FAQ #963
Artikel editieren
Artikel weiterleiten

Veel gestelde vragen over zoekmachine-advertenties via Google Ads

In dit artikel vind je antwoorden op veel gestelde vragen over SEA (zoekmachine-advertenties) met Google Ads.

 

INHOUD

  • Hoe kan ik me aanmelden voor Google Ads?
  • Hoeveel bezoekers kan ik verwachten bij een bepaald Google Ads-budget?
  • Wat zijn de maximale kosten per klik met Google Ads?
  • Hoeveel kost het om te adverteren op Google Ads?
  • Welke betaalopties kan ik gebruiken met Google Ads?
  • Welke keywords moet ik kiezen voor Google Ads?
  • Hoe weet ik dat mijn Google-advertenties succesvol zijn?
  • Zo werken Google-advertenties in de praktijk

 

Hoe kan ik me aanmelden voor Google Ads?

Aanmelden voor Google Ads gaat eenvoudig en snel. Je hoeft alleen maar de volgende stappen te doorlopen:

Let op: je kunt het starttegoed van STRATO alleen gebruiken voor nieuwe registraties van Google Ads. Dit tegoed geldt dus niet voor bestaande Google Ads-accounts.
  • Haal de code voor je starttegoed op in de STRATO klantenlogin.
  • Ga naar adwords.google.nl, klik op de registratieknop en doorloop stap voor stap het registratieproces.
  • Bevestig je e-mailadres na registratie.
  • Voer je betalingsvoorkeuren in je nieuw aangemaakte Google Ads-account in (onder Accountinstellingen > Factuurinstellingen). Op dit moment kun je de tegoedcode voor STRATO klanten tot twee weken na je eerste inlog invoeren in het vak ‘Promotion Codes’.

Hoeveel bezoekers kan ik verwachten bij een bepaald Google Ads-budget?

Het aantal klikken is afhankelijk van vele factoren, zoals de geselecteerde keywords (trefwoorden), de relevantie van je advertentie, de concurrentie en de landoriëntatie van je advertenties.

Met behulp van de keywordplanner kun je eenvoudig een schatting maken van het aantal bezoekers en clicks. Je ziet hier niet-bindende schattingen van je keyword-traffic, zonder dat je deze zelf of via de Google Ads Sign-up-Wizard in een account hoeft in te voeren.

In je Google Ads-account kun je altijd zien hoeveel clicks je verschillende trefwoorden hebben gegenereerd.

 

Wat zijn de maximale kosten per klik met Google Ads?

De maximale CPC (cost per click) geeft aan hoeveel je per klik op je advertentie wilt betalen.

Vraag je dus af hoeveel een bezoeker van je website waard is. Hoeveel verdien je aan een nieuwe klant? Maak gewoon een schatting van het aantal websitebezoekers die nieuwe klanten bij je worden.

Als bijvoorbeeld 2 van de 100 bezoekers uiteindelijk een aankoop doen en je een winst van 5 euro op elke aankoop maakt, dan kun je tot 10 cent per klik betalen voor je advertentie.

De juiste maximale CPC kan nauwelijks van tevoren worden vastgesteld. Kies daarom gewoon een waarde die je waarschijnlijk een hoge positie en een aanzienlijk klikvolume oplevert.

Hiervoor kun je de Google Keyword-planner gebruiken. Maar doe ook een paar praktijktests, door te experimenteren met advertenties, keywords en een maximale CPC. Maak daarna een schatting van je ROI (Return on Investment) en pas je instellingen hierop aan.

 

Tip: wees niet te gierig in het begin bij het instellen van de maximale CPC. Het is beter om te beginnen met een iets te hoge maximale CPC en die vervolgens te verlagen, dan andersom. Hogere max. CPC -> hogere positie -> hogere kliksnelheid -> hogere kwaliteitsfactor (Google vindt je advertentie ‘relevanter’) -> hogere advertentiepositie, zelfs als de max. CPC intussen is verlaagd.

 

Hoeveel kost het om te adverteren op Google Ads?

Bij Google Ads zijn er geen vaste prijslijsten per trefwoord of positie. Standaard betaal je alleen op Google als gebruikers op je tekstadvertentie klikken. Dit betekent dat je uitsluitend betaalt voor de bezoekers die via Google Ads naar je site komen.

Je hoeft alleen het maximale bedrag op te geven dat je per klik (CPC) wilt uitgeven en het maximale bedrag per dag of maand.

Google bepaalt de prijs per klik (CPC = cost per click) en de positie van je advertentie in een veilingmodel. Bepalend hierbij is de maximale CPC die je kiest en de relevantie van je advertentie en je gekozen keywords.

Je kunt alle instellingen op elk moment wijzigen. Het beste is om het zelf uit te proberen.

In principe geldt het volgende:

  • Hoe hoger je bod, hoe hoger de positie van je advertentie en hoe meer clicks je waarschijnlijk ontvangt.
  • Als een keyword erg populair is, maar irrelevant voor jou, moet je een hogere prijs per klik bieden om bij dit keyword te verschijnen.
  • Als een advertentie niet relevant is of als je maximale CPC te laag is, is het mogelijk dat de advertentie helemaal niet of alleen onderaan de lijst wordt getoond en slechts sporadisch wordt aangeklikt.

Dit innovatieve en ingenieuze prijsmodel van Google opent vele mogelijkheden voor je en garandeert je uiteindelijk lage, prestatie-afhankelijke, marktconforme prijzen.

 

Let op: de werkelijke prijs die je per klik moet betalen, is uiteindelijk altijd lager dan je maximale CPC, dankzij het veilingmodel.

 

In de startversie hoef je geen maximale CPC op te geven. Je voert een maandelijks budget in en Google automatiseert je biedingen in de veiling, zodat je campagne een maximaal aantal clicks op dat budget scoort. Natuurlijk kun je later nog steeds een maximale CPC in je account instellen.

In de standaardversie voer je een dagelijks budget en een maximale CPC in. Die geldt dan voor al je keywords, maar je kunt deze maximale CPC op elk moment voor individuele keywords wijzigen.

 

Welke betaalopties kan ik gebruiken met Google Ads?

Met Google Ads kun je advertentiekosten vooraf of achteraf betalen. Betaal je vooraf? Dan kun je per creditcard of overschrijving je tegoed aanvullen. Na ontvangst van de betaling kan de plaatsing van de advertenties beginnen. Als je achteraf betaalt, ontstaan pas kosten na een klik of weergave. Die betaal je per creditcard of automatische incasso.

 

Welke keywords moet ik kiezen voor Google Ads?

Kies bij voorkeur een handjevol keywords die je bedrijf en je aanbod goed beschrijven. Selecteer zowel algemene als zeer specifieke zoektermen. Een groot voordeel van Google Ads is de flexibiliteit van het systeem: 

  • Je kunt alle instellingen op elk moment wijzigen.
  • Je kunt dus experimenteren zo vaak je wilt - je betaalt alleen wanneer op je advertentie is geklikt.

 

Is het registratieproces voltooid en worden je advertenties weergegeven? Log dan opnieuw in op je account en voeg desgewenst nieuwe keywords toe. Je kunt ook keywords verwijderen of pauzeren, bijvoorbeeld als ze te algemeen of te populair zijn gebleken. Zo optimaliseer je de campagne.

 

Een praktijkvoorbeeld:

Stel, je hebt een salsa-dansschool in Utrecht. Dan kies je waarschijnlijk voor trefwoorden als:

‘Salsa dansen’, ‘Salsa leren’, ‘Salsa lessen’, ‘Salsa Utrecht’, ‘Salsa dansschool’.

Trefwoorden als ‘dansen’, ‘aanleren’ of ‘salsa’ kunnen te algemeen en te duur zijn – maar daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk meer clicks trekken.

 

Zo werken Google-advertenties in de praktijk

Een eenvoudig voorbeeld:

We nemen weer het voorbeeld van de salsa-dansschool in Utrecht. Je kiest dus waarschijnlijk voor trefwoorden als ‘Salsa dansen’, ‘Salsa leren’, ‘Salsa lessen’, ‘Salsa Utrecht’, ‘Salsa dansschool’. Dan ziet je advertentie er bijvoorbeeld zo uit:

Veel gestelde vragen over Google Ads-1.png

 

Je kunt zoveel versies van je advertenties plaatsen als je maar wilt.

 

Tip: test gewoon een paar teksten en vergelijk de resultaten. Zo zie je welke teksten het beste werken. Als je vervolgens een maximale CPC van ongeveer 20 cent instelt, kun betaal je waarschijnlijk ongeveer 14 cent per klik en sta je (afhankelijk van de concurrentie en de relevantie van je keyword, advertentie en website) bij de eerste 5 advertenties op de eerste zoekresultatenpagina.

Met een maandelijks budget van € 50,- ontvang je al 360 gekwalificeerde clicks, ofwel: 360 bezoekers die actief naar je aanbod hebben gezocht en actief voor je advertentie en website hebben gekozen. Vergeet niet: elke klik is een potentiële nieuwe klant!

Hoe weet je of Google Ads voor je de moeite waard is?

Met behulp van Conversion Tracking van Google Ads kun je bepalen hoeveel van je bezoekers bijvoorbeeld het overzicht met salsacursussen van je dansschool hebben bekeken of een contactformulier hebben ingevuld. Analytics helpt je om precies te bepalen hoe lang bezoekers op een website blijven. Hierdoor kun je beter inschatten hoeveel websitebezoekers daadwerkelijk een cursus hebben bezocht.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon gissen. Als één nieuwe klant van je dansschool gemiddeld € 35,-€ betaalt (ongeveer 5 lessen van € 7,-) dan heeft Google Ads zich al terugverdiend zodra er 2 van de 360 websitebezoekers (dus 0,6%!) de weg naar je school hebben gevonden. Dit praktijkvoorbeeld is natuurlijk fictief. De resultaten kunnen van geval tot geval sterk verschillen. Maar uit onze ervaring met Google Ads blijkt dat ze zeer realistisch zijn.

 

 

×