Je e-mail is verstuurd.

Handleiding voor een Domeinverhuizing

Een domeinverhuizing betekent het overstappen van je huidige hostingprovider naar STRATO. Voorwaarde hiervoor is dat jij (of je klant) de eigenaar van het domein bent. Dit betekent dat jouw naam (bedrijf, naam, adres) geregistreerd staat in de domeinhoudergegevens.


Een domeinverhuizing is mogelijk voor de meeste domeinen die STRATO aanbiedt. Je kunt de domein(en) naar een nieuw pakket verhuizen of naar een bestaand pakket.

Inhoudsopgave Inhoudsopgave

Belangrijk! Waar moet ik op letten als ik van provider verander?

Bij het veranderen van provider wordt door ons alleen het domein verhuisd, niet de inhoud zoals webpagina’s of afbeeldingen. Ook de instellingen die je bij de oude provider had geconfigureerd, gaan verloren, zoals DNS en e-mailaccounts. Deze moet je bij STRATO opnieuw instellen.


Je moet daarom in elk geval vooraf een back-up van je content maken. Je kunt de inhoud terugzetten op onze servers nadat de domeinverhuizing is voltooid.
Gebruik voor de domeinverhuizing een e-mailadres dat niet behoort tot het domein dat je verhuist. Naar dit e-mailadres sturen we namelijk belangrijke informatie. Zorg er dus ook voor dat je dit e-mailadres kunt bereiken als de domeinverhuizing in uitvoering is.

Hoe lang duurt een domeinverhuizing?

Hoe lang een domeinverhuizing duurt, is een beetje afhankelijk van de TLD (domeinextensie). In de regel wordt een domein binnen 24 tot 48 uur overgezet. Maar voor sommige extensies zoals .com, .net, .org, .biz, & .info kan het tot 5 dagen duren.

Wat kost een domeinverhuizing?

Een domeinverhuizing naar STRATO is gratis. Dit betekent het volgende.

  • Is de verhuizing aangevraagd in een pakket waarin nog gratis inbegrepen domeinen beschikbaar zijn? Dan zijn er geen verdere kosten.

  • Is de verhuizing aangevraagd in een pakket waarin geen gratis inbegrepen domeinen meer beschikbaar zijn? Dan brengen we alleen de maandelijkse kosten voor het extra domein in rekening.

Bestel je een nieuw pakket voor de domeinverhuizing? Dan gelden alleen de prijzen die op onze website vermeld staan en de setupkosten.

Kosten of vergoedingen die je vorige provider in rekening brengt, kunnen we natuurlijk niet vergoeden.

Waar moet ik op letten voor .com, .net, .org, .biz & .info domeinen?

Een domeinverhuizing voor de bovenstaande domeinen is onder de volgende omstandigheden niet mogelijk:

  • Het domein is minder dan 60 dagen geleden voor het eerst geregistreerd.
  • Het domein is binnen de laatste 60 dagen al eens verhuisd.
  • Het domein is binnen de laatste 14 dagen voor de registratieperiode afloopt.

    Dit zijn trouwens ICANN-regels, waar alle providers zich aan moeten houden. We hebben er dus geen invloed op.

Wat betekent de domeinstatus registrar lock?

De registrar lock is een beveiligingsmechanisme. Het zorgt ervoor dat een domeinverhuizing alleen mogelijk is als de eigenaar van het domein ermee instemt. Hiertoe krijgt het domein een ‘slot’ dat zo’n domeinverhuizing tegenhoudt. Voordat het domein kan worden verhuisd, moet het worden ontgrendeld.


Alleen de huidige provider kan zo’n registrar lock verwijderen. De beschikbare opties hangen af van je huidige registrar of provider. Neem dus contact op met je huidige provider als je een registrar lock aantreft. Nadat het is verwijderd, kun je het domein naar STRATO laten verhuizen.

Verhuizing van je domein(en) naar een nieuw pakket

Als je jouw domein naar een nieuw STRATO pakket wilt verhuizen, bestel je dit via onze website.
Meestal krijg je van je vorige provider een verhuiscode of authinfo-code voor je domein. Die code kun je tijdens het bestelproces invoeren. Heb je nog geen authinfo-code? Dan kun je die later ook invoeren in de STRATO klantenlogin.

Handleiding Domeinverhuizing-1.png
 

Verhuizing van je domein(en) naar een bestaand pakket

Wil je een domein naar een bestaand STRATO pakket verhuizen? Dan kun je dat heel gemakkelijk doen via de klantenlogin van je pakket. Ga daartoe na het inloggen naar het menu Domeinen bestellen.
Handleiding Domeinverhuizing-1.png
Tijdens het bestelproces zie je dat dit domein al bezet is. Bevestig hier dat je de domeineigenaar bent.
Handleiding Domeinverhuizing-2.png
Meestal krijg je van je vorige provider een verhuiscode of authinfo-code voor je domein. Die kun je tijdens het bestelproces invoeren. Als je nog geen authinfo-code hebt, kun je die later ook invoeren in de klantenlogin.

Handleiding Domeinverhuizing-1.png

Hoe werkt een overstap naar STRATO als de vorige provider niet meer bestaat?

In zo'n geval moet je contact opnemen met de juridische afdeling van de registry. Voor .nl-domeinen is dit de SIDN. Als het contract van het domein daarna is beëindigd, kan het door STRATO overgenomen worden.

Handleiding Domeinverhuizing-1.png
Bij het veranderen van provider wordt door ons alleen het domein verhuisd
Heeft dit artikel je geholpen?
Info: 728322f6824083c49c1672a7e63fd48a2f9eae65