pakket.

 

Verwijderen bij registry

Wanneer je een domeinnaam opzegt, is het noodzakelijk aan te geven wat er na opzegging met het domein moet gebeuren.

Wanneer je de domeinnaam in de toekomst nog wilt gebruiken en naar een andere provider wilt verhuizen, kies dan bij vervolgproces voor Providerwissel. Het domein wordt dan door STRATO voor verhuizing vrijgegeven.

 

Wil je het domein niet meer gebruiken? Kies dan voor Verwijderen bij registry. Bij deze keuze wordt het domein verwijderd en weer ter registratie vrijgegeven. Wanneer je voor verwijdering kiest, ontvangt de domeineigenaar een extra e-mail om dit te bevestigen.

 

Let op: na een opzegging van een domein vóór de afloop van de contractduur van het bijbehorende pakket, worden reeds betaalde bedragen niet teruggestort.

   

Verhuiscode voor mijn domeinnaam

Als je een domeinnaam wilt verhuizen naar een andere provider, dan heb je hiervoor meestal een verhuiscode nodig. Deze code wordt ook wel token, EPP-code, authcode of authinfocode genoemd.

 

De authinfo-code, ook wel verhuiscode of verhuistoken genoemd, is een beveiligingscode die je nodig hebt voor een domeinverhuizing. De code is nodig om te verifiëren dat je de bevoegdheid hebt om een domein te verhuizen.

 

Verhuiscodes worden alleen verstuurd aan het e-mailadres van de domeinhouder. Let erop dat dit adres kan afwijken van het e-mailadres dat je voor je STRATO account gebruikt.

 

Als je een domeinnaam bij ons hebt opgezegd, dan krijg je automatisch de verhuiscode toegestuurd. Dit gebeurt ongeveer 30 dagen voor de einddatum van het contract.

  

Je kunt de authinfo-code in de klantenlogin opvragen, zodra we de opzegging van het domein hebben ontvangen en het domein is gemarkeerd als ‘klaar voor verhuizing’. We sturen de code dan aan het e-mailadres van de domeineigenaar.

 

Bij elk domein dat een met de status opzegging ontvangen, zie je een link Authinfo-code verzenden.

Klantenlogin: authinfo-code opvragen-1.jpg

 

Via deze link vind je een overzicht met de volgende informatie:

  • Het domein waarvoor je de authinfo-code aanvraagt
  • De domeineigenaar
  • Het e-mailadres van de domeineigenaar

 

Zijn alle gegevens juist? Selecteer dan de knop Authcode versturen. We sturen de verhuiscode dan binnen een dag per e-mail naar de domeineigenaar.

Klantenlogin: authinfo-code opvragen-2.jpg

 

Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?

 

Let op: Bij het opzeggen van je pakket worden ook alle domeinnamen en extra diensten van dat pakket beëindigd. Heb je een server dan wordt de verhuiscode niet automatisch verstuurd. Je kan de code in dat geval te allen tijde via het domeinbeheer van je server aanvragen.

 

Opzegtermijn en contractduur

Voor de opzegging zijn de opzegtermijn en de contractduur van belang. De opzegtermijn vind je in de algemene voorwaarden. De contractduur van je pakket zie je in het pakketoverzicht onder Je contract:

 

Online opzeggen vanuit de klantenlogin-6.jpg

 

Wil je hulp van onze klantenservice? Ga dan naar de Contactpagina. We helpen je graag verder bij het opzeggen van je pakket.

  

×
Heeft dit artikel je geholpen?    ja / nee