Een eigen homepage bouwen

Sitebuilder aanbiedingen bekijken

Overtuig de bezoeker te blijven - door overzicht en duidelijkheid

De customer journey van klanten is de belevenis van de eerste click tot een aankoopbeslissing. Het doel is om klanten een zo positief mogelijke koopervaring te laten beleven. Bij het bouwen van een eigen website is het erg belangrijk om je potentiële klanten in gedachten te houden. Welke indruk moeten ze van jou en je bedrijf krijgen? Wat kan je klant op jouw website vinden? Welke aankoopbeslissing maakt je klant op basis van wat hij of zij ziet?
Een optische goed ogende en gestructureerde website draagt eraan bij dat jouw bezoekers zich goed kunnen informeren op jouw website. Chaotische websites schrikken geïnteresseerden en potentiële klanten af en je loopt de kans dat bezoekers hun geduld snel verliezen. Ook zullen andere bedrijven je minder snel aanbevelen. Het is erg belangrijk om te letten op de opbouw van de website en daarbij ook te letten op de rode draad van de tekst en de beeldspraak erbij. Tevens wordt daarbij altijd ook gekeken naar mogelijke juridische valstrikken.
Met een chaotische website maak je dus geen goede indruk op klanten en bezoekers. Wellicht vraag je je nu af: hoe maak ik mijn eigen website dan zo overzichtelijk mogelijk? Wij geven je hieronder een paar handige tips.

  • Een bezoeker kan met een eerste blik het aanbod begrijpen.
  • De opbouw van de website is duidelijk waardoor het geen moeite kost om de inhoud te begrijpen.
  • De inhoud moet worden gestructureerd.
  • Navigatie menu’s zijn voor de orde, overzicht en voor oriëntering.
  • Zorg voor algemene voorwaarden.

websitemaker voordelen

De startpagina van je website

De startpagina van je website moet de bezoekers in één oogopslag vertellen wat je aanbiedt en waar meer gedetailleerde informatie te vinden is. De inhoud moet zodanig vormgegeven worden dat het meteen inspeelt op de behoefte van de bezoekers. De startpagina is de eerste indruk dus is het erg belangrijk om deze pagina extra aantrekkelijk te maken want je wilt geen klanten kwijtraken omdat ze de website niet mooi genoeg vinden, toch?

Ook geldt er voor websites: Less is more. Vaak willen websitebeheerders alle informatie op de startpagina plaatsten om niets te vergeten en de interesse van de bezoekers op te wekken. Dit werkt echter contraproductief aangezien lange lappen met tekst een bezoeker afschrikken.

Het belangrijkste is om in de schoenen van je nieuwe bezoeker te kruipen en te kijken hoe de content op de bezoeker overkomt op basis van zijn of haar verwachtingen. Beperk je bij de inhoud tot de belangrijkste punten en wees kort maar krachtig, als je dit goed doet wek je meteen belangstelling en klikken jouw bezoekers naar de volgende pagina´s.


websitemaker voordelen

Navigatiemenu´s voor meer overzicht

Zodra je meer informatie dan jouw contactgegevens op je website wilt hebben dan is het slim om te werken met een menu. Een menu dient als een structuur en ordening van de verschillende soorten inhoud. Gebruikers kunnen met het menu navigeren tussen de verschillende subpagina´s. Gebruikers zijn tegenwoordig gewend om met een menu hun weg te vinden op een website. Menu´s bevinden zich vaak aan de linker bovenkant of aan de bovenkant van de website, dit kan naar smaak worden geplaatst. De plaats van het menu hangt vaak ook af van de bouw van de website. In het middelpunt staat de informatie over de producten en of diensten die je aanbiedt. Zorg voor kort en bondig geformuleerde begrippen in je menu.

Op het eerste menu-niveau is het slim om met 5 categorieën te beginnen. Mocht je meer dan 5 pagina´s hebben dan kan je altijd de andere pagina´s onderbrengen onder de 5 categorieën in het menu. De volgende items zijn min of meer onmisbaar:

  • "Over ons" of "onderneming" is een deel waarin je jouw firma voorstelt aan de hand van je bedrijfsprofiel.
  • Referenties van vroeger werk en projecten mogen natuurlijk niet missen als je deze hebt.
  • Ook kunnen veelgestelde vragen bijdragen aan een duidelijk bedrijfsprofiel en ze nemen ambiguïteit weg waardoor klanten minder snel bellen of mailen voor vragen.
  • Contactgegevens met een emailadres, telefoonnummer en je aanschrift zijn belangrijk. Ook een contactformulier draagt bij aan een goede communicatie met klanten. Denk hierbij vooral aan de nieuwe klanten.

concurrenten analyse website

Tip: analyseer de websites van je concurrenten

Een goede tip is om de websites van jouw concurrenten te bekijken, circa 10 websites. Kijk daarbij ook met de ogen van een klant. Hoe interpreteer je de inhoud? Wat mist en wat is niet duidelijk? Op deze manier kan je leren van de fouten van de concurrentie.


vormgeving website

Regels in de vormgeving

Als vuistregel geldt: wees consistent en leid je klanten zo min mogelijk af:

  • Denk bij de vormgeving aan het verduidelijken van teksten door goed gebruik te maken van cursieve en dikgedrukte tekst. Wees daarbij voorzichtig dat niet alles cursief en dik wordt want dan valt de functie ook weer weg. Het gebruik van teveel verschillende fonts werkt ook verwarrend.
  • De corporate identity is de identiteit hoe mensen jouw bedrijf waarnemen op basis van hoe hun de informatie wordt gepresenteerd. De corporate identity bestaat uit grafische elementen die je bedrijfsidentiteit onderstrepen, zoals kleurgebruik, het logo en vorm. Ook zijn de manier van aanspreken en de bedrijfsfilosofie onderdeel van de corporate identiteit. Een logo staat vaak bovenaan de pagina.
  • We zeggen weleens dat beelden veel meer zeggen dan 1000 woorden en daarom is het goed om visueel te werken met mooi beeldmateriaal. Afbeeldingen zijn goed ter illustratie, maar wees spaarzaam want teveel beeldmateriaal werkt chaotisch en vertraagd de laadtijd van de website.
  • Voor beginners is het gebruiken van de STRATO Sitebuilder (waarmee het website maken online gebeurt) een goede manier om snel en simpel een eigen website te bouwen. Je kan hiermee namelijk gebruik maken van wel 500 verschillende layouts en templates, waarmee je jouw website mooi kan vormgeven.

juridische richtlijnen website

Welke richtlijnen en juridische overeenkomsten moet je aanhouden?

Op de website hoort een kader met de algemene voorwaarden en onder bepaalde voorwaarden moet je verwijzen naar de algemene voorwaarden op jouw website. Als een klant een bepaald product of dienst aanvraagt dan dien je nadrukkelijk naar de algemene voorwaarden te verwijzen voordat je een overeenkomst sluit. Wat er in jouw algemene voorwaarden staat, is afhankelijk van de branche waarin je zit. Het is slim om je algemene voorwaarden op te stellen met een advocaat. Er zijn ook kant-en-klare templates voor de algemene voorwaarden op verschillende websites voor handen. Toch raden we je aan om precies te werk te gaan en de algemene voorwaarden goed zichtbaar te maken op de website.

  • De aanbieder met naam en toenaam genoemd
  • Het juridische aanschrift van het bedrijf
  • Jij als juridisch aansprakelijke entiteit
  • De rechtsvorm van jouw bedrijf
  • Telefoonnummer en het e-mailadres
  • Het Kamer van Koophandel nummer
  • Het btw-nummer

consistente overzichtelijke website

Conclusie

Als je tech savy bent en graag achter de pc zit, dan is het maken van een website geen probleem. Zeker met een bekwame website builder of een goed content managementsysteem kan je als beginner makkelijk je eigen website maken. Een goed begin is het maken van de content die je dan later mooi kan groeperen en categoriseren met een menu. Het is slim om het domein al te kopen en op de website te vermelden dat de website wordt gebouwd met de belangrijkste contactgegevens. Verder kan je ook de website volledig offline bouwen en pas op live schakelen als alles klaar is.

De kern van het bouwen van een website ligt in consistentie en overzichtelijkheid want overvolle websites zijn onoverzichtelijk. Menu´s helpen je om de inhoud te groeperen en uw klanten naar de relevante pagina´s te sturen waardoor ze sneller actie zullen ondernemen.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany