Een Facebookbedrijfspagina beginnen

Hoe je een eigen Facebookpagina in het leven roept

Hoe je een eigen Facebookpagina in het leven roept

Wil je een product, een dienst of een merk onder de aandacht brengen en meer mensen naar je eigen website toe leiden? Je wil actief worden op Facebook maar je weet niet goed hoe je moet beginnen? In dit artikel lees je stap voor stap hoe je een Facebookpagina opzet en hoe je moet beginnen. Een Facebookpagina heeft een groot aantal voordelen. Met de Facebookpagina kom je in direct contact met jouw doelgroep, je kan actief met je fans communiceren en ze up-to-date houden met posts. Verder kunnen fans jouw posts ook likes geven en de posts delen waardoor jouw content ook zichtbaar wordt voor de vrienden van jouw fans. Op deze manier krijgen jouw posts een groter bereik. Hoe meer Facebook-likes je hebt, hoe groter jouw bereik zal zijn.


Zo begin je een Facebookpagina

Zo begin je een Facebookpagina

Begin met het inloggen op je eigen Facebookpagina. Mocht je nog geen eigen Facebookpagina hebben, dan kan je er eentje aanmaken. Je moet namelijk wel eerst een persoonlijk Facebookaccount hebben om een bedrijfspagina te maken.

Registratiepagina beeld

Je eigen facebookpagina

Vervolgens kies je als optie een bedrijfspagina beginnen. Je kan ook op deze pagina klikken om direct op de juiste pagina te landen. Het account dat je gebruikt voor jouw bedrijfspagina is het admin account van de pagina. Later kan je dat ook weer veranderen of andere admins aan de pagina toevoegen.

Facebook en bedrijfspagina
  • Als je op de pagina kijkt om de bedrijfspagina te starten dan zie je dat je eerst uit zes categorieën moet kiezen en Facebook moet vertellen in welke branche je zit. Zo kan je een lokale bedrijfspagina beginnen of een pagina aanmaken als kunstenaar, brand of als bekendheid. Afhankelijk van de categorie bedrijfspagina die je kiest, zal je meer informatie moeten geven over wat je precies doet. Facebook vraagt je bedrijfsgegevens zoals adres, locatie en telefoonnummer.
  • Zodra je de informatie hebt ingevuld, dan klik je op beginnen. Op dit moment ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden voor Facebookpagina’s. Er gelden bepaalde regels, bijvoorbeeld dat je zonder toestemming geen reclame mag maken voor anderen op jouw Facebookpagina. Bij het kiezen van de naam is het ook goed om na te denken waarop anderen jou het makkelijkst kunnen vinden. De naam moet origineel zijn, niet misleidend werken en moet correct geschreven zijn. Ook mag een bedrijfspagina naam geen symbolen bevatten. Het is belangrijk om de Facebookregels in acht te nemen aangezien Facebook de pagina’s die tegen de regels ingaan kan sluiten.

Na deze stappen komen nog de volgende 4 stappen:

  • info
  • profielfoto
  • favorieten toevoegen
  • doelgroep kiezen

Je kan alle stappen ook overslaan en op een later tijdstip invullen, je Facebookpagina is in ieder geval aangemaakt en je kan ermee aan de slag. Bepaalde stappen zijn essentieel. Bijvoorbeeld het kiezen van een profielfoto. Overigens is er ook altijd een mogelijkheid om een eigen Facebookpagina om te zetten in een bedrijfspagina. Daarbij gaat wel veel inhoud verloren en je vrienden worden je vrienden automatisch je fans. Met deze constructie heb je een bedrijfspagina die autonoom functioneert zonder een admin account.

Facebook admin account

Facebookpagina maken in de offline modus

Tip: een Facebookpagina maken in de offline modus

Als je een Facebookpagina maakt, gaat de pagina zo goed als meteen online. Als je toch nog een beetje wilt sleutelen aan de pagina, zonder de pagina zichtbaar is kan je de pagina in de offline modus gebruiken. Je doet dit door op de instellingen te klikken, vervolgens op zichtbaarheid van de pagina. Kies pagina ongepubliceerd.


Instellingen op de Facebookpagina

Instellingen op de Facebookpagina

Als je de pagina hebt opgezet dan kan je in alle rust je instellingen weer veranderen. In het bovenste gedeelte van de pagina kan een aantal dingen aanpassen naar wens:

  • Profielbeeld kiezen
  • Coverbeeld kiezen
  • Contact informatie

Om je corporate identiteit te onderstrepen is het belangrijk om de juiste Facebook cover- en profielfoto te kiezen zodat je opvalt in jouw doelgroep. Vaak worden logo’s gebruikt voor de profielfoto omdat dit beeld bij iedere post getoond wordt waardoor een herkenningseffect optreedt bij de fans, dit draagt bij aan de brand awareness van jouw bedrijf onder je fans.

Je kan nog veel meer veranderen en aanpassen met het instellingen menu:

  • Je kan hier instellen of fans berichten, foto’s en video’s kunnen posten op de pagina.
  • Met de instellingen kan je aangeven of fans je mogen contacteren.
  • De volgorde van je posts.
  • Jouw eigen doelgroep definiëren.
  • Kiezen in welke landen jouw pagina zichtbaar is.
  • Leeftijdsgroepen en leeftijdsgrenzen aangeven.
  • Content op aanstootgevende inhoud controleren.
  • Aangeven of anderen jouw Facebookpagina mogen aanbevelen.

Aan het einde van de rij van instellingen krijg je ook de optie om de pagina te verwijderen, mocht je toch een andere pagina willen maken.

In het menu aan de linkerkant van de instellingen staan meerdere opties. Zo kan je aanpassen of je een notificatie krijgt voor nieuwe likes en interacties met bestaande fans. Je kan hier ook de Facebookadvertenties inschakelen.


Facebookpagina’s vormgeven

Facebookpagina’s vormgeven

Facebookpagina’s hebben een vaste indeling en je personifieert je pagina door een cover- en profielbeeld. De vaste indeling van Facebookpagina’s maakt het personaliseren aan de ene kant moeilijk maar aan de andere kant weten Facebookgebruikers ook precies hoe ze aan hun informatie moeten komen of hoe ze iets moeten posten op jouw pagina.


Juridische kenmerken van de fan pagina

Juridische kenmerken van de fan pagina

Een Facebookpagina hebben heeft ook een juridische kant. Zo kan je alleen inhoud posten waarover je auteursrechten hebt. Voor fans is het ook fijn om een colofon te hebben met jouw bedrijfsgegevens. In het infogedeelte op de pagina kunnen deze gegevens worden aangevuld.


Het bijhouden van een Facebookpagina

Het bijhouden van een Facebookpagina

Het is belangrijk om de Facebookpagina goed te onderhouden en te posten maar wel met mate en met relevante informatie voor je fans. Het hebben van een Facebookpagina is een kwestie van strategie, en het aanpassen van de content op basis van de strategie daarbij altijd met jouw doelgroep in het vizier. Het is ook erg leerzaam om de pagina’s van je concurrenten te bekijken, wat posten zij en hoe hun fans erop reageren. Zo kan je afkijken wat voor type posts de doelgroep interesseert en likes, comments en shares opleveren.


Facebook pagina of website

Kortom

Een Facebookpagina opzetten is snel gedaan, maar moet wel onderhouden worden met relevante content waar je de auteursrechten over hebt. Verder is continuïteit zonder overkill ook erg belangrijk. Een dag pauze tussen posts kan geen kwaad want mensen krijgen immers al enorm veel prikkels in hun feed.

Wil je naast een Facebookpagina ook een reguliere website bouwen op je Windows pc of bijvoorbeeld je Mac? Of je nu een portfolio website wilt ontwerpen, een homepage voor vakmensen wilt maken of het vooral belangrijk vindt dat je beschikt over een goedkope website; met STRATO's Sitebuilder en hosting bouw je in een paar stappen je eigen site. Een bijkomend voordeel: deze site koppel je eenvoudig aan je Facebookpagina!

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany