App store-optimalisatie: hoe kun je je Android app-ranking verbeteren?

App store-optimalisatie

Het belang van app store-optimalisatie

In een app store (hetzij die van Apple, hetzij de Google Play Store) heeft de ranking van een app veel invloed op het succes ervan. Applicaties die bovenaan in de ranking van de app store staan, worden immers veel vaker gezien, en daardoor vaker gedownload, dan apps die onderaan de zoekresultatenlijst staan. Zowel bij iOS- als bij Android-apps mag de ranking in de app store dus niet onderschat worden. Het goede nieuws is: je kunt de ranking beïnvloeden.

In andere artikelen schreven we al over de publicatie van een Android-applicatie in de Google Play Store en het aanbieden van een iOs-applicatie in de app store van Apple. Op deze pagina leggen we uit hoe je met ASO (‘App Store Optimization’, oftewel ‘app store-optimalisatie’) de zichtbaarheid van applicaties in de officiële app store van Google kunt vergroten.


Wat is app store-optimalisatie (ASO)?

Users vinden de meeste nieuwe applicaties via de zoekfunctie in de app store. Dit is het moment waarop app store-optimalisatie van belang is; ASO heeft tot doel om een native app zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een app store te plaatsen. Van een hogere ranking mag worden verwacht dat deze leidt tot meer downloads.

Maar waarom gaan we er eigenlijk vanuit dat een betere ranking bijdraagt aan het succes van een applicatie? Allereerst heeft de ranking van een app een bewezen effect op het beeld dat mensen van de app hebben. Shopbezoekers gaan er vaak vanuit dat apps die bovenaan de resultatenlijst van de app store staan, ook de beste apps zijn. Vooral als gebruikers de app store van Google openen en zoeken naar een applicatie met een bepaalde functie, zonder vooraf specifiek een app of merk in gedachten te hebben, betaalt een goede ranking zich uit; apps die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen, worden vaker gedownload dan apps die verder naar beneden staan.

Er kunnen verschillende maatregelen worden getroffen om een app hogerop in de zoekresultaten te krijgen. Deze strategieën, bekend als ASO-methodes, zijn redelijk vergelijkbaar met de technieken van zoekmachineoptimalisatie (ook wel ‘Search Engine Optimization’ of ‘SEO’ genoemd). Binnen de app store-optimalisatie kan je de ranking beïnvloeden op twee vlakken:

  • Onsite (vergelijkbaar met onpage bij zoekmachineoptimalisatie): alle methodes die direct kunnen worden toegepast op de app store-pagina van een applicatie, horen bij onsite app store-optimalisatie. Denk hierbij aan de naam van de app, de beschrijving van de content, de visualisering van deze content in de vorm van een app-icoon en screenshots die zijn afgebeeld op de app store-pagina. Onsite factoren kunnen actief worden bewerkt.
  • Offsite (vergelijkbaar met offpage bij zoekmachineoptimalisatie): offsite ASO omvat alle factoren die niet kunnen worden bewerkt of direct kunnen worden beïnvloed op de detailpagina van de app in de app store. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het aantal downloads, en om beoordelingen en gebruikersreviews. In tegenstelling tot onsite ASO-maatregelen kun je offsite indicatoren niet zelf controleren, maar alleen beïnvloeden. Dit kan indirect door het optimaliseren van de kwaliteit, de gebruiksvriendelijkheid, de functionaliteit en de marketing van de app. Deze factoren zijn bepalend voor het aantal downloads van je app en de feedback van gebruikers.

De invloed van onsite en offsite factoren op de ranking van een app is niet exact meetbaar – Google noch Apple (de twee belangrijkste platforms voor applicaties) heeft officiële statements over ranking-criteria gepubliceerd. Inmiddels hebben wel veel online marketing-experts zich met het onderwerp beziggehouden en inzicht gegeven in de mechanismes van ranking-algoritmes van app stores. Over het algemeen is men het erover eens dat de volgende aspecten invloed hebben op de ranking van apps (zowel van Android-apps als van iOS-apps):

Onsite criteria voor app ranking:

  • gebruik van keywords (sleutelwoorden voor het beschrijven van de app-content) in de naam van de app en op de detailpagina van de app in de app store
  • gebruik van een app-icoon
  • upload van screenshots ter illustratie van de content van een applicatie
  • upload van een video ter illustratie van de content van een applicatie
  • analyse en gebruik van in-app gebruiksstatistieken

Offsite criteria voor app ranking:

  • aantal downloads
  • aantal installaties
  • aantal de-installaties
  • aantal reviews
  • gemiddelde van alle beoordelingen
  • ontwikkeling van het aantal downloads
  • ontwikkeling van de reviews

Tip!

Natuurlijk kunnen ook offsite indicatoren tot op zekere hoogte actief worden beïnvloed (bijvoorbeeld door zelf reviews te schrijven of te laten schrijven), maar dit soort bedenkelijke maatregelen worden in app stores niet gewaardeerd en zijn af te raden. Zulke praktijken worden black hat ASO genoemd (in navolging van de online marketing-term black hat SEO). Wie gebruikmaakt van black hat SEO-methoden en daarbij betrapt wordt door Apple of Google, kan rekenen op negatieve gevolgen (zoals het verwijderen van de app uit de app store of het blokkeren van het developer-account.

Indicatoren voor app store-optimalisatie

Behalve het registreren van de hierboven genoemde indicatoren, helpt een app store je meestal niet veel verder op het gebied van statistieken. Afgezien van het aantal downloads en de gebruikersreviews, is er nauwelijks informatie beschikbaar over de prestaties van een app. Noch de app store van Apple, noch die van Google geeft inzicht in het aantal kliks en het aantal keren dat de detailpagina van een app is bekeken.

Als het gaat om het herkennen en exploiteren van deze factoren, kunnen aanvullende ASO-tools van externe aanbieders helpen. Betaalde tools voor app store-optimalisatie worden bijvoorbeeld aangeboden door SensorTower en AppRadar. Er bestaan ook gratis ASO-tools (bijvoorbeeld het app-analyseprogramma van App Annie). Deze kunnen zich echter niet meten met de statistische tools en functies van betaalde versies.

Toch hebben ook de externe tools geen toegang tot de actuele data van de app stores. ASO-programma’s maken gebruik van extern verzamelde gegevens, om bijvoorbeeld de keyword-volumes van verschillende zoektermen te duiden. Daarom is het zaak om altijd voorzichtig om te gaan met de informatie – hoewel die zeker nuttig kan zijn om de ranking van een app te verbeteren. De genoemde tools kunnen je namelijk helpen om sommige van de offsite waardes beter te begrijpen.

Wat het resultaat is van goede of slechte waardes van de bovengenoemde factoren op de ranking van je app, hangt echter ook af van het platform dat je gebruikt. Daarom is het belangrijk om, bij het analyseren van de effecten van onsite en offsite factoren, onderscheid te maken tussen de verschillende app stores. In dit artikel concentreren we ons op de Google Play Store.


De Google Play Store-ranking verbeteren

Google heeft de exacte criteria voor de ranking in de Play Store nooit openbaar gemaakt. De manier waarop Google met ASO omgaat is dus vergelijkbaar met de manier waarop het bedrijf omgaat met zoekmachineoptimalisatie; ook over de wijze waarop de ranking binnen de zoekmachine tot stand komt, laat Google zich nauwelijks uit. De meeste informatie over deze ranking komt van externe partijen, die onderzoek hebben gedaan naar het algoritme van de zoekmachine.

Hetzelfde geldt voor ASO in de Google Play Store. Ook al kan het niet 100% worden bewezen; de meeste deskundigen zijn het erover eens dat bepaalde onsite en offsite factoren invloed hebben op de Android app-ranking. Wij noemen hier de belangrijkste factoren die bijdragen aan een betere ranking van je app in de Google Play Store.


App store-optimalisatie

Keywords

Keywords zijn bij ASO net zo belangrijk als bij SEO. Maar anders dan bij zoekmachineoptimalisatie heb je in de Play Store slechts één pagina voor je keywords: de detailpagina van je app op Google Play. De mogelijkheden voor keyword-optimalisatie zijn hier:

  • Keywords in de naam van de app: door het gebruik van keywords in de naam van de app kun je de grootste aantoonbare invloed uitoefenen op de Play Store-ranking. Als je dus een game-app hebt gemaakt, kun je het genre of thema van de game noemen in de vorm van een keyword (zoals ‘puzzel’ of ‘voetbal’). Je kunt ook meerdere keywords in de naam van de app vermelden. Toch is het belangrijk dat de naam niet te lang wordt (max. 20 tot 25 tekens is aanbevolen), omdat hij anders vooral op mobiele devices met een klein scherm snel wordt afgebroken.
    Een belangrijke factor voor het brand management (het merkbeleid) van een applicatie is ook dat hij een unieke merknaam heeft en dat die naam in de titel van de app voorkomt. Dit is vooral van belang bij bekende merken en producten. De naam van applicaties die nauwelijks of helemaal niet zijn gepromoot via marketing of reclame is voor de meeste bezoekers van een app store nietszeggend. Daarom hangt het van de situatie af of je de inhoud of functie van de app, of het merk in de naam van je app vermeldt. Je kunt natuurlijk ook beide in de naam van je app combineren. In dat geval is het volgende patroon gangbaar:
    Naam van de app – Slogan/informatie over de app (met relevante keywords)
  • Keywords in de beschrijving van de app: tekstvelden voor de beschrijving van de app bieden de meeste plaats voor keywords. In de Play Store zijn er twee velden waarin je keyword-optimalisatie kunt toepassen door keywords die bij de app passen in de tekst te gebruiken. In het eerste tekstveld moet je ervoor zorgen dat gebruikers de belangrijkste informatie zoveel mogelijk vooraan in de tekst te zien krijgen, zodat ze niet naar beneden hoeven te scrollen. Zo kunnen ze op de detailpagina in één oogopslag alle essentiële informatie zien. Verder naar onderen staat het veld voor de uitgebreide beschrijving. Raadpleeg voor het schrijven van beide teksten het beleidscentrum voor ontwikkelaars van Google.

Om te controleren of jouw keywords zoekvolume hebben (of users de keywords ook zoeken), kun je gebruikmaken van de auto-suggest functie van Google Play. Als je het keyword letter voor letter in de zoekfunctie van de Play Store typt, zie je steeds voorstellen voor zoektermen. Naar de begrippen die daar worden getoond wordt het vaakst gezocht, waardoor je kunt inschatten of een begrip of een aaneenschakeling van woorden een groot zoekvolume hebben. Maar ook veel ASO-tools hebben een functie die je helpt om de juiste keywords te vinden voor je app.


App store-optimalisatie

Visualisering, introductie en categorisering van de app

Zonder sprekende afbeeldingen van de app-interface en andere aantrekkelijke illustraties, ziet je Play Store-pagina er nogal triest uit. Omdat de detailpagina van de app gebruikers moet aanspreken en hun nieuwsgierigheid moet wekken, is het van het grootste belang om de pagina goed leesbaar te maken. Daarvoor moeten ook enkele afbeeldingen van de app en (indien mogelijk) een kort filmpje worden geïntegreerd. Let ook goed op dat je je app op Google Play in de juiste categorie indeelt. Hoewel niet exact kan worden aangegeven in hoeverre een goede presentatie en zinvolle categorisering invloed hebben op de ranking in de Play Store, ziet je app er wel professioneler en aantrekkelijker uit. En dat zou weer moeten helpen om meer bezoekers van de app store te motiveren om je applicatie te downloaden.

  • Afbeeldingen, video en een app-icoon: het principe is eenvoudig – hoe meer hoogwaardige visuele elementen je biedt, des te beter wordt je app-pagina opgemerkt door bezoekers van de store. Op Google Play moet je bij het uploaden van je app sowieso een paar afbeeldingen aanbieden (minstens vier screenshots, een functieafbeelding en een app-icoon). Extra in-app afbeeldingen (die de belangrijkste functies van de app verduidelijken) en informatieve afbeeldingen helpen bezoekers van de site om zich een betere voorstelling te maken van de app. Het app-icoon heeft een speciale rol: dit wordt niet alleen getoond in de zoekresultaten van de Play Store, maar wordt ook de startbutton van de app na de installatie op de device van de gebruiker. Daarom moet het app-symbool ook in het klein herkenbaar zijn en er goed uitzien. Daarnaast is het belangrijk dat het logo van de app past bij de rest van het design van de gehele app – vooral wat betreft kleur en vormgeving.
  • De juiste app-categorie selecteren: als je een app in de Google Play Store plaatst, moet je aangeven in welke categorie hij moet worden geplaatst. Naast het basistype van de app (je kunt kiezen tussen ‘Apps’ en ‘Games’) kun je onder ‘Categorie’ kiezen uit veel verschillende aanduidingen om het thema van je app weer te geven. Als je een verkeerde categorie kiest, zou dat gebruikers in verwarring kunnen brengen waardoor ze je app links laten liggen. Bovendien zouden users die een game-app zoeken jouw game-app niet kunnen vinden als die in een andere categorie zou zijn ingedeeld. Met een verkeerde classificatie verlies je dus bij voorbaat al veel potentiële gebruikers.

App store-optimalisatie

Backlinks genereren voor de detailpagina van jouw app

In de app store van Google speelt het extern verlinken van een pagina net zo’n belangrijke rol bij de ranking als bij de zoekmachine van Google. De Google Play Store hecht beduidend meer waarde aan zogenaamde backlinks met betrekking tot de ranking van apps dan de App Store van Apple. Dit is niet verrassend, omdat het indexeren van websites een van de belangrijkste activiteiten van Google is. Hierbij wordt het aantal en de kwaliteit van de inkomende links op een website gebruikt als rankingfactor voor de indexering van de site: het aantal inkomende links is beslissend voor de ranking in de zoekresultaten.

Backlinks op een app-pagina ontstaan bij populaire applicaties in meer of mindere mate vanzelf: een populaire app zal snel worden genoemd en gelinkt op websites, blogs, fora enzovoort, om de lezer te informeren over de meerwaarde van de app. Wanneer een detailpagina van een app in de Play Store veel van zulke backlinks heeft, wordt dit door Google gezien als indicatie dat de app populair is. De ranking van de app zal stijgen in de Google Play Store. Deze rankingfactor kan moeilijk worden beïnvloed (mits je geen gebruikmaakt van methodes uit black hat ASO). Het genereren van links op de eigen app-site kan het best door partnerships te vormen met websites die regelmatig linken naar de app store van Google, zoals review sites, app blogs, technologie magazines, etc.


Goede ASO: de basis voor een betere Android app-ranking

De hierboven genoemde ASO-maatregelen zijn zinvol voor elke app in de Google Play Store – het optimaliseren van detailpagina’s bevordert alle Android app-rankings. Een goede ranking in de Play Store zorgt ervoor dat je app sneller wordt gevonden en meer op waarde wordt geschat. Dit leidt gewoonlijk weer tot hogere downloadaantallen van de app.

Om dit zo snel mogelijk te bereiken, moet je je verdiepen in onsite optimalisatie – alle mogelijke verbeteringen aan de detailpagina van je app in de Google Play Store. Het strategisch gebruik van goede keywords en de presentatie van je app met screenshots en een aantrekkelijk icoon zal een positieve invloed hebben op de positie van je app in de Play Store. Met onsite maatregelen kan de app-ranking dus volledig onafhankelijk van de content van de applicatie worden verbeterd.

Aan de andere kant zijn offsite factoren (aspecten waar je geen directe invloed op kan uitoefenen) veel meer verbonden met de content en functionaliteit van je app, maar ook marketing speelt hierbij een belangrijke rol. Hiertoe behoren indicatoren als goede of slechte reviews en het aantal downloads, installaties, de-installaties en reviews. Succesvolle marketing helpt om de bekendheid van je applicatie te vergroten en zal leiden tot hogere downloadaantallen. De kwaliteit van de app zal uiteindelijk bepalen of users tevreden zijn met het product. Zodra een app niet voldoet aan de verwachtingen van de user krijgt deze slechte reviews of wordt hij van de device verwijderd. Dit leidt ertoe dat de app in de Google Play-ranking naar beneden zakt. Daarom zijn naast onsite optimalisatie, een goede marketing van de app buiten de Play Store en een hoge kwaliteit van de app even belangrijk voor een goede ranking in de Play Store.


Samengevat: niet alleen app store-optimalisatie is belangrijk voor de ranking van een app

Onsite en offsite factoren spelen een even grote rol in de ranking van je applicatie in de Google Play Store; ze moeten dus zeker niet worden verwaarloosd. Uitsluitend het optimaliseren van de detailpagina van je Android-app in de app store is echter niet voldoende. Het is ook van belang om de app buiten de Google Play Store te promoten. Of je kiest voor reclame, marketingcampagnes, samenwerking met partners of andere strategieën moet van geval tot geval bepaald worden.

Uiteindelijk zal een mix van factoren het succes van je app bepalen. De kwaliteit, content, gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit van de app en tevens de marketingstrategieën die je inzet zijn allemaal van belang. Dit geldt zowel voor Android- als voor iOS-apps. Toch verschilt ASO in de App Store van Apple op sommige vlakken wel van die in de Google Play Store.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany