FAQ #3306
Artikel editieren
Artikel weiterleiten

Mijn server is niet meer bereikbaar – wat kan ik doen?

Als een server niet meer antwoordt kan dat verschillende oorzaken hebben. In dit artikel we de stappen die je kunt doorlopen om weer verbinding met je server te kunnen maken:

 

Inhoudsopgave Inhoudsopgave

 

We bieden verschillende soorten servers aan, met soms grote verschillen in werking en mogelijkheden:

  • Dedicated Linux servers: dit zijn dedicated servers (eigen hardware) die bedoeld zijn voor gebruik met Linux. Ze worden voornamelijk beheerd via de serverlogin.
  • Dedicated Windows servers (oud): deze dedicated servers worden ook beheerd via de serverlogin. Ze zijn bedoeld voor gebruik met de Windows Server-besturingssystemen.
  • Dedicated Windows servers (nieuw): de huidige dedicated Windows servers zijn te herkennen aan de CP in hun naam, zoals ‘Dedicated Windows Server CP410’. De interface verschilt aanzienlijk van de vorige servers. Het beheer van deze servers vindt plaats in het cloudpanel.
  • VPS Linux en VPS Windows: dit zijn onze klassieke virtuele servers. Hier kan de instelling van de virtuele hardware niet worden gewijzigd. Waar VPS Linux Virtuozzo als virtualisatieplatform gebruikt, gebruikt VPS Windows het platform Hyper-V.

 

Zijn er onderhoudswerkzaamheden?

Geldt voor: alle servertypes behalve de nieuwe dedicated Windows servers.

 

Voert STRATO onderhoud aan de server of een netwerkcomponent uit? Dan zie je een melding in je serverlogin onder ‘Nieuws & informatie’. Neem dus absoluut hier een kijkje, wanneer je server niet reageert.
Staat er inderdaad een melding over werkzaamheden? Wacht dan tot deze zijn afgerond. Reageert de server na afloop van het onderhoud nog steeds niet? Ga dan verder met de volgende stappen.

 

Is de server geblokkeerd?

Geldt voor: alle servertypes.

 

Als STRATO de server heeft geblokkeerd, zie je hiervan een melding in de klantenlogin én de serverlogin. In dit geval ontvang je ook een e-mail op het bij ons bekende e-mailadres. Controleer dus voor de zekerheid ook je spam-map in je postvak.
Is de server geblokkeerd vanwege een openstaande factuur? Dan kijk je in de klantenlogin onder Facturen (FAQ: Waar vind ik mijn facturen?). Hier zie je de openstaande rekeningen rood gemarkeerd.


Is de blokkade door medewerkers van ons Abuse-team doorgevoerd? Dan krijg je een e-mail van onze afdeling Abuse (afzender: abuse-server@strato.de). In de e-mail vind je informatie over wat tot de blokkering heeft geleid. Ook lees je daarin de verdere procedure voor het deblokkeren van de server.

 

Heb je een e-mail van onze Abuse afdeling gekregen met daarin bericht over de blokkering? Dan kan de blokkade ook alléén door de afdeling Abuse worden verwijderd. Onze collega’s van de support-afdeling kunnen dat niet!

 

Is de server opgezegd?

Geldt voor: alle servertypes.

 

Is de server opgezegd? Dan zie je deze niet meer in het pakketoverzicht in de klantenlogin. Het is ook niet meer mogelijk om in te loggen via de serverlogin.
Je kunt je server nog steeds heractiveren tot 7 dagen na het uitschakelen. Pas daarna worden de gegevens permanent verwijderd. Wil je de server opnieuw activeren, en is de periode van 7 dagen nog niet verstreken? Neem dan direct contact op met onze klantenservice. We bespreken de voorwaarden en het proces van de reactivering met je door en voeren deze vervolgens uit.

 

Wat is de status van de server?

Geldt voor: alle servertypes.

 

Zijn er geen onderhoudswerkzaamhede, en is de server niet geblokkeerd of opgezegd, maar bereik je de server nog steeds niet? Dan is een technische check de volgende stap.
Het eerste wat je moet controleren, is de serverstatus. Afhankelijk van het type server kun je de serverstatus op verschillende plaatsen bekijken:

  • Dedicated Linux servers, de oudere dedicated Windows servers en VPS Linux:
    in de serverlogin onder Mijn Server > Servergegevens
  • VPS Windows:
    in de serverlogin onder Mijn Server > VM Overzicht
  • Nieuwe dedicated Windows servers:
    in het cloudpanel wordt de server weergegeven onder ‘Infrastructuur’ > ‘Server’ (FAQ: Server Cloudpanel - Infrastructuur). De kolom ‘Status’ toont de huidige status van de server.

Draait de server normaal? Dan wordt de status weergegeven als ‘gereed’, ‘gestart en online’ of met een groene LED.

 

Is de status ‘Reddingsmodus actief’? Dan is de server met een minimaal systeem gestart. Dit ter diagnostisering. De server is dan alleen te bereiken via SSH (Linux) of remote desktop (Windows). De benodigde toegangsgegevens vind je ook bij de serverstatus.

 

Elke andere status is slechts een tijdelijke status. Als de server meer dan een uur vastzit in zo'n status, kun je het beste contact opnemen met onze support.

 

Hoe is de server nog bereikbaar?

Geldt voor: dedicated Linux en Windows servers.

 

De dedicated servers Linux en Windows (oud) hebben een RemoteConsole. Dit is een apart consolesysteem dat verbinding maakt met de server via de seriële interface. 

Hoe maak je verbinding met je dedicated server via RemoteConsole (seriële console)?

Als je hier met succes bent ingelogd, kun je controleren of bijvoorbeeld een firewall de requests blokkeert, of dat de netwerkkaart correct is gedetecteerd. Een handleiding voor het opsporen en oplossen van verbindingsproblemen met de SAC-console onder Windows vind je hier: Zo krijg je weer toegang tot je server via SAC.

Werkt de toegang met de RemoteConsole niet? Probeer dan de server te herstarten en te bereiken (zie hieronder).

De nieuwe dedicated Windows servers hebben een VNC-console in plaats van RemoteConsole (FAQ: De VNC-console gebruiken om verbinding te maken met je dedicated Windows server).

Bij beide consoles wordt de grafische schermuitvoer van de server over het netwerk gerouteerd. Je kunt ook inloggen op de server en deze controleren op mogelijke fouten als er geen netwerkverbinding is.

 

Herstarten doet goed

Geldt voor: alle servertypes.

 

De volgende stap is een reboot van de server. Afhankelijk van het type server zijn er verschillende manieren om te herstarten:

  • Dedicated Linux servers, oudere Windows servers en VPS Linux:
    in de serverlogin onder Back-up en herstel > RecoveryManager
  • VPS Windows:
    in de serverlogin onder Mijn Server > VM Overzicht
  • Nieuwe dedicated Windows servers:
    in het cloudpanel wordt de server weergegeven onder Infrastructuur > Server (FAQ: Server Cloudpanel - Infrastructuur). Onder Actie kun je een herstart van de server doorvoeren.
Houd er rekening mee dat een herstart de prestatieproblemen soms nog groter maakt, bijvoorbeeld met een VPS. Neem bij twijfel contact op met onze support.

 

Hoe zit het met de reddingsmodus?

Geldt voor: alle servertypes

 

Een server in reddingsmodus wordt gestart met een minimaal systeem. Het besturingssysteem zelf wordt daarbij opgevraagd vanaf een server in ons datacenter.
De omschakeling van reddingsmodus naar normale modus of omgekeerd vindt plaats in de serverlogin. Deze instelling vind je onder Back-up en herstel > RecoveryManager, onder Mijn Server > VM Overzicht  > Herstel of (bij de nieuwe dedicated Windows servers) onder Infrastructuur > Server > Serverkeuze > Actie > Herstart. Houd er rekening mee dat de wisseling tot een uur kan duren.
Een Linux-server kan in deze modus worden bereikt via SSH, een Windows-server via remote desktop. De nieuwe dedicated Windows servers zijn in deze modus ook toegankelijk via het VNC-systeem en bieden daarnaast de Windows Repair Tools van Microsoft aan.

Je vindt het wachtwoord voor het inloggen in de reddingsmodus in de weergave van de servergegevens. Eenmaal ingelogd kun je het live-systeem controleren op foutmeldingen, logs, en onjuiste instellingen.

De live-gegevens zijn op een VPS Linux te vinden onder /repair. Op een VPS Windows worden de stationsletters van de live-partities verschoven: C wordt E, D wordt F. Op dedicated servers moeten de partities handmatig worden gemount. Dit doe je met de mount-opdrachten (Linux) of via het schijfbeheer (Windows).

 

Je server reageert ook niet in de reddingsmodus?

Geldt voor: dedicated servers Linux en Windows

 

Voor dedicated servers Linux en Windows (oud) kun je een hardwaretest uitvoeren. De hardwaretest vind je in de serverlogin onder Back-up en herstel > Hardwaretest. De uitgebreide en lange test is slechts zelden nodig; meestal is de snelle test voldoende.

Is de hardwaretest zonder resultaat afgerond, maar er zijn duidelijke aanwijzingen voor defecte hardware in de eventweergave of in het kernellogboek? Ook dan kun je het beste contact opnemen met onze support. Verzamel vooraf zo veel mogelijk informatie (bijvoorbeeld de serienummers van de harde schijven).

Er is geen hardwaretest beschikbaar voor de nieuwe dedicated Windows servers. Hier kun je in de eventweergave zien of iets wijst op defecte hardware. Een controle van de raid-controller en de status van de harde schijf zijn hier ook mogelijk.

 

En daarna?

Geldt voor: alle servertypes

 

Kom je ondanks alle controles niet verder en werkt je server nog steeds niet? Wend je dan tot onze support afdeling. Hier controleren we of we er direct iets aan kunnen doen. Zo nodig maken we een ticket aan zodat de collega's in het datacenter de server kunnen bekijken en controleren.

 

daarna
×